מבזקיםפוליטי / מדיני

הנשיא שוחח עם האפיפיור על השבת הבנים המוחזקים ע"י חמאס

"ירושלים היא עיר קדושה עבור שלוש הדתות המונותאיסטיות כבר מאות שנים. בעבור העם היהודי ירושלים היא המוקד הרוחני החל מימי בית המקדש הראשון לפני כ-3,000 שנה אבל היא גם מיקרוקוסמוס ליכולת שלנו לחיות יחד"

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין פתח היום (חמישי) את ביקורו הרשמי בוותיקן וברומא בפגישה אישית עם האפיפיור פרנציסקוס. זוהי פגישתם השנייה של השניים, פגישתם הראשונה שנערכה גם היא בהזמנת האפיפיור, התקיימה ב- 2015. הנשיא ורעייתו נחמה התקבלו בקריית הוותיקן בטקס קבלת פנים רשמי וסקרו את משמר הכבוד הלבוש על פי כללי המסורת במדי השרד הרשמיים של המשמר השוויצרי עתיק היומין. לאחר מכן קיים הנשיא פגישה אישית עם האפיפיור בלשכתו.

בפגישתם הביע הנשיא בפני האפיפיור את הערכתו על היחסים הידידותיים בין הכנסייה והעם היהודי במלאות 25 שנים לכינונם. הסכם היסוד ליחסים בין המדינות נחתם בדצמבר 1993 ובמהלך 1994 נפתחו השגרירויות הרשמיות. הנשיא הודה לאפיפיור על עמדותיו ופועלו למען יהודי התפוצות ועל מלחמתו באנטישמיות. ״הגינוי המלא בו אתה נוקט מול גילויי אנטישמיות והגדרתך את התופעה כמנוגדת למהות הנצרות מהווים צעד משמעותי במאבק הממושך למיגורה״, אמר הנשיא וכן הדגיש כי ״במדינת ישראל מתקיים חופש פולחן מלא לכל הדתות ובכל המקומות הקדושים.״

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

בהמשך פגישתם דנו השניים במציאות האזורית. הנשיא הדגיש בפני האפיפיור כי מטחי הרקטות הבלתי פוסקים אותם חווים אזרחי ישראל שוב ושוב אינם מקובלים עלינו ולא נאפשרם. ״חמאס מוביל שוב ושוב להסלמה חמורה תוך ניצול ציני של מצוקת תושבי רצועת עזה,״ אמר הנשיא והדגיש כי ״ישראל אינה מעוניינת בהסלמה, או בפגיעה בחפים מפשע אך לא נעמוד מנגד בעוד חמאס מבקש לערער את היציבות ולפגוע בחיי אזרחנו.״ הנשיא שוחח עם האפיפיור ארוכות על נושא השבתם של חיילי צה״ל והאזרחים הישראליים המוחזקים על ידי חמאס כתנאי הומניטארי בסיסי לכל הסדרה אפשרית.

במרכז פגישתם של הנשיא והאפיפיור עמד פרוייקט 'ארץ המנזרים' המתהווה בימים אלה בנהר הירדן, סמוך לאתר הטבילה של יוחנן המטביל (John the Baptist). הנשיא סיפר לאפיפיור כי הוא מקדם ומעודד את הפרויקט מתוך רצון לפתח את אפשרויות הצליינות הנוצרית לארץ הקודש ואמר כי ״קידום האתר ופיתוחו יהוו נדבך משמעותי אשר יגשר בין העמים והדתות ויאפשר את הפיכתו של חזון הדו-קיום למציאות של ממש תחת שיתוף פעולה אזורי ישראלי, ירדני ופלסטיני.״ עוד הוסיף הנשיא כי המנזרים, שהיו עד כה ממוקשים ובלתי נגישים, יימסרו לבעליהם הנוצרים לשם שיקומם ופתיחתם כבר במחצית השניה של 2019 עם השלמת הליך פינוי המוקשים באזור והפיכתו לאתר עליה לרגל עבור צליינים מהעולם כולו. ״הצליינות הנוצרית לארץ נמצאת במגמת עליה בשנים האחרונות ומהווה חלק משמעותי בתיירות לארץ ממדינות רבות. עידוד המגמה חשוב לנו ולוותיקן כאחד,״ אמר הנשיא.

בסיום פגישתו עם האפיפיור, הגיש לו הנשיא את "שבר ותיקון", הדפס תלת-ממד של רובעי העיר העתיקה בירושלים המרכיבים מצרף אחד ועשויים פלדת אל-חלד אשר יצרה תלמידת בצלאל לורן פרידברג. בהעניקו את המתנה ציין הנשיא בפני האפיפיור כי העיטור מבוסס על קווי המתאר של ארבעת רובעי העיר העתיקה של ירושלים, שניתן להפרידם ולהרכיבם מחדש, ובכך לחבר ולאחד בין כל החלקים לכדי גוף אחד שלם. עוד אמר הנשיא: ״ירושלים היא עיר קדושה עבור שלוש הדתות המונותאיסטיות כבר מאות שנים. בעבור העם היהודי ירושלים היא המוקד הרוחני החל מימי בית המקדש הראשון לפני כ-3,000 שנה אבל היא גם מיקרוקוסמוס ליכולת שלנו לחיות יחד.״

לאחר מכן נפגש הנשיא עם מזכיר הוותיקן, הקרדינל פארולין ומחר הוא עתיד להיפגש עם נשיא איטליה סרג'יו מטארלה וראש ממשלת איטליה, ג'וזפה קונטה.

צילום: קובי גדעון/ לע"מ
צילום: קובי גדעון/ לע"מ
צילום: קובי גדעון/ לע"מ
Back to top button