חדשות הארץמבזקיםרצועת עזה

ניקולאי מלאדנוב, שליח האו"ם למזה"ת: "עזה על סף מלחמה נוספת"

היום (שלישי) נערך קונגרס אינטראקטיבי ראשון מסוגו של תנועת נשים עושות שלום באוניברסיטת תל אביב, בו הקהל, יחד עם מומחים ומומחיות מהארץ ומהעולם יצרו ידע חדש בנושא הסרת החסמים בדרך לשלום במזרח התיכון. בימים הקרובים יוגש נייר עמדה לממשלה עם המלצות ופתרונות שעלו.

בין המשתתפים, השר לשיתוף פעולה אזורי, צחי הנגבי: "חשוב שיהיו חלופות מדיניות…אנסה לקדם את הצעת החוק חלופות מדיניות תחילה".

משתתפים נוספים: שרה רוזנפלד, ח"כ ציפי לבני, ח״כ מרב מיכאלי, ח״כ נורית קורן, ח"כ קסניה סבטלובה, ד"ר עז א-דין אבו אל-עייש, האלוף קריסטין לונד, הלן לה-גל שגרירה מצרפת, דבורה ליונס שגרירה מקנדה, אליסון קלי שגרירה מאירלנד, סלינה שמבוס שגרירה מקפריסין, עמנואל ז'ופרה- נציג האיחוד האירופאי בישראל, סוואני האנט- מייסדת Inclusive Security, פרופ' ערן הלפרין, פרופ' קרין נהון, ד"ר מראם מסארווי ועוד.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
סלינה שמבוס, קריסטין לונד ואליסון קלי. צילום: נשים עושות שלום

ניקולאי מלאדנוב, מתאם האום לתהליך השלום במזה"ת: "אף אדם לא צריך לחיות תחת האיום הטילים, זו אחריותנו לוודא שיהיה שלום בדרום. עזה על סף מלחמה נוספת. אני גאה לומר שהמאמצים שלנו נשאו פרי בשלושה חודשים האחרונים ומנענו מלחמה. כדי לעשות את זה אנחנו צריכים להתמקד במה שחשוב- שיפור איכות החיים, כבוד בין אנשים ורק כך המאמצים שלנו לשלום יגיעו לכדי מעשה. אנחנו נגיע לשלום קבוע ולא זמני בין הפלסטינים לישראל. לא נוכל לעשות את זה לבד, נצטרך יחד להתמודד עם הקיצוניים ולעמוד יחד מול הטרור, הפחד והקיצוניות. בעזרת ארגונים כמוכם (תנועת נשים עושות שלום) אנחנו מראים לעולם את הסיפור של מי שמוכן לעשות שלום. אנחנו חייבים ליצור את התנאים שמאפשרים לפוליטיקאים לסגור את הדילים לשלום. כל אומה ודת חייבת לתמוך ללא יוצא דופן בתהליך. אין אפשרות אחרת מלבד ללחוץ על הפוליטיקאים לשבת ולדון בתהליך המו"מ. כולנו חייבים לקחת אחריות על גורלנו. אני מצפה שתנועת נשים עושות שלום תתרחב ובאמצעותה נראה את התמיכה בשלום. אל תוותרו על התקווה, על המוכנות להשיג שלום."

ניקולאי מלאדנוב. צילום: נשים עושות שלום

שרה רוזנפלד, אם שכולה מההתנחלות כוכב השחר: "אני מאמינה לחטוא בעודף נאיביות ולהאמין ששני העמים יכולים לחיות יחד. אני לא מחפשת נקמה וחשוב לשמוע את זה מהאנשים שאיבדו את הכל. אני בעד שלום, בעד הסכם שיוביל לפתרון אמיתי… אם יש הכרה של הצד השני יש אפשרות לפתיחת דף חדש…אני והד"ר אבו אל עייש יותר דומים ממה שכולם חושבים, יש לנו מטרה משותפת"

דר עז-א-דין אבו אל עייש, רופא פלסטיני ששכל את בנותיו במבצע עופרת יצוקה: "איבדתי את האמונה באנושות אבל לא באלוהים ודווקא מתוך האמונה הזאת אני עכשיו מאמין בדרך אחרת. בדרך של שמחה ושלום. אנחנו מלמדים את הילדים הפלסטינים לשנאה. אנחנו לא יכולים להמשיך ללמד אותם שנאה. ילדיי עם אמם המנוחה. אני כבר לא דואג לעתיד שלהם אבל נשבעתי שלעולם לא אוותר או ארגע כי אני יודע שכשאפגוש אותם אגיע עם מתנת השלום. המוות שלהן לא היה לחינם, יחד נביא את הצדק וכך הטרגדיה הזאת תצמיח תקווה."

