חדשות הארץמבזקיםפוליטי / מדיני

נתניהו: "אלימות נגד נשים היא תופעה נפשעת, זה טרור לכל דבר"

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר היום (ראשון) בפתח ישיבת הממשלה כי ייפגש עם נשיא צ'אד, אידריס דבי. "היום יתקיים כאן ביקור היסטורי. בעוד מספר שעות אני אפגש כאן עם נשיא צ'אד, אידריס דבי. צ'אד היא מדינה אפריקנית גדולה, חשובה, רוב אוכלוסייתה מוסלמית ונשיא צ'אד מעולם לא היה במדינת ישראל. אני פגשתי אותו עכשיו בטקס בפריז, בארוחת צהריים, לציון 100 שנים לסיום מלחמת העולם הראשונה. הנשיא דבי מגיע לישראל בזכות מאמצים רבים שהובלתי בשנים האחרונות, וכאן המקום גם להוקיר תודה מיוחדת לך, ראש המל"ל מאיר בן שבת ולאנשי משרד החוץ גם כן שסייעו בידו."

נתניהו הוסיף כי "הביקור הזה משקף את מעמדה העולה של ישראל בין העמים. אני חוזר על זה פעם אחר פעם, ורואים מדי שבוע את ההתממשות של התפיסה שלנו, של טיפוח העוצמה הכלכלית-טכנולוגית, לצד העוצמה הביטחונית-מודיעינית, לקבל את העוצמה המדינית-דיפלומטית. הדבר הזה קורם עור וגידים, אפשר להגיד, מדי יום. ובכן, היום אנחנו פותחים דף חדש ביחסים עם צ'אד, ואני אומר לכם – תהיינה עוד מדינות בהקדם."

ראש הממשלה אף התייחס בפתח הישיבה למינויו של אלוף אביב כוכבי לתפקיד הרמטכ"ל ה-22 של צה"ל ואמר כי "אביב הוא קצין מצטיין שנבחר מתוך ארבעה קצינים מצטיינים. הוא מפקד מוערך ועתיר הישגים, הוא מלא כרימון בתוכניות לחדשנות, ואני בטוח שהוא יעלה את צה"ל לפסגות חדשות. אני בטוח גם שכקודמו הוא יפקד על צה"ל באופן כזה שייתן מענה לאתגרים הניצבים לפנינו. זו ההזדמנות גם להודות לגדי איזנקוט על שירות מסור וחשוב בתקופה לא פשוטה. אנחנו נקיים פרידה מסודרת מגדי, אבל אני רוצה לומר שבהזדמנות הזאת, גם הרמטכ"ל הנכנס אביב כוכבי, וגם הרמטכ"ל גדי איזנקוט, ביקשו תוספת של כמה שבועות על מנת לסייע בתהליך סדור של חפיפה, ואני הסכמתי לכך. לכן תאריך הפרישה של גדי אייזנקוט יהיה ב-15 בינואר. אנחנו מאחלים לשניהם ולנו הצלחה גדולה."

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
צילום: קובי גדעון, לע״מ

בנוגע לשני אירועי הירי החמורים לעבר מתקני שב"ס אמר נתניהו כי "בימים האחרונים אנחנו רואים ניסיונות להלך אימים על שירות בתי הסוהר. אני רואה זאת בחומרה רבה. אנחנו לא חיים במערב הפרוע, אנחנו מדינת חוק – ואנחנו נמצה את הדין עם הפושעים הללו. אני מחזק את ידיהם של המשרתים בשירות בתי הסוהר, אני מאוד מעריך את עבודתם החשובה. כולנו נרתם לאכיפת החוק גם כאן".

מוקדם יותר היום, ערך ראש הממשלה עם רעייתו סיור, "מטלטל" כלשונו, במעון של נשים מוכות בירושלים. "אלימות נגד נשים היא תופעה נפשעת. זהו פשע." אמר ראש הממשלה.

"כמובן שאנחנו נגד אלימות בכלל, אבל בקטגוריה הזאת יש דברים מיוחדים. הדבר המיוחד הוא כמובן שצריך לטפל בנשים, בילדים, במשפחות, ואנחנו עושים הרבה וצריך לעשות עוד הרבה יותר. זה יהיה חלק מהדיון שנקיים עכשיו בממשלה לציון יום המאבק הבינלאומי למניעת אלימות נגד נשים. אבל אני גיליתי, כששוחחתי עם הנשים הללו, דבר שהדהים אותי – אישה אחר אישה, אחר אישה – גיליתי שאנחנו עושים מאמצים רבים ויהיו עוד יותר גדולים כדי לטפל בנשים הללו, במעונות ואחר כך בהמשך – מוכרחים לטפל בהן בהמשך גם משום שהאיום לא סר, והאתגר לא סר – אבל גיליתי שכמעט איננו עושים דבר לאלה שמחוללים את הפשע הזה. זה כאילו היינו מטפלים בטרור, וזה טרור לכל דבר, ואתה לא מטפל בטרוריסטים." אמר ראש הממשלה.

"אני מתכוון לא רק להציע להם שיקום פסיכולוגי, רובם לא רוצים." ציין ראש הממשלה נתניהו והוסיף "לו היינו מנסים לטפל בטרוריסטים בשיקום פסיכולוגי, זו גישה אחת. אבל קודם כל אכיפה, הרתעה, ענישה. לתדהמתי גיליתי שם נשים שהבעל בא עם סכין ולא נעשה לו דבר, ובעל אחר בא וירה בתוך הבית ולא נעשה לו דבר, ושלושה אחים כלאו את האחות, האימא הזאת, במשך שלוש שנים בחדר, לא נתנו לה לצאת פעם אחת, חדר עם סורגים, הרחיקו ממנה את התינוק שלה, ולא עשו להם שום דבר.

צילום: קובי גדעון, לע״מ

משהו כאן לוקה בחסר. אני מבקש לגבש תכנית כדי לטפל לא רק בצד של הנפגעות, אלא גם של הפוגעים. הדבר הראשון, כמו שאמר שותפו הגדול של הרצל, נורדאו, על תורת המוסר – קודם כל אכיפה וענישה, אחר כך המוסר. וכאן אין לא אכיפה, לא ענישה, לא מוסר ולא צדק. יש רק פחד מתמשך וטראומה שקשה לתאר. רואים את זה גם אצל הנשים, רואים את זה גם עם הילדים הקטנים החמודים שרעייתי ואני ביקרנו אותם. זה הולך להשתנות."

לסיכום אמר, "אני מבקש את שיתוף הפעולה של כל שרי הממשלה וגם של כל חברי הכנסת לערוך כאן שינוי עמוק ויסודי. אנחנו צריכים להיות המדינה המובילה בעולם בעניין הזה, כפי שאנחנו המדינה המובילה בעולם בלוחמה נגד הטרור."

צילום: קובי גדעון, לע״מ
צילום: קובי גדעון, לע״מ

Back to top button