חדשות הארץכלכלהמבזקים

הישג חשוב: ישראל חתמה על הסכם סחר משודרג עם מדינות אפט"א

שר הכלכלה והתעשייה, אלי כהן, הגיע ביום רביעי האחרון לביקור רשמי בשווייץ כראש משלחת ממשלתית ובה מנהל מינהל סחר חוץ, אוהד כהן, ויו"ר רשות החדשנות, ד"ר עמי אפלבאום.

גולת הכותרת של הביקור הינה החתימה על הסכמים בילטרליים המרחיבים את רשימת ההטבות ההדדיות במכס של מוצרי מזון טרי ומעובד במסגרת הסכם אזור הסחר החופשי בין ישראל לבין מדינות אפט"א: האיגוד האירופי לסחר חופשי (The European Free Trade Association – EFTA), גוש סחר הכולל את איסלנד, נורבגיה, שוויץ וליכטנשטיין (אשר לה ברית מכס ומטבע משותף עם שוויץ).

מינהל סחר חוץ במשרד הכלכלה והתעשייה פועל על מנת לשפר את תחרותיות הסחורות הישראליות בשווקי העולם, מצד אחד, והוזלת יוקר המחיה בישראל מצד שני. ההסכמים שנתמו אתמול בג'נבה, לאחר משא ומתן שארך מספר שנים, מהווים הרחבה של הסכם אזור הסחר החופשי שנחתם בג'נבה שבשוויץ בספטמבר 1992 (ונכנס לתוקף בינואר 1993), ושהסיר את המכסים על הייצור התעשייתי כמעט באופן מוחלט, בעוד שבמוצרי מזון הטבות המכס שניתנו היו מוגבלות יותר.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
צילום: דוברות משרד הכלכלה

לאחר כניסת ההסכם לתוקף, תקבל ישראל גישה חופשית לשווקי ארבעת המדינות האירופאיות בפריטים רבים אשר כיום חייבים במכס, כגון: מוצרים מדגנים (עוגיות, ופלים, מוצרי מאפה שונים), ירקות ופירות טריים ומעובדים (גזר, עגבניות ועגבניות שרי, תפוחי אדמה מסוימים, תמרים, זיתים, אבוקדו, תירס, תבלינים טריים, הדרים, ענבים, מיצים), ממתקים שונים, שמנים, תמציות, יין ועוד.

בתמורה לכך, ישראל תעניק למוצרים חקלאיים ממדינות גוש אפט"א הטבות מכס, מהלך אשר צפוי להיטיב עם הצרכן הישראלי ולהוזיל את יוקר המזון בישראל. פטור מלא ניתן בין היתר לדברי מאפה, מוצרי סוכר, פירות יער, רטבים, תבלינים, פירות וירקות משומרים. מכסות פטורות ממכס ניתנו למדינות אפט"א למוצרי גבינות מסוגים שונים, בשר בקר, יוגורט, אבקת חלב לתעשייה, פירות מבושלים ורסק, ריבות, מספר תרכיזי פירות, אבקת עגבניות, וממתקים מאגוזי לוז.

שר הכלכלה והתעשייה, אלי כהן אמר כי "ההסכם שנחתם היום משקף, בין היתר, את מדיניות המשרד להרחיב את היצוא מישראל באמצעות מערך הסכמי סחר בינלאומיים לקידום התעשייה הישראלית וכן להקל ביבוא חומרי גלם והוזלת יוקר המחיה".

צילום: דוברות משרד הכלכלה

נסטלה (Nestle)

כחלק מהביקור הגיע שר הכלכלה והתעשייה אלי כהן גם למשרדי תאגיד המזון הגדול בעולם 'נסטלה' (Nestle) שם פגש את הנהלת החברה ונשיאה מר. מארק שניידר, על מנת לקדם השתתפות של נסטלה ביוזמות בישראל בתחומי טכנולוגיות מזון – פודטק. כמו כן שוחח השר עם הנהלת החברה על תפקידה של נסטלה בהפחתת יוקר המחיה בישראל. עם סיום הפגישה הודיע נשיא החברה מר. מארק שיינדר כי יגיע לישראל לראות מקרוב את תעשיית 'הפודטק' הישראלית ולקדם שיתופי פעולה.

הפורום הכלכלי העולמי (WEF)

עוד נפגש השר כהן עם קלאוס שוואב, נשיא הפורום הכלכלי העולמי (World Economic Forum), לקידום שיתופי פעולה בין הארגון לישראל בתחומי המים והסייבר, להתניע יוזמות משותפות ולעדכן בדבר המאמצים שנעשים בישראל לעלות בדירוג המתפרסם על ידי הפורום והינו בעל השפעה בינלאומית.

צילום: דוברות משרד הכלכלה

כלכלת מדינות אפט"א והסחר עם ישראל

באפט"א חברות היום: שוויץ, נורבגיה, איסלנד וליכטנשטיין. זאת, לאחר שחלק מהמדינות שהיו חברות באיגוד יצאו ממנו והצטרפו לאיחוד האירופי. כלכלות שוויץ וליכטנשטיין משלבות שירותים מתקדמים, שירותים פיננסים ותעשיות היי-טק, מכונות, מכשור רפואי ותרופות. לעומת זאת, כלכלות נורבגיה ואיסלנד מתבססות בעיקרן על מחצבים, אנרגיה, דיג וספנות. היקף הסחר בין ישראל לבין מדינות אפט"א נמצא במגמת עלייה מתמשכת מאז הכניסה לתוקף של ההסכם הסחר החופשי ב-1993, כאשר שוויץ אחראית ל-95% מהסחר בין ישראל למדינות אפט"א.

שוויץ נמצאת במקום העשירי בדירוג יעדי היצוא מישראל. בשנת 2017 נרשם יצוא טובין בהיקף של 1.4 מיליארד דולרים. בין המוצרים המובילים ביצוא: יהלומים, מכונות וציוד חשמלי, מכשירים וכלים אופטיים, מכשור רפואי וכימיקלים. שוויץ מדורגת במקום השלישי ביבוא לישראל, אחרי ארה"ב וסין, עם יבוא בהיקף של כ-5.5 מיליארדי דולרים. בין המוצרים המובילים ביבוא: יהלומים, תרופות, טבק ומוצריו, מכונות ומכשירים מכניים, שעונים וחלקיהם, מכשור רפואי, מכונות וציוד חשמלי, מוצרי פלסטיק וקפה.

שר הכלכלה והתעשייה אלי כהן הוסיף כי "משרד הכלכלה והתעשייה ממשיך לפעול להרחבת מערך הסכמי הסחר של מדינת ישראל שמצד אחד פועל לטובת היצואנים ע"י יצירת גישה מועדפת לשווקים חדשים וכן העמקת הנוכחות בשווקים המסורתיים ומצד שני פועל להורדת יוקר המחיה באמצעות ביטוח מכסים על מוצרי מזון. זהו הסכם הסחר החופשי השלישי שאני חותם השנה לאחר שמוקדם יותר נחתם שדרוג ההסכם עם קנדה וכן נחתם הסכם עם פנמה וסוכם המשא ומתן עם אוקראינה. אנו ממשיכים לעבוד על סיום המו"מים של הסכמים נוספים."

תגובה אחת

Back to top button
רוצה לקבל התראות על עדכונים חדשים? הירשמו לעדכונים באתר ותהיו תמיד מעודכנים בכל מה שקורה. לא כרגע כן אשמח