חדשות הארץמבזקים

הסית לאלימות כלפי ערבים בפרסומים בפייסבוק ונשלח למאסר

בית משפט השלום ברמלה גזר היום (חמישי) 6 חודשי מאסר על אליהו אליאב מועלם, לאחר שהורשע בריבוי עבירות הסתה לאלימות והסתה לגזענות. מועלם פרסם בחשבונו האישי ברשת החברתית "פייסבוק" קריאות לעשיית מעשי אלימות או טרור בערבים, דברי שבח, אהדה או עידוד למעשים כאמור, ודברי גזענות של רדיפה, השפלה, ביזוי, גילוי איבה או עוינות כלפי ערבים בשל היותם ערבים. כתב האישום הוגש באישורו של היועץ המשפטי לממשלה, כפי שנדרש על פי דין, וזאת נוכח אופי העבירות המשיקות לחופש הביטוי.

על פי כתב האישום המתוקן בו הורשע מועלם, על פי הודאתו במסגרת הסדר טיעון שלא כלל הסכמה לעניין העונש, בחודשים יוני-יולי 2016, אירעו מספר אירועים, ביניהם חטיפתם ורציחתם של הנערים היהודים גיל-עד שער, נפתלי פרנקל ואיל יפרח ז"ל על ידי שני פעילי טרור פלסטינים מארגון החמאס, מבצע "שובו אחים" במסגרתו אותרו גופות הנערים, חטיפתו ורציחתו של הנער הערבי מוחמד אבו חדר ז"ל על ידי בגיר ושני קטינים יהודיים ומבצע "צוק איתן". על רקע האווירה הציבורית הרגישה והנפיצה בתקופה המתוארת, פרסם מועלם בחשבון הפייסבוק שלו, באופן שיטתי ובהזדמנויות רבות, קריאות ישירות למעשי אלימות וטרור נגד ערבים פלסטינים וערבים ישראלים באשר הם ודברי עידוד, תמיכה והזדהות כלפי מעשים כאלה, וכן פרסומים עוינים נוספים במטרה להסית לגזענות נגדם. עוד פרסם קריאות למעשי אלימות וטרור נגד חברת הכנסת חנין זועבי, ודברי שבח, אהדה, עידוד תמיכה והזדהות כלפי מעשים אלה. בנוסף פרסם מועלם דברי עידוד, תמיכה והזדהות כלפי מעשי אלימות וטרור נגד יהודים ישראלים המחזיקים בדעה פוליטית "שמאלנית".

כלל פרסומי הנאשם בפייסבוק הוזנו באופן ישיר ועקבי בחשבונותיהם המקבילים של 1280 חבריו בפייסבוק, ובנוסף היו פתוחים ונגישים באינטרנט לעיני כל.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

כך לדוגמה פרסם מועלם פוסטים כגון : "…תג מחיר והפעם לא רק עם כתובות נאצה…יאללה לרצוח בלי לבדוק הרבה מי הוא אותו בן אדם, אבל בלי להיתפס", "ערבי טוב זה ערבי מת…", "מוות לערבים!", "…גאה להיות ישראלי זה יהיה אחרי שלא נשאיר שום ערבי חי בעולם…", "שימותו כל הערבים". עוד לדוגמה, ביום חטיפתו של הנער מוחמד אבו חדר מס' פוסטים, וביניהם: "טוב מאוד יישר כוח…לרצח הערבי הבא…", "מוות לכל הערבים…יהודים התאחדו! לרצח הערבי הבא קדימה..טוב מאוד שהנרצח היה בן 16 גם, נקווה שהערבים הבאים שיירצחו יהיו גם בגילאים קטנים יותר"; "מוות לחנין זועבי..חבר'ה בכבוד שלכם תחטפו אותה ותעמיסו לי אותה לבית..אני יטפל בה"; "ימותו השמאלנים לפני הערבים!"; "חבר'ה צריך לקחת את החוק לידיים ולהתחיל לשחוט…", לצד פוסטים נוספים.

ביהמ"ש קבע בהחלטתו כי: "עתים המילה הכתובה יכולה להיות פוגענית יותר מן המעש. בעולם הטכנולוגי העכשווי, העבירות אינן דורשות השקעת מאמץ – אין עוד צורך לכתת את הרגליים להדפיס חומר כתוב, לצלמו, לשלוח אותו, להחליף מנשרים, אלא די במחשב המחובר למרשתת, מקלדת, והנה יכול אדם בהקשה על כפתורים לשלוח דברי בלע והסתה בתפוצה רחבה מאוד… בימים שכאלה, קיים אינטרס ענישתי ברור של הרתעת היחיד והרתעת הרבים, נוכח הקלות והנפיצות של הפרסום ברשת ה"פייסבוק", עת כל מקיש מקלדת היה למפרסם ברבים".

אילוסטרציה
Back to top button