חדשות הארץמבזקיםצבא וביטחון

פרשנות: למה הוחלט בקבינט על הפסקת אש?

אתמול (שלישי) בשעות הערב, לאחר הפרסומים על הפסקת אש בין ישראל לחמאס החלו הפגנות של תושבי הדרום ו"רעש" גדול ברשת האינטרנט כנגד החלטת הקיבנט שהחליטה שלא להחליט בעניין עזה.

תושבי ישראל עוסקים הבוקר בשאלה מדוע ישראל התקפלה לטרור החמאסי והסכימה לנצור את האש לאחר שנהרג לנו קצין בכיר ביחידה מיוחדת ונפצע קצין נוסף באורח בינוני-קשה וירי של 460 טילים ורקטות שהביאו למותו של אדם ולעשרות פצועים ביניהם גם באורח קשה. הבוקר התראיין ראש השב"כ לשעבר יורם כהן בתוכנית קלמן-ליברמן ברשת ב' ואמר כי הוא בטוח שכל השיקולים נלקחו בחשבון וביניהם שיקולים ביטחוניים ומבצעיים שהביאו להחלטה שהתקבלה ולהפסקת האש. הוא ציין כי אינו יודע להגיד בשלב זה האם מדובר בהחלטה נכונה או לא ורק ימים יגידו אם מדובר בצעד נכון.

אם מסתכלים בראייה רחבה וכמובן שאינני יודע מהם כל שיקולי הביטחון ייתכן מאוד שההחלטה שהתקבלה להפסקת אש היא לטובת מי שאכן קיבל אותה. במבצע רחב בעזה מי שמוביל למעשה את המערכה הוא ראש הממשלה, שר הביטחון והרמטכ"ל.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ

אם אנו מנתקים את שיקולי הביטחון וכפי שאמר ראש הממשלה כי עיני כוחות הביטחון לנעשה בצפון (סוריה, לבנון ואיראן)… אז ידוע לראש הממשלה נתניהו, הלמוד ניסיון, שמבצעים כאלה מביאים לאחריהם לא מעט גינוים בעולם היכולים להגיע עד לכדי ניתוק יחסים עם מדינות שונות, פגיעה בכלכלה ובעיקר תביעות משפטיות בבתי הדין הבינלאומיים. ניתן להסיק כי מכלול מעט השיקולים האלה מביאים את נתניהו להחלטה אותה קיבל. בין היתר הרמטכ"ל רא"ל גדי אייזנקוט נמצא בשלבי סיום שירותו וברור שאינו היה רוצה להכניס עצמו למבצעים כאלה שאין איש היודע כמה זמן עלולים להימשך.

אני בטוח שיש עוד המון שיקולים ביטחוניים ומבצעיים שנלקחו בחשבון ורוצה להאמין שדווקא הם אלה שהביאו את הקבינט להחלטה הזו של "לקפל את הזנב בין הרגליים" ולהסכים להפסקת אש עם חמאס ולאו דווקא שיקולים אישיים כאלה ואחרים.

היום ליברמן צפוי למסור הודעה לתקשורת בעקבות החלטת הקבינט. מסתמן כי ליברמן יודיע על התפטרות מתפקידו או שיציב אולטימטום להתפטרות בכפוף למה שיתרחש בימים הקרובים ברצועת עזה, כשיום שישי הקרוב הוא המבחן הראשון כדי לדעת האם ישנו הישג בצד הישראלי ושינוי המצב בשטח. נמתין ונראה.

צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

4 תגובות

  1. האם מישהו שם לב, שלמעט מבצע אחד, כל המבצעים הצבאיים הגדולים היו שלושה חודשים לפני בחירות? מה זה אומר
    האם זה קשור לכך שמי שמכה את עזה, עולים הסקרים?

  2. תסריט ידוע כרגיל הפגנות ,שריפת צמיגים ,ניסיונות חציית הגדר ואולי גם הצלחה בכך לדאבונינו ,הכול משדר "עסקים כרגיל" אנחנו נמשיך להזרים את הכסף הקטרי סינוור ימשיך לאיים והפעם לאחר החולשה שגילינו אין ספק שהחוצפה של החמס רק תלך ותגדל ביבי יתפתל וימשיך לשקר ולספר סיפורי פוגי לא צריך להיות חכם גדול כדי להבין ולראות את הצפוי!!!!

  3. זה שהרמטכ״ל רוצה לסיים את תפקידו במועד ללא בעיות , אינה סיבה מספקת להתנהלות של הממשלה והצבא.
    מה זה תוכנית כבקשתך?

Back to top button