חדשות הארץמבזקיםפוליטי / מדיני

למרות התנגדות השרה שקד – זילבר הציגה את עמדתה בדיון

למרות התנגדות השרה שקד – יו"ר ועדת הכלכלה כבל אפשר לזילבר להציג את עמדתה בדיון סוער על הסכם החלב

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ איתן כבל, התכנסה היום (שני) לדיונים בנושאי חקלאות ועסקה בהסכם החלב החדש, לבקשת חברי הכנסת יצחק וקנין ודן סידה. אל אולם הוועדה המלא הגיעו גם המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד דינה זילבר, וגם שרת המשפטים ח"כ איילת שקד, והיו"ר כבל התייחס לדיון הטעון בפתח דבריו ואמר: "משק החלב מעולם לא ראה ימים טובים כאלה בוועדה". עם זאת הוא הוסיף כי הדיון לא קל ולא בגלל שהשרה שקד באה לייצג את עמדת המשרד, אלא בכלל הנושא עצמו.

ח"כ וקנין אמר כי הרפתנים מקבלים היום 1.98 שקלים לליטר חלב גולמי, והמחלבות מוכרות לצרכנים מים בצבע לבן (חלב) ב-5.5 שקל לשקית וב-7.5 שקל לבקבוק פלסטיק כשהפער הוא 300%. הוא הוסיף כי הפערים במוצרים האחרים מתחילים מ-1,120% ושאל: "אז מה רוצים מהחקלאים?". הוא הוסיף כי ההסכם שנחתם הוא בניגוד לחוק החלב ואמר כי הוא יחסל את המשק המושבי. עוד הזכיר ח"כ וקנין את חוות הדעת של היועצת המשפטית של משרד החקלאות, עו"ד אפרת אביאני, שכתבה מכתב חמור על ההסכם ואמר: "אלחם בהסכם הזה עד טיפת הדם האחרונה". ח"כ סידה אמר כי נשברה הנאמנות בין המשק הקיבוצי למושבי והקיבוצים חצו את הקו והצטרפו לטייקונים. הוא הוסיף: "אני מבקש לעצור את ההסכם הזה ולחכות לממשלה הבאה. משרד החקלאות לא ממלא את תפקידו".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

ח"כ דודי אמסלם ביקש להתייחס לנוכחות השרה שקד ואמר כי תקנון הכנסת קובע שבוועדות הכנסת באות לידי ביטוי עמדות השרים. היו"ר כבל הגיב: "הבוקר קיבלתי מכתב מיו"ר הכנסת שמודיע לי, אחרי 20 שנה בכנסת, מה הם הנהלים. אני מכיר לא רע את הכללים וצודק יו"ר הכנסת שעמדת הממשלה נאמרת על ידי הגורם הבכיר ביותר, במקרה הזה שרת המשפטים. הוא סיים ואמר שליו"ר הוועדה יש זכות לתת רשות דיבור והוא יחליט מה נכון לעשות – וזו הסמכות שלי ואני יודע להפעיל אותה בשום שכל".

צילום: דוברות הכנסת, יצחק הררי

מזכ"ל התנועה הקיבוצית, ניר מאיר, התייחס להסכם ואמר: "העובדה שאני מגיע להגן על חוק שאני שונא אותו היא מציאות קשה. האוצר מכיר רק תאריך אחד, ה-15 ביולי 2019 בו פוקע הסדר לוקר והם יעשו מה שהם רוצים לכן עדיף הסכם על היעדר הסכם. אני לא חתום על ההסכם אבל התנועה הקיבוצית קבעה שלא ניתן ידנו להסכם ללא תנועת המושבים ומאיר צור (מזכ"ל תנועת המושבים) חתום על זה. ח"כ וקנין העיר: "הוא מייצג את כחלון, לא אותנו". ח"כ רועי פולקמן ענה לו: "זה לא עובד ככה. הוא יו"ר תנועת המושבים לא אתה". היו"ר כבל אמר: "נמשיך להילחם בוועדה על המשק המשפחתי והוא על סף כליה. אעשה הכל שלא יווצר שוק חדש שהטייקונים משתלטים עליו". ח"כ פולקמן הוסיף כי הציבור הישראלי משלם מס של למעלה מ-4 מיליארד שקל כתוצאה מניהול כושל. ח"כ וקנין אמר כי החקלאים לא אשמים ובתגובה לדברים התפרצו חקלאים לדברי ח"כ פולקמן.

ח"כ איתן ברושי אמר כי אחרי שיחסלו את המשק המשפחתי יגיע תורו של המשק הקיבוצי. מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל, אבשלום וילן, אמר כי "ההסכם הוא רחוק מלהיות מושלם בלשון המעטה, אבל האלטרנטיבה יותר מסוכנת. המדינה שמה 500 מיליון שקל מתוכם 80% הולכים למשק המשפחתי למימון השקעות. ההסכם מבטיח שב-8-9 שנים הבאות נמשך התכנון". נציגי רפתנים אמרו כי הם מצטערים שהם חברים בהתאחדות חקלאי ישראל שהייתה שותפה להסכם. פרופ' אביה ספיבק, המייעץ לרפתנים, אמר כי אין יתרון כלכלי לרפתות גדולות יותר.

