בריאותחדשות הארץמבזקים

1,809 מקרי חצבת ברחבי הארץ, למה חשוב לחסן נגד חצבת

מאז תחילת 2018 נרשמו כבר 1,809 מקרי חצבת ברחבי הארץ. כדי להגביר את המודעות לחשיבות החיסון נגד חצבת ולתת ליולדות יותר מידע על המחלה הגיעו ד"ר גילי חן, וד"ר זוהר מאירי, רופאות ממחלקת הילדים במרכז הרפואי פדה-פוריה להרצות ליולדות באגף לאם ולילוד.
על-פי הנתונים שפרסם משרד הבריאות, מאז תחילת 2018 נרשמו 1,809 מקרי חצבת בישראל – השיעור הגבוה ביותר מאז 1967, השנה בה הוכנס החיסון נגד המחלה לשגרת החיסונים. המוקד העיקרי של ההתפרצות הנוכחית באזור ירושלים – 1,130 מקרים, ואחריו אזור צפת עם 236 מקרים.

כדי להגביר את המודעות לחשיבות החיסון נגד חצבת ולתת ליולדות יותר מידע על המחלה הגיעו ד"ר גילי חן, וד"ר זוהר מאירי, רופאות ממחלקת ילדים במרכז הרפואי פדה-פוריה להרצות ליולדות באגף לאם ולילוד.

ד"ר חן פתחה ואמרה כי מתחילת נובמבר אובחנו 207 מקרי חצבת חדשים, הבשורה המשמחת היא שהנתון משקף ירידה בקצב התפשטות המחלה, לאחר שבאוקטובר נרשמה העלייה הגדולה ביותר 628 חולים חדשים ובספטמבר היו 318 מקרים חדשים. " חצבת היא מחלה מדבקת מאוד, מי שנחשף ולא מחוסן יש סיכון של 90% להידבק ממנו! המחלה מופיעה עשרה ימים – שבועיים אחרי החשיפה והנגיף עובר במגע עם רסיסי רוק שניתזים מפיו של חולה בזמן שהוא מדבר, מתעטש או משתעל, ובמגע עם חפץ או משטח שאדם חולה נגע בו. אפילו משהייה בחדר החולה אפשר להידבק. זאת אומרת שמישהו יכול להדבק ובמשך שבועיים הוא בכלל לא מודע לכך שהוא חולה ועדיין הוא יכול להדביק ולהעביר את הנגיף."

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
צילום: מיה צבן, דוברת המרכז הרפואי פדה-פוריה

המחלה גורמת לחום גבוה, לשיעול, לנזלת ולגירוי בלחמיות העיניים. בשליש מהמקרים, מחלת החצבת גורמת לסיבוכים כמו דלקת אוזניים, דלקת ריאות ודלקת בקרנית העיניים. הסיכון לסיבוכים עולה אצל ילדים מתחת לגיל 5 . נשים בהריון נמצאות ביכון גבוה ועלולה להיות פגיעה בהריון או בעובר.

ההמלצה הגורפת היא לחסן (ואולי לסבול מעט מתופעות הלוואי) ובשום פנים ואופן לא להסתכן בהדבקות במחלה כל כך מסוכנת. הפחד הנוסף שמלווה לאי החיסון, הוא חשיפת המחלה לאוכלוסיות לא מחוסנות. ד"ר מאירי הדגישה, "הדרך היעילה ביותר לעצור את שרשרת ההדבקה היא חיסון. החיסון יעיל ובטוח ומורכב משתי מנות. מנה ראשונה צריך לחסן בגיל שנה ואת המנה השנייה בגיל 6 . אימהות מחוסנות מעבירות לתינוקן נוגדנים שמלווים אותם עד גיל שנה. אם האמא חוסנה כראוי, או חלתה בילדותה, אז היא מחוסנת וגם התינוק מחוסן עד גיל שנה. בערך בגיל שנה הנוגדנים מתחילים לרדת ולכן חשוב לחסן בגיל הזה ".

צילום: מיה צבן, דוברת המרכז הרפואי פדה-פוריה

אמירה אניס (תושבת נשר) , יולדת שהשתתפה בהרצאה ציינה, " בשבוע שעבר התעניינתי ושאלתי חברות מה עושים עם החצבת והתחלתי לקרוא כדי לקבל תשובות באינטרנט, לפעמים מסתובב מידע שגוי ומטעה. ההרצאה הזו של הרופאות החזירה לי את האיזון, הבנתי שמה שאנשים כותבים בפייסבוק לא נכון ולא מבוסס על מידע אמיתי. ההרצאה עשתה לי סדר בדברים והרגיעה אותי".

צילום: מיה צבן, דוברת המרכז הרפואי פדה-פוריה
Back to top button