חדשות הארץמבזקיםפוליטי / מדיני

הרפורמה יוצאת לדרך: "מקרה סיטיפס לא יחזור, לא כולם רמאים"

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ איתן כבל, החלה היום (שלישי) להכין לקריאה שנייה ושלישית את ההצעה הממשלתית לתקן את פקודת התעבורה, העוסקת בפיקוח על תשלום דמי נסיעה באוטובוסים. ההצעה נועדה לאפשר להרחיב את ההסדר להעלאת נוסעים לאוטובוסים גם מהדלת האחורית. היו"ר כבל פתח את הישיבה והזכיר כי הוועדה קיימה שימוע מקיף לעידוד התחבורה הציבורית, וקידום הצעת החוק הוא חלק ממסקנותיו. הוא התייחס לעניין הקנסות ואמר כי לא יאפשר קנס של 250 שקלים בגין אי תשלום כרטיס שעולה 5.90 שקלים ואמר: "מי שחושב שאנחנו הולכים לחוות את חוויות סיטיפס טועה". עוד הוא הוסיף כי לא יאפשר לפרויקט לצאת לדרך לפני שכל המערכות יהיו מוכנות, לרבות עמדות לרכישת כרטיסים ועמדות תיקוף בפריסה נאותה ואכיפה מדתית באמצעות פקחי החברות הפרטיות.

מנכ"לית משרד התחבורה וממלאת מקום הרשות הארצית לתחבורה ציבורית, קרן טרנר אייל, אמרה כי מטרת ההצעה היא לאפשר לנהג לנהוג ולא להתעסק עם מכירת כרטיסים וספירת כסף. היא הסבירה כי הרפורמה תחול בנסיעות הבינעירוניות ואמרה כי החברות ערוכות להפעיל את הרפורמה בגוש דן בקרוב. היא הוסיפה כי ההערכה היא שבב"ש עומד שיעור הנסיעות ללא תשלום על 20%, בסיטיפס על 12% ובמטרונית בחיפה על 15%. היא התייחסה להצעה לקנס של 250 שקלים ומתן סמכויות עיכוב לפקחים ואמרה: "לא ניתן סמכויות כמו של סיטיפס, אבל לא יהיה מה שקיים היום."

בתוך כך שאל היו"ר כבל כמה יעלה למשק לאפשר נסיעה בחינם ונציג האוצר, הראל שליסל, השיב כי מדובר בכ-3 מיליארד שקל בשנה לא כולל ההנחה של גידול במספר הנסיעות. היו"ר כבל אמר כי הנגידה לשעבר קרנית פלוג כבר הציגה נתונים לפיהם הפקקים עולים למשק 35 מיליארד שקלים בשנה, והציע לאוצר לבחון להשקיע את הכסף בתמורה לחיסכון שהוא יכול להביא למשק. שליסל הגיב על כך ואמר כי יהיה מוכן לשקול זאת יחד עם הטלת אגרת גודש. היו"ר כבל השיב: "אם תתנו תח"צ בחינם ונתיבי תחבורה ציבורית ולא סיפורי נת"צים אז אלחם אתכם על אגרת גודש".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
צילום: דוברות הכנסת

יו"ר ועדת המשנה לתחבורה ציבורית, ח"כ דב חנין, אמר גם הוא שתח"צ חינם יכול לחסוך כסף למשק, אבל האוצר מסתכל רק על צד ההוצאות. הוא הוסיף כי הרפורמה של עלייה מכל הדלתות היא קריטית ובלעדיה האוטובוסים ימשיכו להיות תקועים. הוא הוסיף כי המערכת לא תקרוס גם אם יהיו 25% אי תשלום ואמר כי הסמכויות שמוצעות לפקחים הן מוגזמות.

ח"כ אורי מקלב אמר כי קודם כל צריך שמערכת הכרטוס והתיקוף תהייה מושלמת ורק אחרי זה לאשר את הצעת החוק. גם הוא מתח ביקורת על גובה הקנס ואמר כי הוא לא צריך להיות פי 20 מהתשלום וגם לא פי 5. שליסל הגיב: "גם בעולם הקנסות גבוהים", ומקלב השיב: "כשתהייה תחבורה ציבורית כמו בעולם תעשו קנסות כמו בעולם". ח"כ יעקב אשר הוסיף גם הוא כי צריך לבדוק את כל המערכת מראש. הוא הוסיף כי צריך לעשות אבחנה בין מי שנתפס ללא תיקוף בפעם הראשונה וצריך לקבל קנס מופחת, לבין מי שנתפס מספר פעמים וראוי שישלם קנס גבוה יותר.

במהלך הדיון עלתה ההצעה לתת סמכויות עיכוב לפקחי חברות התח"צ, והיועצת המשפטית של מטרופולין, דיקלה עוז, אמרה כי הסמכות תחשוף את עובדי החברה לחיכוך עם הנוסעים, לתביעות, לשיימינג ועוד. פקח של חברת דן, עלי בן צבי, סיפר כי יש 4 סוגי טיפוסים. "החכם שהוא מיד יורד כשהמבקר עולה, אי אפשר לדגום אותו ורוב הציבור הם חכמים. הטיפוס הבא זה הנוסע שמתקף כשהוא רואה מבקר והוא רשע. גם אותו לא דוגמים. לא דוגמים גם מי שמשתמש בכרטיס של מישהו אחר ובסוף הפקחים נתקלים רק במי שלא שילם ונתפס בביקורת".

היו"ר כבל התייחס לכך וביקש לדעת כמה זמן צריך לעכב נוסע שלא שילם 5.90 שקלים, ואם הוא יצטרך לחכות למשטרה שלא ממהרת לבוא גם כשמזעיקים אותה לעבירות אחרות. הוא סיכם ותבע התייחסות אנשי המקצוע במשרד התחבורה, ומשרדי הממשלה האחרים, למערכת היחסים בין הנוסע לפקח ומענה לתשתית התיקוף ורכישת הכרטיסים כולל אפשרות לרכישה במזומן. הוא הזכיר כי הדיון הבא בהצעה יתקיים כבר בשבוע הבא.

מסיטיפס נמסר בתגובה: "כל מדיניות הקנסות והאכיפה נקבעה ע"י המדינה – משרד התחבורה ומשרד האוצר, ולכן זהו נושא שמונח לפתחם. במידה ורוצים לקיים מערכת פתוחה, המבוססת על אמון בציבור כפי שקיים בעולם וכפי שעומד לקרות בעתיד בכל הארץ, לא ניתן לקיים זאת ללא הרתעה ממשית".

צילום: דוברות הכנסת

Back to top button