חדשות הארץמבזקים

החל ממחר: קו פתוח לזכויות נשים בעבודה בשפה הערבית

החל ממחר (חמישי) שדולת הנשים בישראל תעניק לנשים ערביות ייעוץ משפטי בחינם בנושאי זכויות בעבודה, באמצעות קו פתוח חדש שיפעל בשפה הערבית, בשיתוף עמותת נע״ם (נשים ערביות במרכז). מנכ״לית שדולת הנשים: ״דרושה פריצת דרך בתחום אכיפת זכויות העבודה בקרב נשים ערביות ובמצבן התעסוקתי״

היוזמה להפעלת הקו, שיפתח מחר (יום ה׳, 29.11.18), בתמיכת שגרירות ארה״ב, נולדה מתוך ההכרה כי נשים ערביות סובלות מפגיעה שיטתית חמורה בזכויות הבסיסיות ביותר בשוק העבודה בישראל, וכי אין להן נגישות למידע ומענה משפטי בנושא. הקו יספק שירותי מידע וסיוע משפטי בשפה הערבית בחינם, תוך התמקדות בתחומי הפרת הזכויות הייחודיים לנשים ערביות. את הקו מאיישות עורכות דין ומתמחות במשפטים שמומחיות בדיני עבודה, שיקיימו גם מפגשי ייעוץ פרטניים במרכז הזכויות של עמותת נע״ם בלוד. על ניהול הקו מופקדת עו"ד מייסא גראבלי, מומחית בדיני עבודה שהתמחתה בסיוע המשפטי של משרד המשפטים, הוסמכה כעורכת דין בשנת 2011 ועבדה במשרד ורד טיומקין.

אילוסטרציה. צילום: pixabay

מיכל גרא מרגליות, מנכ״לית שדולת הנשים בישראל אמרה כי "לפני כשנה פתחנו בשדולת הנשים בישראל את הקו הפתוח לזכויות נשים חרדיות בעבודה, שהפך לכתובת לנשים רבות מהחברה החרדית בבירור זכויות ושיפור מצבן התעסוקתי. אני שמחה ומתרגשת שכעת, יחד עם ארגון נע״ם – נשים ערביות במרכז, אנחנו יוצרות בית וכתובת לקבוצה מרכזית נוספת שסובלת מהפרת זכויות שיטתית בשוק העבודה: נשים ערביות. הצבנו מטרה שאפתנית שעיקרה לייצר פריצת דרך בכל הנוגע לאכיפת זכויות עבודה בקרב נשים מהחברה הערבית ושיפור ניכר במצבן התעסוקתי. אני סמוכה ובטוחה שנרתום לכך גורמים מרכזיים בכנסת ובממשלה, על מנת שנשים ערביות רבות ככל האפשר יזכו לתעסוקה הוגנת, עבורן ועבור החברה הישראלית כולה".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

סמאח סלאימה, מנהלת עמותת נע״ם: "אנחנו פועלות כבר עשור בערים המעורבות במאבק נגד האלימות המגדרית, שגורמת למותן של כ-10 נשים ערביות בשנה. אנחנו בעמותת נע״ם מבינות שהמאבק על זכויות הנשים בבית, במשפחה, ברחוב, בבתי הספר ובעבודה חייב להיעשות בצורה הוליסטית ומעמיקה. השתלבותן של נשים ערביות בשוק העבודה הישראלי מהווה צעד קריטי במסע השחרור והעצמאות של כל אישה, לכן חברנו לשדולה בפרויקט משותף, במטרה להרחיב את הסיוע שמעניק מרכז הזכויות שלנו גם לתחום העבודה והכלכלה, בנוסף לזכויות סוציאליות ולמאבק באלימות נגד נשים. כך נוכל להבטיח לנשים הערביות הזדמנות שווה לחיים טובים ובטוחים״.

הקו הפתוח של שדולת הנשים בישראל פעל עד היום בשפה העברית בלבד ולכן לא יכול היה לתת מענה מספק לצרכיהן של הנשים הערביות. כעת, הפרויקט המשותף עם נע״ם מבקש למנף את הידע והניסיון הרב שנצבר בשלושים שנות הפעלת הקו הפתוח בעברית, לרווחת נשים דוברות ערבית. כל זאת, כדי לתת מענה לצורך של נשים עובדות ערביות במידע ובמענה משפטי לגבי כלל הזכויות המגיעות להן בתחום דיני העבודה.

פניה לקו באמצעות הטלפון 03-7797372, או במייל [email protected]

הנשים הערביות הן מן האוכלוסיות המודרות והמופלות ביותר בשוק העבודה. רובן המכריע של הנשים בחברה הערבית עוסקות במקצועות מכירות ושירותים, ובמשלחי יד בלתי מקצועיים, ושיעור הנשים שמועסקות במשרה חלקית שלא מרצון מכלל המועסקות במשרה חלקית כמעט משולש מהשיעור המקביל בקרב הנשים היהודיות. כתוצאה מכך, שכרן של הנשים הערביות נמוך כמעט פי 2 משכרן של נשים יהודיות וכל אישה ערביה רביעית משתכרת פחות משכר מינימום, (לעומת כל אישה יהודיה תשיעית).

רבות מהנשים בחברה הערבית שכבר הצליחו להשתלב בשוק התעסוקה, סובלות בו מאפליה ומהפרת זכויות מתמשכת ושיטתית. הסיבות לכך טמונות, בין היתר, במאפיינים הייחודיים להן: עובדות לרוב בסביבת מגוריהן, בין אם בשל מחסור באמצעי תחבורה להגעה לעבודה, ובין אם בשל חסמים תרבותיים וחברתיים אחרים; לרוב הן נדרשות למצוא משרות ששעות העבודה בהן קצרות יותר ותואמות למסגרות החינוכיות של ילדיהן, בגלל היותן אחראיות על הטיפול בילדים ובמשק הבית; הן מאוגדות בארגוני עובדים בשיעור נמוך ביחס לנשים יהודיות, ורבות מהן מועסקות כעובדות בחברות נותנות שירותים או כעובדות קבלן. נוסף על כך, הנשים הערביות בשוק העבודה בישראל מופלות גם בזכויותיהן הסוציאליות: חופשות שנתיות, ימי מחלה ותשלום בגין שעות עבודה נוספות. מערכת האכיפה בישראל אינה מספקת בכל הנוגע לשמירה על זכויות עובדים ועובדות בכלל ועובדות ערביות בפרט. נשים ערביות רבות כלל אינן מודעות לזכויותיהן או חוששות להתלונן ולסכן את מקום עבודתן.

Back to top button
רוצה לקבל התראות על עדכונים חדשים? הירשמו לעדכונים באתר ותהיו תמיד מעודכנים בכל מה שקורה. לא כרגע כן אשמח