חדשות הארץמבזקיםפוליטי / מדיני

נשיא צ'אד: "קל מאוד ללחוץ על ההדק אבל קשה לעצור את המלחמה"

נשיא המדינה לנשיא צ'אד: "אני רוצה בעזרתך לקרוא לשאר המדינות באפריקה איתן אין לנו יחסים עדיין, להיות חלק מהשינוי, ולראות בישראל שותפה ובת ברית"

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין קיים הערב (ראשון) פגישת עבודה מדינית עם נשיא צ'אד אידריס דבי איטנו. הפגישה התקיימה בבית הנשיא.

צילום: חיים צח / לע"מ

"כבוד גדול עבורנו, לארח אותך כאן בבית הנשיא בירושלים, באירוע היסטורי יוצא דופן. אנו שמחים לחדש את הקשר עם צ'אד לאחר שנים ארוכות מידי של נתק," פתח הנשיא ואמר: "צ'אד היא מדינה חשובה. מדינה שנאבקת בטרור, ומדינת ישראל ניצבת לצידה במאבק הצודק הזה. אנחנו רואים חשיבות גדולה בטיפוח היחסים שלנו עם אפריקה ערש האנושות. עבורנו אפריקה היא העתיד, צ'אד היא העתיד, וישראל רוצה ומעוניינת לשתף מהניסיון העשיר שיש לנו."

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

הנשיא הוסיף ואמר כי הוא מקווה שבקרוב יתחדשו היחסים הדיפלומטיים באופן מלא ורשמי, וכי במהרה יגיע לישראל שגריר מצ׳אד להגיש את כתב האמנה של מדינתו בבית הנשיא. ״אני רוצה בעזרתך לקרוא לשאר המדינות באפריקה איתן אין לנו יחסים עדיין, להיות חלק מהשינוי, ולראות בישראל שותפה ובת ברית." חתם הנשיא את דבריו.

צילום: חיים צח / לע"מ

נשיא צ'אד אידריס דבי איטנו הודה לנשיא על קבלת הפנים ואמר: "אני מבקש להודות לך על כך שאתה מקבל את פני כאן בלשכת נשיאי ישראל ועל הנכונות והכנסת האורחים אצל ראש הממשלה ואצלך. הביקור הזה רשמי ובהחלט מרשים."

צילום: חיים צח / לע"מ

"היחסים בינינו נותקו ב-1972 אבל לא באופן מוחלט. אומנם לא היו פה שגרירים וראשי מדינות אבל יחסים התקיימו כל הזמן ועל כן זה הגיוני שבסופו של דבר הגיעה הזמנה רשמית ולכן החלטתי להיענות לה. בעצם מדובר בשבירת קרח, אפשר לומר", אמר נשיא צ׳אד והמשיך: ״מה שחשוב הוא העתיד. העתיד של היחסים ושל האוכלוסיות שלנו משני הצדדים והעתיד של ישראל באפריקה. הגענו מתוך רצון לחדש את היחסים הדיפלומטיים ומדינתכם היא שותפה חשובה לנו.״ עוד הוסיף נשיא צ'אד: ״מדינתכם בדיוק כמו מדינתנו נאבקת בטרור. כמובן שמדינתכם היא מאוד מפותחת ומתפתחת מבחינה מדעית טכנולוגית ומקדימה אותנו ובעצם אנחנו מבקשים למצוא את התנאים לשיתוף פעולה.״

צילום: חיים צח / לע"מ

בסיום דבריו אמר: ״כמובן שהשלום חסר לנו עדיין כאן באזור. והשלום נדרש כמובן לכל אוכלוסייה שמבקשת לחיות חיים בתנאים טובים ותקינים ברמת חיים גבוהה. חשוב לי לומר שהיחסים הדיפלומטיים עם ישראל אינם מעלימים את הפלשתינים. זהו עניין נתון שצריך לטפל בו ודורות רבים חווים אותו. גם אתם הישראלים חוויתם היסטוריה קשה אבל חשוב שבני אדם ידברו. קל מאוד ללחוץ על ההדק אבל קשה לעצור את המלחמה. קיימת חשיבות רבה למציאת הפתרון לבעיה הזאת, פתרון שישקף את כל העקרונות שעליהם הוסכם בהחלטות של מועצת הביטחון.״

״אפריקה היא יבשת העתיד. ולמדינה שלך יש מקום בעתיד הזה,״ סיכם נשיא צ'אד.

הנשיא ומקבילו המשיכו לפגישת עבודה ממושכת בהשתתפות הפמליות בטרקלין בית הנשיא.

צילום: חיים צח / לע"מ
Back to top button
רוצה לקבל התראות על עדכונים חדשים? הירשמו לעדכונים באתר ותהיו תמיד מעודכנים בכל מה שקורה. לא כרגע כן אשמח