צרכנות

גמילה מעישון הקשיים והרווחים

עישון הוא הרגל ממכר הן מבחינה פיזית והן מבחינה נפשית. החלטה על הפסקת עישון היא החלטה אמיצה שעבור רבים מלווה בחששות גדולים ובקושי רב. העישון נוכח כל כך בחיי המעשן, מלווה אותו מרגע הקימה ועד השינה, מקל עליו ברגעים של לחץ, קושי ואפילו שיעמום, ומייצר אינטראקציה חברתית. אך טבעי שרבים מהמעשנים חוששים שללא העישון ישתנו חייהם מן הקצה אל הקצה ויותירו אותם עם ריקנות גדולה.

מעבר לחששות אלו, ישנן כמובן דאגות לגבי ההשלכות של הפסקת העישון כמו עלייה במשקל ותופעות גמילה לא פשוטות, ואצל רבים קיים כמובן גם החשש מפני הקושי שבגמילה ובעמידה מול הפיתוי, במיוחד אם הם נמצאים בסביבה של מעשנים.

ההתמודדות עם גמילה מעישון היא גמילה לכל דבר. בסיגריות ישנו חומר שנקרא ניקוטין והוא האחראי העיקרי להתמכרות הפיזית, כך שהפסקת העישון דורשת את ניקוי הגוף מהניקוטין והסתגלות לחיים בלעדיו. לכך עשויות להיות לא מעט תופעות גמילה, פיזיות ונפשיות:

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

הפסקת עישון: תופעות הלוואי והיפרדות פיזית ונפשית

התופעות עשויות להתחיל כבר שעתיים אחרי הסיגריה האחרונה שעישנתם, והן נובעות גם מצורך פיזי של הגוף בניקוטין וגם מעצם הידיעה שלא תעשנו יותר. אתם תרגישו חשק עז לעשן, התיאבון שלכם יגדל, ואתם עשויים לחוות מתח, חרדה וקשיי שינה. בימים הראשונים כדאי להתכונן גם לסחרחורות, בחילות, כאבי ראש ועייפות, כדאי לשתות הרבה מים ולהשתדל לנוח ככל האפשר.

בשבועות הראשונים לאחר הפסקת העישון כאבי הראש, הסחרחורות והבחילות כבר ודאי יעברו, אך אתם עלולים למצוא את עצמכם מתקשים מאוד להתרכז ומדוכאים. גם עצבנות ותוקפנות הן תופעות נפוצות אחרי הפסקת עישון לצד תופעות פיזיות נוספות כמו עצירות ופצעים בפה. כדאי לעשות פעילות גופנית ולשתות הרבה מים. בהמשך הדרך תגלו עלייה בתאבון שאכן עלולה להוביל לעלייה במשקל, כששתיית מים מרובה ופעילות גופנית יעזרו גם בנושא זה, לצד אכילת ארוחות קטנות ותכופות, בעיקר ירקות.

יחד עם כל התופעות הללו, המשתנות מאדם לאדם, התמודדות נוספת היא כמובן דחף חזק לעשן שיחזור ויציף אתכם בשלל הזדמנויות. ההתמודדות עם דחף זה תלויה בשיטת הפסקת העישון שבה בחרתם, אך אתם יכולים להיות אופטימיים – היא אפשרית בהחלט.

שיטות להפסקת עישון

ישנן שיטות רבות להפסקת עישון, לכל מעשן עשויה להתאים שיטה אחרת. בין השיטות הבולטות:

  • תחליפי ניקוטין – מדבקות או מסטיקים המכילים ניקוטין במינונים נמוכים ונועדו לשחרר את ההתמכרות הפיזית לחומר.
  • סיגריה אלקטרונית – נועדה לספק את ההתמכרות לאקט העישון עצמו, בלי החומרים המזיקים.
  • תרופות – ישנן תרופות מרשם החוסמות את הקולטנים שמגיבים לניקוטין.
  • רפואה אלטרנטיבית – דיקור סיני, הילינג, צמחי מרפא, שיאצו, ושיטות נוספות.
  • סדנאות להפסקת עישון – מכונים המתמחים בעניין או אפילו תהליכי אימון אישיים עם מאמנים מוסמכים בנושא.

בכל אחת מהשיטות מדובר בתהליך ממושך, לא פשוט, המביא עמו הרבה קשיים ודורש חוסן נפשי רב. אבל להתמודדות הזאת יש ערך גדול מאוד בצידה, ושלל יתרונות משמעותיים.

היתרונות הבריאותיים של הפסקת העישון

העישון מגדיל משמעותית את הסיכון ללקות בלא מעט מצבים בריאותיים מסכני חיים כמו מחלות לב וריאות, שבץ מוחי, סרטן, קרישיות יתר ועוד. הפסקת עישון מקטינה את הסיכון כבר בשבועות הראשונים ללא עישון וככל שהגוף מתנקה כך הסיכון הולך ויורד. מעבר לסכנת החיים, העישון משפיע גם על איכות החיים בשלל צורות – הוא עשוי לפגוע בתפקוד המיני, בבריאות הפה, לגרום לקמטים ולריח רע, תופעות שיוכלו להיעלם או להיפתר בקלות רבה הרבה יותר ללא נוכחות הסיגריות.

לצד תסמיני הגמילה הלא פשוטים, תוכלו לחוש בשיפור פיזי ובהקלה ממש מהימים הראשונים, ואם תעברו את הקושי הראשוני, השיפור יהיה בולט עוד יותר, וינכיח בצורה חד משמעית עד כמה הפסקת העישון חשובה לבריאותכם ולאיכות חייכם.

הרווח הכלכלי

אדם שמפסיק לעשן יראה הקלה מיידית גם בכיס, כיוון שעלות הסיגריות, במיוחד למעשנים כבדים, היא הוצאה משמעותית ביותר. חיסכון כספי הוא משמעותי ביותר כאשר העלות והמיסוי של מוצרי הטבק הולכים וגדלים עם השנים. מהר מאד תגלו כמה כסף נשאר לכם בכיס וזה יתרון עצום אחרי היתרון הבריאותי, שלו אין מחיר.

האם יש דרך "קלה" להפסיק לעשן?

הדרך בה תבחרו להפסיק לעשן מתאימה לכל איש בדרכו שלו. אין דרך אחת שהיא מתאימה לכולם אך ישנם עקרונות ידועים מראש כמו הגעגוע לעישון איתו מתמודד כל ניגמל מעישון לאורך תקופה ארוכה ואף לכל החיים. נגמלים רבים שהפסיקו לעשן כבר כמה שנים ואף עשרות שנים מדווחים כי הדחף לעישון סיגריה עדיין קיים ובמצבים מסויימים מרים את ראשו ומערער את הגמילה אפילו אם עבר הרבה מאד זמן. השליטה על הדחף היא מרכיב מרכזי כדי לצלוח את הדרך ולהימנע מליפול על איזו שאכטה מיותרת שתהרוס שנים של התמדה. לא קלה היא דרכם של המעשנים המעוניינים להיגמל וגם לא של הנגמלים, אך עם כלים נכונים שיכולים לסייע לחזק את השליטה בדחף אפשר בהחלט להיגמל מעישון לכל החיים.

Back to top button
רוצה לקבל התראות על עדכונים חדשים? הירשמו לעדכונים באתר ותהיו תמיד מעודכנים בכל מה שקורה. לא כרגע כן אשמח