חדשות הארץמבזקיםצבא וביטחון

צה"ל פתח במבצע צבאי "מגן צפוני" לחשיפת ונטרול מנהרות טרור

צה"ל החל הלילה (שלישי) במבצע מגן צפוני לחשיפת ונטרול מנהרות טרור שבנה חיזבאללה בשנים האחרונות. המבצע מבוצע בהובלת פיקוד הצפון, ובהשתתפות אגף המודיעין, חיל ההנדסה הקרבית ומנהלת פיתוח אמצעי לחימה ותשתיות, ומטרתו נטרול המנהרות ההתקפיות בשטחינו.

בשנים האחרונות וכחלק מההיערכות למול איום זה, מומשה תוכנית הגנה ייחודית בגזרה הכוללת פעולות גידור ("אבן משתלבת"), מיצוק ("רקפת", "קטמון" ו"קטעיה") וחישוף ("105") מטרתה של תוכנית הגנתית זאת היא למנוע מהאויב לממש את יכולת ההתקפה שלו.

אלוף פיקוד צפון יואל סטריק אמר בתום הערכת מצב שקיים הבוקר במטולה כי "משנת 2006 זיהינו כי חיזבאללה בונה מנהרות הגנתיות בשטח שלו והגביר זאת לאחר המלחמה. בשנת 2012 מתחיל חיזבאללה בתוכנית 'כיבוש הגליל' ובשנת 2013 צה"ל בדק את הנושא ושלל הימצאות של מנהרות חודרות לשטח ישראל בצפון. משנת 2014 הוקם צוות ייעודי משותף לאגף המודיעין ולפיקוד הצפון שפועל במשך 4 שנים ומוביל מאז את העיסוק המבצעי, הטכנולוגי והמודיעיני בסוגיית המנהור בזירה הצפונית."

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

צילום: דובר צה"ל

"בשנת 2015 הוקם פרוייקט למיגון הגבול לבניית גדר ״אבן משתלבת״. לאורך השנים הופעלו טכנולוגיות. פיקוד צפון, מפאת, אמן והנדסה יצאו הבוקר למבצע לנטרול המנהרות."

דובר צה"ל, תא"ל רונן מנליס אמר כי "נוהל הקרב למימוש המבצע הצה"לי מובל במטה הכללי של צה"ל זה מספר שנים, באופן שהביא להבשלת התנאים המבצעיים בעת הזאת. מפקד פיקוד הצפון, אלוף יואל סטריק, מפקד על המבצע בו נוטלים חלק כוחות רבים. המטרה: הסרת איום המנהרות. העובדה שיש לחיזבאלה מנהרות חוצות גדר מהווה הפרה בוטה של הריבונות הישראלית. ארגון הטרור חיזבאללה מתעלם באופן בוטה מהחלטות האו"ם – ובראשן החלטה 1701 – ופועל מתוך כפרים בדרום לבנון, תוך פגיעה במדינת לבנון וסיכון אזרחיה לביסוס תשתיות הטרור שלו".

תא"ל מנליס הוסיף כי "ארגון הטרור חיזבאללה, העומד מאחורי חפירת המנהרות, ממשיך לפעול בתמיכה ובמימון איראניים כדי לבסס את פעילות הטרור שלו כנגד אזרחי ישראל. אנו רואים בממשלת לבנון האחראית. חפירת המנהרות של חיזבאללה ממחישה שצבא לבנון לא שולט בשטח ושמאחורי זה כסף וידע איראני."

תא"ל מנליס הדגיש כי "צה"ל תגבר כוחות בפיקוד הצפון ונמצא במוכנות גבוהה להתפתחויות, באם יתרחשו. מספר מרחבים בסמוך לגדר המערכת בצפון הארץ הוכרזו כשטח צבאי סגור. אין הנחיות לתושבי הצפון – העורף האזרחי בשגרה מוחלטת. ראשי רשויות עודכנו וצה"ל ימשיך לעמוד עימם בקשר. אנו נחושים להסיר איום המנהרות בצפון ובשעות הקרובות יהיו הוכחות למנהרות. חיזבאללה רואה את העבודות. אנחנו במוכנות וכוננות. כל המנהרות לא מהוות איום על אזרחי ישראל. המנהרות מטופלות לפני שהושלמה הבשלות המבצעית של המנהרות. אנחנו נערכים למבצע ממושך ואנחנו נמצאים בנוהל קרב שעליו מפקד אישית הרמטכ"ל רא"ל גדי איזנקוט. את המבצע מוביל אלוף פיקוד צפון יואל סטריק."

צילום: דובר צה"ל

תגובה אחת

Back to top button