צרכנות

תפקידן של הרשויות המקומיות בישראל

כידוע לכל יחידה גיאוגרפית ישנה יחידה מנהלית, משמע רשות מקומית, כאשר ניתן למצוא חלוקה גסה לארבעה תתי רשויות מקומיות: עירייה (מעל 20,000 תושבים), מועצה מקומית (בין 2,000 – 20,000 תושבים), מועצה אזורית (איגוד גיאוגרפי של מספר ישובים קהילתיים וכפריים) ומועצה אזורית תעשייתית (בין יישובית), כאשר רק חמישה אחוז מסך המדינה אינו משויך לרשות מקומית (שטח זה נהוג לכנות כ"שטח גלילי") ופה כאמור מדובר בשטח ללא תושבים, שטח שמכיל חוות בודדים, או רק מיעוט של מבני מגורים.

סמכות הרשות המקומית

הרשות המקומית הינה הגוף המחוקק בכול הנוגע לתקנות וחוקי עזר, היא הגוף שגובה מיסים ואף שמנהל תקציבי ממשלה. עם זאת, לצד הכוח הרב שמחזיקה הרשות המקומית, טוב לדעת שהרשות נתונה לפיקוח תמידי של המדינה, ולו באמצעות ממונה המחוז.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

אחריות ישירה אל מול עקיפה

אם נבקש לתמצת את שורת תפקידי הרשות המקומית, נציין שעליה לשרת את התושב, אך אם נרחיב במעט, נציין שהרשות מחייבת להעניק שירותי רווחה, חינוך, דת, ביוב, מים, תברואה, ניקיון הנדסה ובניין, כאשר כל נישה יש לבחון מבחינת הגדרה ויש לבחון האם הרשות הינה האחראית הישירה, או שמא המדינה ומשרדי הממשלה לוקחים חלק בנטל, וזאת כי לא פעם הרשות המקומית מתנהלת על תקן של שליחה, משמע הרשות המקומית כפופה לגופים גדולים ממנה, כגון משרד המשפטים, משרד החינוך וכדומה. שנדגים? ניתן למצוא שמשרד החינוך הנו האחראי לקביעת המדיניות בתחום מערך הלמודים, אך הרשות המקומית היא זו אשר נושאת בנטל של העסקת מורים, פרסום קול קורא, תחזוקת המבנה, הפעלת חינוך בלתי פורמאלי וכדומה. אגב, ישנן חברות שמספקות פלטפורמה טכנולוגית לטיפול בקול קורא, מה שעשוי לסייע באופן משמעותי לרשויות המקומיות.

שירותים ממלכתיים אל מול מקומיים

חלוקה נוספת שניתן לערוך בקטגוריית "תפקידי הרשות המקומית", נוגע לשירותים ממלכתיים אל מול שירותים מקומיים. שירותים מקומיים נוגעים לתשתיות ותברואה ואילו שירותים ממלכתיים נוגעים לתחום הרווחה והחינוך, כאשר חלוקה משמעותית נוספת מתייחסת לתקציב המדינה. עוד נמשיך ונציין שניתן למצוא תקציב רגיל (עבור מימון שוטף) לצד מימון מיוחד (לרוב מופנה עבור צרכי פיתוח). כמו כן, אם ציינו תקציב, נוסיף ונציין שלרשות המקומית יש נתיב נוסף עבור הכנסה, ופה מדובר על ארנונה, מגוון היטלים ושירותים עירוניים – כגון פעילויות ספורט ותרבות.

 

מעבר למצופה

למרות שרשות מקומית הינה גוף מנהלי שנצמד לחוקים ומנהלות, ניתן למצוא לא פעם שהרשות המקומית חורגת מתפקידה, אך לכיוון החיובי, כלומר ניתן למצוא שהרשות המקומית מטפלת בנושאים שאינם מצויים באופן פורמאלי ברשימת הסמכויות שלה, כאשר קליטת עלייה ואף פיתוח כלכלי מהווים דוגמאות מדויקות. מדוע זה קורה? מתוך הבנה ויכולת להשפיע באופן חיובי. עוד נציין שיש מקרים בהם ההתנהלות חורגת מהגבולות, ולו כי הרשות נתקלת בסיטואציה שמצד אחד מצריכה היענות אך מצד שני טרם פורסמו בתחום נורמות, ועל כן חוקי העזר יהיו קבילים רק עבור תחום השיפוט של הרשות הספציפית.

 

הפרדת רשויות

כיום ניתן לשים לב כיצד הרשות המקומית מצליחה אט אט להיפרד מכבלי השלטון המרכזי. האם זה טוב או רע? יש לתת לזמן לומר את שלו, אך באופן כללי כל עוד המטרה הינה טובת הקהילה אין בכך רע, במיוחד כל עוד אין חריגה משמעותית מדרישות השלטון. לסיכום נציין שלאורך השנים הרשויות המקומיות מתנערות מהשלטון המרכזי ונוטלות לעצמן יותר חופש פעולה, כאשר חלוקת התפקידים אינה ברורה כבעבר. פה יש לשים לב שהבדל התפישתי אינו פוגם ביעילות, ולו כי לצד הצורך חסר מענה תקציבי מצד השלטון המרכזי.

Back to top button
רוצה לקבל התראות על עדכונים חדשים? הירשמו לעדכונים באתר ותהיו תמיד מעודכנים בכל מה שקורה. לא כרגע כן אשמח