סגנית הממונה על התקציבים באוצר, עדי חכמון, טענה כי מחיר מוצרי החלב בישראל הוא מהיקרים בעולם לנוכח התכנון והריכוזיות. לדבריה, "ההסכם יוריד את מחיר המטרה יפחית מכסים ויגביר תחרות והוא נעשה יחד עם הארגונים היציגים של החקלאים. ההסכם נותן 450 מיליון שקל לחקלאים, 600 אלף שקל לחקלאי. 350 מיליון שקל למושבים ו-100 מיליון לקיבוצים. הפחתת המחירים תתגלגל בוודאות בוודאי במוצרים מפוקחים לצרכן הסופי". עם זאת, לשאלת היו"ר כבל, ח"כ לאה פדידה וח"כ אמיר אוחנה אמרה חכמון כי היא לא יודעת להגיד בוודאות כמה כסף תחסוך כל משפחה. לדבריה, כיום מוציאה כל משפחה 200 שקל בחודש על מוצרי חלב ולאחר יישום מלא של הצעדים, כולל הורדת מכסים, החיסכון השנתי למשק בית יכול להגיע ל-600 שקל. בתגובה לכך אמר הרפתן דביר גואטה כי " שכר הרפתן עומד על 19 אגורות לליטר. דורשים מהרפתן להוריד 23 אגורות, שיסביר לי מישהו אחד איך רפתן מוריד 23 אגורות מ-19 אגורות?".

לקראת תום הדיון הציגה השרה שקד את עמדת המשרה ואמרה כי מדובר בהסכם מדיניות והיא לא רוצה לחוות דעתה עליו. באשר לעו"ד זילבר אמרה השרה שקד: "אמרתי שמהשנה לא תייצג את המשרד במושב הקרוב, לאחר הדברים שאמרה בוועדת החינוך. לי אין אמון שהיא תייצג את המשרד. אני אוהבת לבוא לכנסת, בשבילי זו זכות זה לא עול". היא הוסיפה: "אם הממשלה צריכה להכניס את היד לכיס כדי לקיים חקלאות היא צריכה לעשות את זה וגם אם האזרחים צריכים לשלם קצת יותר". ח"כ רויטל סויד אמרה: "המשנה לא מיציגת אותך אלא את היועמ"ש לממשלה ששלח אותה כדי לדבר, ואת סותמת לה את הפה".

צילום: דוברות הכנסת, יצחק הררי

לאחר מכן יצאה השרה שקד מהאולם ועו"ד זילבר התייחסה להסכם ואמרה: "נתבקשתי על ידי היועמ"ש לממשלה לייצג אותו בדיון על הסכם החלב. במהלך גיבוש הרפורמה, שארכה תקופה ארוכה, עלו טענות רבות במישורים שנוגעים להסכם. בימים האלה בוחנים את הטענות המשפטיות שקשורות לעניין. אני מניחה שנידרש להתפתחות מהיום (בבית המשפט בחיפה). לפני שבוע התקיים בלשכה שלי דיון בהשתתפות כל הגורמים המשפטיים והמקצועיים עלו הטענות נגד המתווה ונסיים את הבחינה שלנו בקרוב והמסקנה שלנו תינתן על דעת היועמ"ש לממשלה. המתווה מנוסח ברובו באופן רך שהוא כולל המלצות לשר החקלאות לקדם תיקון לחוק משק החלב שאמור להגיע לדיון בוועדה הכלכלה".

צילום: דוברות הכנסת, יצחק הררי

היו"ר כבל אמר כי בחינת משרד המשפטים צריכה להתייחס גם למכתבה של היועמ"ש של משרד החקלאות, שמתחה ביקורת על ההסכם. באשר לזכות הדיבור לזילבר אמר היו"ר כבל: "הנחת העבודה שלי שיועמ"ש לממשלה שלח את המשנה שלו להביא את דברו, לכן לא היה לי שום ספק שאאפשר לזילבר להביא את דברו". הוא סיכם את הישיבה ואמר כי בכוונתו לקיים דיון נוסף בנושא. לדבריו, "שני דברים עומדים למבחן, האחד הוא האם באמת האזרח במדינת ישראל ירגיש הוזלה משמעותית, והשני הוא מקומם של החקלאים והחקלאות. אם הממשלה מחליטה שהיא רוצה להשמיד את החקלאות המשפחתית היא צריכה להגיד מה האלטרנטיבה. בוקר אחד נקום ולא יהיה יותר משק משפחתי, גם לא המשוכלל. כל עוד אני פה לא אאפשר את זה".

צילום: דוברות הכנסת, יצחק הררי

3 תגובות

  1. שקד ובנט נציגי היהדות הציונית הם הנחשים הארסיים ביותר בממשלה. אינם מסוגלים למשול אלא אם תהיה דיקטטורה. יש לסלקם מהר ככל האפשר לפני שחעדו נזקים נוספים שיהפכו את הדמוקרטיה לדיקטטורה של הרוב.. ואת החינוך לדתי ביותר. ואת המסיונריות לדרך חיים.

  2. עם קום המדינה, ממשלת ישראל שלחה עשרות אלפי משפחות ליישב אזורים נידחים, ללא כל תשתית כלכלית מלבד שטחי חקלאות ומכסות לגידול עופות, בקר ותוצרתם. במודל הזה נזנח מזמן והממשלה העבירה את רוב מיקודה לערים הגדולות ולהייטק. זאת בושה למדינה וליושבים בראשה. מעניינת במיוחד האנקדוטה שרוב בתושבים שם תומכים במפלגות הקואליציה….לכו תבינו.

Back to top button