חדשות הארץמבזקים

פרשנות: תושבי הדרום צריכים להודות לשר

השר לשיתוף פעולה אזורי צחי הנגבי הצליח להרתיח אתמול (חמישי) רבים מתושבי הדרום כשאמר כי בסבב הלחימה האחרון בין ישראל לחמאס, במהלכו נורו כ-460 רקטות ופצצות מרגמה לעבר יישובי הדרום, החמאס פעל באופן מינורי ומדוד. "חמאס הגיב בצורה מדודה ותקף רק את עוטף עזה. יש הבדל בין העוטף לתל אביב, שהיא הבירה הכלכלית של ישראל. המתקפה של חמאס הייתה מינורית כי לירי על תל אביב יש משמעויות אחרות".

לאחר אמירתו "זכה" הנגבי לתגובות קשות מאוד מכל הקשת הפוליטית, גם מחברי מפלגתו.

שרת התרבות והספורט אמרה, "צחי הנגבי ידידי, טעית! האמירה שלך לא היתה במקומה. כפי שאמרתי השבוע בסיורי בשדרות ובשדות נגב: "דין עוטף עזה כדין תל אביב".כל ירי שמסכן את שלומם וביטחונם של אזרחי מדינת ישראל בכל מקום, חייב לייצר תגובה קשה וזהה."

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

ראש הממשלה בנימין נתניהו מיהר להתנער מדבריו של הנגבי ואמר, "הבוקר שמעתי אמירה מקוממת, ואף שבאה התנצלות בעקבותיה, אני חייב להעמיד את הדברים על דיוקם. דין שדרות כדין תל אביב. הביטחון של תושבי הדרום חשוב בדיוק כמו הביטחון של שאר תושבי ישראל. אנחנו בעיצומה של מערכה. צריך אורך רוח, קור רוח ונחישות. אנחנו נערכים להמשך".

הנגבי אף זכה לתגובות קשות מאוד ברשתות החברתיות וחלקן הגדול אף אינן ראויים לציטוט בשל חומרתן.

אבל מה בעצם אמר השר הנגבי?

השר הנגבי אמר את כל מה שכולם אומרים, למרבה הצער, בחדרים סגורים ומפחדים להגיד בקול רם בפני הציבור ועל כך אני חושב שיש להודות לשר הנגבי על האומץ להגיד את הדברים, מה שרק יכול לסייע לתושבי הדרום במאבקם הצודק כדי לשנות את התפיסה המחשבתית במדיניות הממשלה שירי לעוטף אינו שווה לירי על תל אביב או לירושלים. וכל מי שאומר "אין הבדל ודין שדרות כדין תל אביב" הוא רק אומר ומדובר במילים ריקות מתוכן כי במעשים זה בדיוק ככה.

צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ

הרי זה ברור לכולנו שאם היה ירי של טיל בודד, ואני בכלל לא מדבר על מבול של 470 טילים, היינו היום נמצאים כבר במקום אחר לחלוטין. מבחינת מדיניות הממשלה טיל לעבר תל אביב זו עילה לצאת למלחמה כוללת בעזה. אבל בואו נהיה כנים עם עצמנו, אנחנו אשמים, כולנו! גם התקשורת בישראל. כשהעיתונאים אומרים במהדורות החדשות כי אנחנו רואים כרגע ירי רק לעבר העוטף וחמאס לא הרחיב את הירי מעבר לכך כי הוא אינו רוצה "לשבור את הכלים" !!! אז פה הבעיה. שגם בתקשורת נותנים לכולם להבין כי ירי מעבר ליישובי הדרום הוא "לשבור את הכלים"… מדיניות הממשלה צריכה להיות כזו שמחינתה "פצמ"ר" לאשכול זה כבר "לשבור את הכלים" והתגובה צריכה להיות כזו שתעביר מסר ברור כי את זה אנחנו לא נרשה.

בשל השנים הארוכות שעברו מאז נורה הפצמ"ר הראשון ומדיניות ההבלגה וההכלה שרק הלכה והתעצמה, היום מדובר בעבודה הרבה הרבה יותר קשה על מנת להחזיר את ההרתעה ולגרום לצד השני להבין שאכן "דין שדרות כדין תל אביב" ובמעשים לא בדיבורים.

