חדשות הארץמבזקיםצבא וביטחון

בכיר בפיקוד הצפון: "חיזבאללה הוריד פרופיל, הוא מופתע מהמבצע"

גורם בכיר בפיקוד הצפון מסביר היום (רביעי) על מאחורי הקלעים של מבצע "מגן צפוני". משלב החשדות הראשונים לאחר מלחמת לבנון השנייה, דרך המאמצים המודיעיניים החשאיים והטכנולוגיים ועד לרגע היציאה למבצע לאיתור ונטרול מנהרות הטרור ההתקפיות של חיזבאללה.

גורם בכיר בפיקוד הצפון אומר: "הבנו לאורך השנים האחרונות כי גם בגבול הצפוני ישנן מנהרות התקפיות החוצות לשטחנו. המבצע שניתן לראות כעת הוא תוצאה של עבודה מודיעינית וטכנולוגית רחבה וחשאית שניהלנו כאן באדיקות בשנים האחרונות." הוא מסביר כי "החשדות הראשונים על מנהרות בגבול הצפון עלו עוד בעקבות מלחמת לבנון השנייה, שבה צה"ל נחשף לראשונה ללחימה בתוואי תת-קרקעי הגנתי שבנה חיזבאללה בעומק לבנון. אחרי מבצע צוק איתן, ולנוכח הכרזת חיזבאללה על תוכניתו לתקוף שטחים בישראל, הבינו בפיקוד הצפון שאיום מנהרות התקפיות גם בגבול הצפון הוא ממשי מתמיד."

צילום: דובר צה"ל

לדבריו, "בעקבות תוכנית ההתקפה של חיזבאללה והנוכחות שהוא צובר בסוריה בשנים האחרונות, החלטנו להקים צוות מיוחד המשלב מערך מודיעין וטכנולוגיה, שיבחן את נושא המנהרות בגבול הצפון ויבדוק אותו לעומק. במהלך השנים האחרונות, החלו להתגבש תובנות וידע מהבדיקות שביצענו בשטח, ונוצרה מולנו התמונה אודות תוכנית המנהרות של חיזבאללה והיכולת שלנו להתמודד איתה".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
צילום: דובר צה"ל

"המאמץ הראשון והעיקרי של הפיקוד מרגע חשיפת פרויקט המנהרות ההתקפיות" מסביר הגורם הבכיר, "היה מאמץ חשאי שבמרכזו הניסיון לאיתור החפירות. היינו צריכים לגבש שיטת פעולה במטרה להבין איך אנחנו מוצאים מנהרות במרחב של יותר מ-130 קילומטר, כל זאת בחשאי מעיניי חיזבאללה ובמטרה להביא להישג ולפגוע בתוכנית שלהם בצורה חזקה ומפתיעה".

וכיצד הצליחו במאמץ האיתור? ההצלחה נבעה מפעילות איסוף גדולה מהאוויר ומעבודה טכנולוגית בשטח. "גולת הכותרת של המאמץ טמון במערכות סיסמיות שטמנו בשטח, אשר מסוגלות בעיקר באמצעות מערכות שמע להאזין לקרקע ולזהות פעילות חשודה", הוא מספר. "כאן טמון השוני הגדול בין המנהרות בגבול הצפוני למנהרות בגבול עזה – כאן הקרקע היא סלעית, ולכן חפירה בה יוצרת רעש גדול יותר הנקלט במערכת. לזה גם מתווסף מאמץ האיסוף, שהדוגמה הטובה לו ביותר היא זיהוי מפעל הבלוקים בו משאיות שיצאו ממקום החפירה פרקו את העפר."

צילום: דובר צה"ל

עוד הוא מוסיף כי הרצון לשמור על הפרויקט ועל מאמץ האיתור חשאיים, הוא מתוך ההבנה שברגע שצה"ל יתחיל לפעול או להשמיד את המנהרות, התהליך יהיה מורכב הרבה יותר כי חיזבאללה יחדול את עבודתו, והאמצעים הטכנולוגיים לא יוכלו לזהות את הרעשים שבקרקע.

 

 

מאמץ נוסף בפיקוד הצפון הוא בניית היכולת לנטרול מנהרות בצפון. "צריך להבין כי האדמה בצפון שונה מבדרום, ולכן גם הכלים שאנחנו צריכים כאן הם לא אותם כלים", הוא מסביר. "עשינו חשיבה מעמיקה עם יהל"ם ופיתחנו יכולות ושיטות קידוח מתאימות, במטרה לרסק את האבן הקשה בצפון ולהצליח לחדור את חלל המנהרות. כעת הכוחות של יחידת ההנדסה המובחרת פועלים ביעילות בכל המרחבים בהם קיים תוואי המנהרות, ובאמצעות טכנולוגיה מתקדמת הכוללת רובוטים חמושות, הם מבצעים את משימתם נאמנה. "אנחנו מכירים את פרויקט המנהרות של חיזבאללה היטב, ויש לנו את הכלים והיכולות למצוא את המנהרות", הוא מבהיר.