שרה רוזנפלד וד"ר אבו אל עייש. צילום: מתן גאפל

יו"ר האופוזיציה חברת הכנסת ציפי לבני: "יש כאן מאבק משותף ואני שמחה שאתן כאן ובכל מקום. אני מרגישה שאלו הימים בהם נשים יוצאות להיאבק. החלטנו לקחת את גורלנו בידינו ולהילחם עליו…התבקשתי לדבר על חסמים בתהליך השלום. החסם העיקרי הוא מנהיגים והבשורה הטובה היא שאפשר להחליף אותם, רצוי בנשים או בכאלה שמבינים את המחיר… אני ראיתי את ההבדל בין גברים לנשים כשניהלתי את תהליכי השלום בין גברים לנשים. כשאנחנו נכנסות לחדרי המשא ומתן אנחנו משאירות את האגו בחוץ. היכולת שלנו להבין ולהקשיב לצד השני. דבר נוסף שאנחנו משאירות מחוץ לחדר זה את הרצון לרוץ לספר לחברה. אין לכם מושג לכמה הישגים הגענו שאף אחד לא ידע עליהם. כי ידעתי שברגע שאצא איתם בפומבי, הצד השני ייסוג…הפומביות משרתת את הצורך הפוליטי של המנהיגים ולא את הצורך המדיני… רה"מ נכנס לפאניקה מהחמאס. הוא מונע מלחמה אך גם מונע שלום…אני תומכת בהצעת החוק שלכן "חוק חלופות מדיניות תחילה" כך שאם הקבינט לא יעשה את המובן מאליו ולא ידון באופציות המדיניות הקיימות- צריך להכריח אותו לעשות את זה…סכסוך לאומי הוא פתיר. ממשלה אחראית הייתה צריכה לצאת עכשיו למהלך מדיני ולא לחכות לנשיא ארה"ב שיניח את האופציה על השולחן. זה האינטרס שלנו. ואם יש עוד מכשול עקרי זה התפיסה שבשלום אנחנו נותנים, כאילו אנחנו לא מקבלים כלום… ביום שנגיע לשלום עם הפלסטינים כל מדינות ערב יעשו איתנו שלום, דיברתי איתם יותר מפעם אחת. אנחנו יכולים לקבל כאן ברית אסטרטגית ביטחונית. זה רווח עצום. אבל בשביל זה צריך הנהגה שרוצה את זה. שלום זו לא מילה גסה אלא מילה שצריך לתרגם למעשים."

יו"ר האופוזיציה ח"כ ציפי לבני. צילום: נשים עושות שלום

השר לשיתוף פעולה אזורי צחי הנגבי: "כשאני ישבתי במקלט בגיל 10 לא חשבתי שאחרי כמה עשרות שנים אנהל משא ומתן עם המדינה שתקפה אותנו על פרויקט תעלת הימים שנוגע למיליוני בני אדם ונותן להן לטעום את טעם השלום. כמו שאני לא האמנתי שביום כיפור כשהייתה צפירת אזעקה ואלפי יהודים נהרגו, אשב בקהיר כעבור כמה שנים ואדבר על נושאים שחשובים למצרים וישראל. האמונה מנצחת, הכוח והחזון שלכם ינצחו, בעיקר כשמדובר בנשים…אני מצדיע לכן ועוזר במה שצריך ואנסה להעביר את החקיקה (חוק חלופות מדיניות תחילה של נשים עושות שלום). זכיתי לייעץ למה שבסוף גובש לנוסחים פרקטיים ולא באוויר, אלא ממש איך לקדם את החשיבה המדינית, כך שתהיה מחויבות לשילוב של נשים בחשיבה המדינית ומה שחשוב שיהיו חלופות מדיניות במהלך."

השר צחי הנגבי. צילום: מתן גאפל

נשים עושות שלום היא תנועת שטח בלתי מפלגתית, המונה מעל ל- 40,000 פעילות מכל הקשת הפוליטית. התנועה אינה תומכת ביוזמה ספציפית, אלא פועלת לקידום תמיכה ציבורית רחבה לקידום הסכם מדיני, מתוך אמונה שנשים צריכות לקחת אחריות על עתיד ילדיהן ומתוך התפיסה ששילובן בהליכי פיוס מגבירים את הסיכוי לשלום, בהתאם להחלטה 1325 של האו"ם.

תגובה אחת

  1. כרגיל ציפי לבני מככבת בתנועת הידים שלה  רואים שהיא אישה לא רגועה אם המון תיסכול  לאותם נשים  שוחרות שלום  תגידו יש אם לעשות שלום אנחנו עשרות שנים  מדברים והם לא רוצים מתי תתפכחו שהם רוצים לזרוק אותנו לים תתעוררו

Back to top button