אני לא רוצה להישמע כ"חכם בדיעבד" אך מי שמכיר את תפיסתי יודע שתמיד אמרתי כי אילולא ישראל הייתה מגיבה באופן חריף ובלתי מתפשר על ירי הפצמ"ר הראשון שנורה מרצועת עזה לאשכול ולא הייתה מכילה או מבליגה כבר אז על ירי כזה, לא היינו מוצאים עצמנו במצב הזה שירי לעבר יישובי הדרום הפך להיות מותר מבחינת החמאס שעושה זאת ללא שום מורא או הרתעה. כי לא משנה כמה ינסו לשכנע אותנו, המצב בשטח מוכיח שחמאס אינו מורתע מאיתנו והוא עושה מה שהוא חושב שנכון לו לעשות. הוא קובע מתי מתחיל סבב לחימה ומתי מסתיים. מדינה שנשלטת ונגררת אחר ארגון טרור.

בנט צדק

אני לא לגמרי תומך בתפיסתו ובדעותיו של השר נפתלי בנט, אך במקרה הזה אני יכול להגיד שהוא צודק מאוד. כשהחלו בחודש מרס האחרון צעדות השיבה אמר השר בנט כי יש לבצע ירי לעבר כל מי שמתקרב לגדר הגבול, מנסה לפגוע בו או בחיילי צה"ל. ירי על מנת להרוג. הוא הסביר כי מי שמנסה לפגוע בנו ולבצע פעילות טרור נגדנו דמו בראשו. כך הוא גם התריע ואמר לגבי הפרחת עפיפוני התבערה. בזמנו כשרק החלה התופעה אמר בנט כי יש לחסל את מפריחי עפיפוני התבערה ולא לאפשר להם להצית את שדותינו. הוא הזהיר פעמים רבות כי אם תהיה הבלגה בעניין זה התופעה תלך ותתרחב ואכן הוא צדק. העפיפונים הפכו לבלוני תבערה והיום כבר לבלוני נפץ עם מטען.

ישראל חייבת להפסיק להכיל ולהבליג. כל טרור המופעל נגדנו חייב להיענות ביד קשה ובלתי פרפורציונלית בסגנון "בעל הבית השתגע", רק ככה! בתקיפות ובהתמדה ישראל תוכל להחזיר לעצמה את ההרתעה.

חשוב להבין שהפתרון ברצועת עזה לא יכול להיעשות רק בכוח הזרוע. על הממשלה (וזה לא משנה כרגע ימנית או שמאלית) לבנות תוכנית עם הצבת יעדים ברורים. התוכנית חייבת לכלול הידברות עם גורמים רשמיים ולא עם ארגוני טרור. אין שום סיבה להסדרה או הבנות עם ארגוני טרור, זו טעות גדולה ואנחנו משלמים ונשלם עליה עוד יותר בהמשך. הסדרה עם ארגון טרור הופכת אותו ללגיטימי וככזה הוא מקבל מעמד בפני העולם כמי שהוא הריבון והמחליט. ארגוני הטרור בעזה פועלים אך ורק על פי האידיאולוגיה בה הם מאמינים וזו "השמדת ישראל", כל הסדרה כזו או אחרת לא תחזיק מעמד לטווח ארוך. אז עוד שנה-שנתיים של שקט, אבל אי אפשר לחיות ככה שכל מספר שנים אנחנו חוזרים לאותה נקודה שמלווה כל פעם מחדש באיומים וירי טילים על אזרחי ישראל.

ישראל חייבת ליצור לעצמה שיח בנושא הפלסטיני עם מדינות שיתמכו במהלך ויתנו גיבוי. עם מצרים, ארצות הברית, קטאר, הרשות הפלסטינית והליגה הערבית הכוללת את מדינות ערב. יחד יש לחתור עמם להסכמים שיחייבו את הארגונים ברצועת עזה לפעול על פי הם. כך שהעסק הזה יהיה כבר לא רק של ישראל עם אותם גורמי טרור אלא של מדינות נוספות השותפות למהלך. סירוב של ארגוני הטרור לפעול על פי סיכומים שיתקבלו יגרור חזית אחידה נגדם מה שיתן לגיטימציה וגיבוי לישראל לפעול.

כתבות נוספות בנושא שעשויות לעניין אותך:

פרשנות: ניתוח מקיף על הזעזוע במערכת הפוליטית, בנט היזהר!

פרשנות: למה הוחלט בקבינט על הפסקת אש?

פרשנות: אבו מאזן – הפתרון לסיום הטרור מרצועת עזה!

Back to top button