חדשות הארץמבזקים

עתירה לבג"ץ: "שקד מזלזלת בחוק ופוגעת בחושפי שחיתויות"

התנועה לאיכות השלטון הגישה היום (רביעי) עתירה לבג"ץ, באמצעות עורכי הדין שקד בן עמי, תומר נאור וד"ר אליעד שרגא, נגד שרת המשפטים איילת שקד, בדרישה שתסביר מדוע היא מתעלמת מהחוק המחייב בכל שנה לפנות בקריאה לציבור להמליץ על מועמדים לקבלת תעודות הוקרה על תרומה לטוהר המידות. "בהימנעותה מיישום החוק גורמת שקד לערעור שלטון החוק, לזלזול בספר החוקים הישראלי, לפגיעה בחושפי השחיתות ובמעמדם ולפגיעה באינטרס הציבורי"

לפני 26 שנים נחקק החוק לעידוד טוהר המידות בשירות הציבורי, שתכליתו "לעודד עובדי ציבור לגלות מאמץ ותשובת לב לעקירת מעשי השחיתות או חריגות חמורות אחרות הפוגעות בטוהר המידות בשירות הציבור".

"לצערנו," אמרו בתנועה לאיכות השלטון "במשך השנים היה החוק לאות מתה בספר החוקים הישראלי, כשהוראותיו בדבר חלוקת תעודות הוקרה מטעם נשיא המדינה, לא יושמו כלל. בשנת 2007 נחקק התיקון לחוק ובו נקבעה החובה לפנות לציבור ולגופים ציבוריים בבקשה להמליץ על עובדים ראויים להוקרה ובשנת 2015 הוענקו לראשונה תעודות הוקרה לחושפי השחיתויות מטעם נשיא המדינה. במעמד הענקת התעודות הביעו הדוברים הכרה חגיגית בתרומתם החשובה של חושפי השחיתויות, כשמבקר המדינה יוסף שפירא הצהיר על המחויבות לחלק את תעודות ההוקרה על בסיס שנתי. בשנת 2017 אירח נשיא המדינה, בפעם השנייה, את טקס הענקת תעודות ההוקרה על תרומה לטוהר המידות.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

אך למרות ההצהרות, השנה לא נקטה השרה שקד אף בפעולה הראשונית והמתחייבת על פי חוק, הנדרשת על מנת להתחיל בתהליך שבסופו יוענקו התעודות – פרסום הקריאה לציבור ולגופים הציבוריים להמליץ על חושפי שחיתות הראויים להוקרה. במקום זאת, בחרה השרה שקד לגרור רגליה ולהתעלם מפניותינו החוזרות ונשנות, תוך התעלמות בוטה מהוראות החוק הברורות."

עוד הוסיפו בתנועה לאיכות השלטון כי "למרות שקיימים בישראל מגוון שומרי סף, הגורמים הללו נדרשים פעמים רבות לפעול בעקבות התרעתם של חושפי שחיתויות. כך בחזית המאבק בשחיתות ניצבים עובדי המגזר הציבורי שחושפים מעשי שחיתות – עובדים שבחרו להוציא אל האור את הקלקולים שאליהם נחשפו בעבודתם בשירות הציבורי. למרות זאת, ניסיוננו מלמד כי חושפי השחיתות בישראל אינם זוכים להכרת הטוב על מעשיהם לטובת הכלל. ומכאן החשיבות העצומה שהתנועה רואה בקיום חוק זה.

בהימנעותה ממילוי חובתה לפרסם קריאה להמליץ על חושפי שחיתות, גורמת השרה שקד לערעור שלטון החוק ולזלזול בספר החוקים הישראלי. שקד פוגעת במעמדם של אלה ששילמו מחיר יקר בניסיון להפוך את השירות הציבור לטהור מידות וראוי יותר, ומעכבת את שינוי השיח הציבורי בעניין חושפי השחיתות בישראל. אך לא רק שהשרה פוגעת בחושפי השחיתות ובמעמדם, היא פוגעת גם באינטרס הציבורי – שכן החברה הישראלית כולה יוצאת נשכרת מפועלם של חושפי השחיתות והמתריעים בשער."

תגובה אחת

Back to top button