חדשות הארץמבזקים

"להפסיק לאלתר את היצוא הביטחוני לפיליפינים"

אמנסטי אינטרנשיונל ישראל: הרשעה ראשונה נגד שוטרים פיליפינים על רצח של נער בן 17 במסגרת ה"מלחמה בסמים" – משרד הביטחון הישראלי חייב להצהיר שהיצוא הביטחוני לפיליפינים מופסק לאלתר.

היום (חמישי) בית המשפט בפיליפינים הרשיע שלושה קציני משטרה ברצח של קיאן דלוס סנטוס בן ה-17. זוהי ההרשעה הראשונה של שוטרים ברצח מאז פצחה משטרת הפיליפינים במלחמתה "בסמים" במדינה, ביולי 2016, עם עלייתו של רודריגו דוטרטה לשלטון. התפתחות דרמטית זו מחזקת את טענת אמנסטי אינטרנשיונל ישראל כי הפיקוח הקיים על היצוא הביטחוני הישראלי כושל כבר שנים.

לידיעה חשובה זו יש זוית ישראלית: חברות ישראליות מייצאות רובי גליל, נגב ותבור למשטרה הפיליפינית הידועה לשמצה, וליחידה ללוחמה בסמים בפרט.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

חן בריל אגרי, קמפיינרית אמנסטי אינטרנשיונל ישראל אמרה כי "הסיפור של הפיליפינים הוא הוכחה ניצחת לעובדה שמשרד הביטחון מאשר יצוא למדינות שאסור לייצא אליהן. המשטרה הפיליפינית, המחומשת ברובים תוצרת ישראל מואשמת בהוצאות להורג של 15,000 אזרחים תוך פחות משנתיים". לדוגמא – באפריל 2018 פורסם על ידי סוכנות הידיעות הממשלתית הפיליפינית כי היחידה ללוחמה בסמים הפיליפינית רכשה 560 רובי גליל ישראלים כדי לשפר את ה"מלחמה בסמים" של הנשיא דוטרטה.

קרדיט: באדיבות אמנסטי אינטרנשיונל ישראל

אמנסטי אינטרנשיונל דיווחה כבר ב 2017 שלא מדובר במלחמה נגד סמים אלא במלחמה נגד עניים ודוטרטה ומשטרתו רוצחים ללא כל ראיה או משפט בני אדם בבתיהם וברחובות. בית הדין הבינלאומי בהאג כבר הודיע שפתח בבדיקה על הפשעים לכאורה שדוטרטה ומשטרתו מבצעים מיולי 2016 באזרחי הפיליפינים. ואילו ישראל – מתעלמת מכל הדיווחים הבינ"ל האמינים וממשיכה לייצא ולמכור רובים למרות שידוע למה הם משמשים. לא בכדי דוטרטה ציין בעת ביקורו כאן שהוא קונה נשק רק מישראל כי שאר המדינות מגבילות את יצוא הנשק למשטרו. אתמול, ב 28.11 הגיש עו"ד איתי מק בשמם של פעילי זכויות אדם עתירה לבג"צ הדורשת לעצור את הייצוא הביטחוני לפיליפינים בגלל הפרות זכויות האדם החמורות המבוצעות שם על ידי המשטרה וכוחות הביטחון. "למה צריך להיאבק כל כך עבור משהו כה בסיסי?" תוהה בריל-אגרי. חן בריל אגרי מוסיפה ש"עוד ועוד עדויות מצטברות בחודשים האחרונים על הייצוא הביטחוני הפסול של ישראל למשטרים המבצעים הפרות חמורות של זכויות אדם, הגיע הזמן לתקן את חוק הפיקוח על הייצוא הביטחוני. משרד הבטחון ואפ"י הוכיחו את טענות אמנסטי אינטרנשיונל ופעילי זכויות אדם בישראל, כי במתכונתו הנוכחית חוק הפיקוח כשל".

ב-16 באוגוסט 2017 נרצח קיאן לויד דלוס סנטוס בסמטה חשוכה שליד ביתו בעיר קאלוקאן. המשטרה דיווחה כי במהלך הפשיטה, קיאן לויד דלוס סנטוס ירה ראשון, ובכך אילץ את המשטרה להגיב חזרה. אולם עדים ששהו בקרבת מקום ומצלמות טלוויזיה במעגל סגור חשפו כיצד הקצינים, הלבושים בבגדים אזרחיים, גררו את הנער וירו בו מטווח קצר בסמטה, ובכך גרמו למותו. ניקולס בקלין, המנהל האזורי של אמנסטי אינטרנשיונל במזרח ובדרום מזרח אסיה, אמר בתגובה לפסק דין תקדימי זה: "הריגתו של קיאן מסמלת את הזוועות של "המלחמה בסמים", ופסק הדין מאשר שמדובר במערכה רצחנית ואכזרית הגורסת חיים תמימים..כעת יש לתת דין וחשבון נוסף על אלפי מקרי הרצח והפרות זכויות האדם האחרות. המקרה הזה הוא רק קצה הקרחון – תנועת אמנסטי אינטרנשיונל ואחרות תיעדו אלפי רציחות של אזרחים עניים וספירת הגופות רק ממשיכה לעלות, כל הקורבנות ראויים לקבלת דין צודק, והמסע הרצחני הזה, של ממשל דוטרטה, חייב להסתיים מיד".

אלפי בני אדם נרצחו בגל האלימות ששטף את המדינה מאז תחילת כהונתו של הנשיא דוטרטה. תנועת אמנסטי אינטרנשיונל הזהירה שוב ושוב כי דבריו של הנשיא דוטרטה יצרו סביבה אלימה שבה שוטרים ואלמונים חמושים המקושרים למשטרה מאמינים שיש להם את החופש לרצוח את האוכלוסייה הכללית ללא פטור מעונש.

תגובה אחת

  1. יאללה יא פלצנים. כולה מדינה בגודל של גפרור ולוקחמם אחריות לכל דבר בעולם.
    נשק לא הורג אנשים הורגים . וטוב שעושים כסף ממה שהורג עבריינים

Back to top button