חדשות הארץמאמריםמבזקים

פרשנות: אבו מאזן – הפתרון לסיום הטרור מרצועת עזה!

המצב הביטחוני בדרום מורכב מאוד וללא ספק נמצא ביום זה בשיאו והקשה ביותר מאז ימי מבצע צוק איתן בשנת 2014. מצב שבו ארגוני טרור מרשים לעצמם לבצע ירי ללא הבחנה של מאות טילים ורקטות לעבר ישראל ולאיים בהרחבת טווח הירי לעבר ערים גדולות נוספות ומרכז הארץ זהו מצב בלתי נסבל והתדרדרות תהומית. לא נראה כי יש איש ברצועת עזה שמורתע מישראל. ההרתעה כבר אבדה מזמן ואיננה.

בארגוני הטרור ברצועת עזה התבטאו לא פעם כי "העם הפלסטיני לא חושש ממלחמה עם ישראל עד שישיג את מטרותיו". רבים מתושבי עזה במצב של תת תנאים, כך שהגיעו למצב של אין ברירה עד לרמה של "טוב לי מותי מחיי". חיים ללא מים זורמים בברזים, ללא חשמל ברוב שעות היום, מאות שקלים בודדים בחודש למשפחה המונה 5-6 נפשות שאמורים לקיים אותה במשך חודש ימים הם שילוב מסוכן שישראל היתה אמורה לצפות שיובילו להסלמה הנוכחית. מדובר באמצעים אלמנטריים לקיום חיים שגרתיים בחיי היומיום שלרבים בעזה אין.

מעבר הכסף הקטארי לרצועת עזה היה נחוץ מאוד וכפי שאמר ראש הממשלה בנימין נתניהו נועד למנוע את המשבר ההומניטרי ולהקל במעט על חיי התושבים. אלא שהדרך שבא נעשתה העברת הכספים מקטאר לרצועת עזה הייתה גרועה בלשון המעטה ויש שיגידו שמדובר בסחיטה וכניעה של ישראל לארגון טרור שהציב אולטימטום להעברת הכסף לידיהם. (קראו כאן בהרחבה על הסיוע הקטארי)

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן יושב היום במוקטעה ברמאללה ומחכך ידיו בהנאה אל מול המראות ביישובי הדרום בישראל וברצועת עזה. כך רצה אבו מאזן לראות את הצדדים מתכתשים ביניהם. יש לציין כי אבו מאזן רוצה מאוד לשוב ולשלוט בעזה וההסדרה בין ישראל לחמאס שנעשית לדבריו "מאחורי גבו" מרתיחה אותו עד כדי כך שהוא ייחל ליום הזה של לחימה בין הצדדים.

אינני מתיימר להיות מבין גדול בביטחון או פוליטיקאי מדופלם אך לדעתי ישנו צעד נוסף שטרם נעשה ויכול להיות מאוד שהוא יכול להיות הפתרון למצב. ישראל חייבת היום את אבו מאזן על מנת לשנות את המצב ולהביא לרגיעת לזמן ארוך טווח.

אבו מאזן מאוד רוצה כפי שציינתי להשיב לעצמו את השליטה בעזה. לדעתי, ראש הממשלה וכל ראשי מערכות הביטחון אמורים לקיים פגישה דחופה עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן ומנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית ולהציע להם עסקה שעשויה להשתלם לשני הצדדים.

הצדדים יסכמו ביניהם כי ישראל תאפשר לכוחות הביטחון של הרשות הפלסטינית להיכנס לתוך רצועת עזה על מנת להשיב לעצמה את השליטה וזאת תוך הבטחה ישראלית כי תסייע להם להשיג מטרה זו אם באמצעות חיפוי אווירי של מטוסי ומסוקי קרב, טנקים ועוד כל זאת מבלי סיכון של חיילינו. לאחר שהרשות הפלסטינית תיכנס לרצועת עזה ותבסס את שליטתה ישראל תפעל לסייע להם להקים את מדינתם שתחבר בין עזה לגדה המערבית. כמובן שמדובר בהמון מרכיבים ופרטים רבים שיש לסכם אך השלב הראשון של הכנסת הרשות לתוך הרצועה הוא השלב ההכרחי להנעת מהלך כזה, שייתכן מאוד גם עשוי לזכות בתמיכה רחבה מצד מצרים, ירדן, ארצות הברית ומדינות נוספות. מי שמרים כרגע גבה ושואל את עצמו "למה שיסכימו לעשות זאת? והאם הם ילחמו כנגד אחיהם ברצועת עזה?" אז התשובה לשתי השאלות די ברורה וניתן אף לקחת דומגא ממלחמת האזרחים בסוריה שמתנהלת ללא סוף הנראה לעין כבר 7 שנים ו-34 שבועות. להערכתי עבודה חשאית שזו מטרתה מול הגורמים הרלוונטיים ובגיבוי בינלאומי יכלו להביא אותנו היום למצב הזה.

אין ספק כי התיאום הביטחוני בין ישראל לרשות הפלסטינית עובד בגדה המערבית ואין שום סיבה שבעולם שתיאום כזה לא יוכל לעבוד גם ברצועת עזה. את חמאס אנחנו מכירים שנים וכך גם את השקפותיו וראייתו בישראל ככובש שיש להשמיד ועל כן ישראל חייבת לפעול על מנת להחליף אותו באופן מידי.

ראש הממשלה נתניהו וראש הרשות הפלסטינית אבו מאזן. צילום: AP / סוזן וולש

2 תגובות

  1. ממש גאוני, ומה השלב הבא, לאחר שאבו מאזן ישלוט ברצועת עזה ? ניתן לו קשר יבשתי רצוף עם רמאללה ? הכותב מעיד על עצמו כי אינו מבים בבטחון , ואיננו פוליטיקאי מדופלם – אז שיפסיק לכתוב שטויות.

Back to top button