"אנחנו עובדים על כל תוואי המנהרות והמרחבים המאוימים במקביל", הוא מוסיף. "כמובן שיש מקומות שבהם אנחנו יודעים יותר וישנם כאלה שאנחנו יודעים פחות, אבל יש לנו את כל האמצעים כדי שעד סוף המבצע – נמצא ונשמיד את כולן".

צילום: דובר צה"ל

עוד מדגיש הגורם הבכיר כי אף אחת מהמנהרות לא היוותה סכנה ממשית על ביטחון אזרחי ישראל. "אף אחת מהמנהרות עוד לא הייתה מוכנה ל'מחר מלחמה'", הוא מבהיר. "בחלק מדובר בעניין של חודשים, ובחלק על מרחק של שנים מכשירות מבצעית. קצב ההתקדמות של חיזבאללה הוא כמה מטרים ספורים לשבוע, ואנחנו החלטנו להפיל דווקא עכשיו את פרויקט המנהרות של חיזבאללה מתוך הבנה שהוא נמצא בעיצומו ורגע לפני שהוא יכול להוות לאיום ממשי על תושבי הגזרה".

מלבד המאמץ ההנדסי שנמצא כעת בעיצומו, מציין הגורם כי ישנו מאמץ הגנתי לו שותפים בעיקר חטיבת הקומנדו ולצדם כוחות אחרים של חטיבת גולני, כוחות שריון ותותחנים.

"כשיצאנו למבצע נערכנו למספר רב של תרחישים של תגובת חיזבאללה, ולכן הבאנו לכאן את הכוחות הטובים ביותר שיש לצה"ל כדי שנוכל לתת תגובה ראויה בשעת הצורך, וגם לאפשר לאנשי ההנדסה לבצע את עבודתם בביטחון" , הוא מחדד.


"חיזבאללה כרגע נראה מופתע ואפילו מובך מהמבצע שלנו, ומהדרך בה עלינו על הפרויקט שהיה מאוד חשאי ומושקע מבחינתו", אומר הקצין. "עם תחילת הפעילות שלנו הוא בחר להוריד פרופיל. נראה כאילו הוא מנסה כרגע עוד להבין מה אנחנו יודעים ומה לא, אבל לדעתי הוא עוד לא קולט כמה אנחנו מכירים את פרויקט המנהרות שלו והוא עוד יופתע מכך בהמשך". לדבריו, המבצע מעביר מסר נוסף לארגון הטרור, שיבין בסיומו שאין טעם בניסיון לחפור מנהרות נוספות, כיוון שגם אלו יאותרו ויושמדו.

"אנחנו ממשיכים בשבועות הקרובים לעבוד בכל המרחבים, לאתר את המנהרות, לנטרל אותן ולחקור אותן לעומק", הוא מסכם. "נמשיך כמובן להיות ערוכים ודרוכים עם הלוחמים שלנו לכל התפתחות אפשרית בגזרה".

תגובה אחת

  1. אני לא מבין מה חשאי במנהרות התקיפה של חיזבאללה.כל ילד וינוקא יכול לספר לנו שלחיזבאללה יש מנהרות תקיפה שהרי החמאס מחקה לאחד לאחד את הדוקטרינה האירנית.וברגע שהיה ברור שהחמאס חופר מנהרות לפי הדוקטרינה הזאת מין הסתם היה ברור שגם חיזבאללה משתמש בשיטה דומה.שהרי האירנים מבינים שגם חמאס וגם חיזבאללה יתקשו להתמודד נגד צהל ועוצמתו מעל פני השטח ולכן הם מעדיפים להתעמת איתו מתחת לפני השטח שם יש להם יתרון בהכרה של המנהרות התוואי ומספר היציעות שלו.אינני מבין מדוע מתנהגים במעטה סודיות כזאת ופתאום מחליטים לחשוף את הכול קצת מוזר לא?ושלא יספרו לי שאין סיבה פוליטית לכך.שהרי נשאלת השאלה עם הכול היה כול כך סודי למה פתאום היה כול כך חשוב פתאום להפר סודיות זו דווקא עכשיו?

Back to top button