כלכלהמבזקים

מחזקים את שיתוף הפעולה הכלכלי עם בריטניה

שר הכלכלה והתעשייה, אלי כהן, נפגש הבוקר (רביעי) עם ד"ר ליאם פוקס, שר הסחר הבריטי. הפגישה התקיימה כהמשך ישיר למאמצי ישראל ובריטניה להסדיר את יחסי הסחר הבילטרליים בין המדינות, לאור יציאת בריטניה מהאיחוד האירופי.

בריטניה הינה שותפת הסחר הגדולה ביותר של ישראל באירופה והשלישית בעולם. היקף הסחר בין המדינות עמד בשנת 2017 על כ-10 מיליארד דולר, כאשר למעלה ממחצית היקף זה הינו יצוא ישראלי לבריטניה. בשלושת הרבעונים הראשונים של 2018, המשיכה בריטניה להיות יעד היצוא הישראלי הראשון באירופה, כאשר היצוא עמד על כ- 3.44 מיליארד דולר והיבוא על 5.18 מיליארד דולר.

כזכור, ביוני 2016, נערך משאל עם בבריטניה שקבע כי רוב תושבי הממלכה מעוניינים בהיפרדות מהאיחוד האירופי (א"א). במרץ 2017 הופעל סעיף 50 לאמנת ליסבון אשר התניע את תהליך היציאה בפועל של בריטניה מהא"א ("ברקזיט"). לפי הסעיף, היציאה צריכה להתרחש תוך שנתיים מיום הפעלתו. בחודשים שחלפו מאז פועלים הבריטים לגיבוש תנאי הפרישה לרבות הסכם מעבר עם הא"א שיאפשר לצדדים זמן הסתגלות וזאת על-ידי דחיית היציאה בפועל לסוף חודש דצמבר 2020. היציאה צפויה להתרחש בסוף חודש מרץ 2019.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

שר הכלכלה והתעשייה, אלי כהן: "בריטניה היא יעד היצוא הישראלי הראשון באירופה ומהמובילים בעולם. היצוא לבריטניה עמד על כ- 3.44 מיליארד דולר בשלושת הרבעונים הראשונים של 2018 והיבוא על 5.18 מיליארד דולר. אנו רואים חשיבות רבה בשמירה על קשרי הסחר בין המדינות גם לאחר יציאת בריטניה מהאיחוד האירופי. היחסים הכלכליים עם בריטניה ימשיכו לצמוח ולהתפתח, כחלק מהאינטרס המשותף של המדינות"

בראשית השבוע אושר ההסכם על-ידי ראשי 27 מדינות הא"א ובימים אלו מנסה ראשת ממשלת בריטניה, תרזה מיי, לגייס תמיכה להסכם המעבר. נכון להיום ההסכם שהושג גורר התנגדויות רבות בתוך מפלגתה ומחוצה לה. המשוכה המשמעותית עוד לפניה: אישור בפרלמנט הבריטי. ההסכם יובא בפניו בשבועות הקרובים.

במסגרת ההחלטה על הברקזיט, הוקם בבריטניה משרד לסחר עמו נמצא משרד הכלכלה הישראלי בקשר: ה- DIT (Department of International Trade), בראשו עומד מזכיר המדינה ד"ר ליאם פוקס.

הסחר הישראלי עם בריטניה הוא מהחשובים לישראל. הסחר בין המדינות כאמור, עמד בשנה שעברה על היקף הקרוב ל-10 מיליארד דולר. חשיבות היחסים מתבטאת גם בשיתופי פעולה ענפים במו"פ, וכמובן בקיומם של הסכם האסוציאציה עם האיחוד האירופי שהינו ההסכם לאזור סחר חופשי, במסגרתו היצוא התעשייתי בין המדינות פטור ממכס ועל היצוא החקלאי ישנן הקלות מכסיות משמעותיות. בנוסף קיים הסכם הכרה הדדית בבדיקות בתחום התרופות (ACAA). משרד הכלכלה והתעשייה נערך ליציאת בריטניה מהאיחוד האירופי, תוך שמירה על האינטרסים הישראליים בסחר ובשיתופי הפעולה השונים עם בריטניה.

השר הוסיף: "שמחתי להיפגש עם ד"ר ליאם פוקס, מקבילי הבריטי וחבר קרוב של ישראל. הבהרתי לו בפגישה את החשיבות של בריטניה לכלכלה הישראלית וסיכמנו על שיתוף פעולה מלא על מנת שהסחר בין הצדדים ימשיך להתקיים באותם התנאים בהם הוא מתקיים היום, ושחברות הישראליות לא תיפגענה כתוצאה מיציאת בריטניה מהאיחוד האירופי. אנו נמשיך לדאוג לאינטרסים של החברות הישראליות ברחבי העולם".

שר הכלכלה והתעשייה, אלי כהן ושר הסחר הבריטי, ליאם פוקס. צילום: דוברות משרד הכלכלה
Back to top button