חדשות הארץמבזקים

שר הביטחון לשעבר יעלון: "המזרח התיכון נמצא בתהליך התפרקות"

"אחד ההיבטים הבולטים בחיינו במאה ה-21 הוא שהדבר הקבוע ביותר הוא השינוי. העובדה שהשכלנו לקחת את הטכנולוגיה ולהפכה לנכס כלכלי-מדיני, היא מאד חשובה", כך אמר משה (בוגי) יעלון, שר הביטחון והרמטכ"ל לשעבר. יעלון דיבר בסיום הכנס השנתי של הלשכה לטכנולוגיות המידע בישראל שנערך אתמול (רביעי) במתחם אירועים LAGO בראשון לציון. את הכנס, בהשתתפות כאלף מקצועני IT, הנחו זיו מנדל, מנכ"ל ג'ון ברייס הדרכה ומטריקס גלובל, ומוטי סדובסקי, מנהל מכירות אזורי, אינפורמטיקה. "דוגמה לשינוי", אמר יעלון, "היא שכשנכנסתי ב-1995 לתפקיד ראש אמ"ן, קיבלתי תיקים על מנהיגי האזור. כשסיימתי את תפקידי ב-1998, התיקים היו אותם תיקים, על אותם מנהיגים, אולי בתוספת כמה דפים. כיום, אנשי המודיעין נדרשים לפתוח תיק חדש מדי שבוע, כי המזרח התיכון נמצא בתהליך התפרקות. מי שחושב שהסיפור בסוריה נגמר – טועה. סוריה לא תהיה יציבה הרבה שנים".

"נשאלת השאלה", אמר, "איך על ישראל, שהיא וילה בג'ונגל, לנהוג, כדי להתקדם תוך שמירה על ביטחונה וכלכלתה. מה שקורה בעשור האחרון, התפרקות מדינות הלאום המלאכותיות שהוקמו לאחר מלחמת העולם הראשונה – הוא באחריות חלקית של המערב. המערב מנסה לקחת את ערכיו ולהשליך אותם על המזרח התיכון, ובלא הצלחה", אמר יעלון, "חברה שלא מקדשת חיי אדם, לא ניתן לדבר אתה על סובלנות וזכויות אדם. צריך ללמוד את ההוויה באזור, וזה לא קורה מכמה סיבות: בורות, נאיביות, נטייה אחר משאלות לב והתנשאות". "ישראל", ציין יעלון, "קבלה כמה החלטות חכמות: לא להתערב בסכסוכים פנימיים, ולהציב קווים אדומים. כיום המאבק על עתידה של סוריה והמאבק בנוכחות האירנית שם מאיימים עלינו. נדרשת מדיניות של כמה שפחות לדבר ולפעול עם הנבוט כשצריך. במזרח התיכון – בלא נבוט עבה ואפקטיבי – לא שורדים. זאת, לצד גזרים, כגון סיוע הומניטרי. ניהול מדיניות חוץ במזה"ת זה קודם כל אינטרסים. כשמזהים נכון אינטרסים, דוגמת אויב משותף, ניתן לבסס מערכת יחסים סבירה עם ביטחון סביר. זה מצבנו היום ואני מקווה שהוא יימשך". לדברי יעלון, "שלושה גורמים רוצים להשתלט על המזה"ת: אירן, שרוצה הגמוניה שיעית, ומביאה לכך שאנו מוצאים עצמנו באותה סירה עם המחנה הסוני; הסונים הג'יאהדיסטים, הרוצים חליפות סאלפית – דאע"ש ואל קעידה; והכי מעניין – טורקיה וארדואן שרוצה אימפריה עותומנית על בסיס אסלאמי".

רבים משחרים לפתחנו

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

"אחד הדברים החשובים שקרו לישראל זה שהיא הפכה למעצמה, לא רק ביטחונית. ביטחונה נשען לא רק על טכנולוגיה. רבים משחרים לפתחנו. ישראל היא היחידה באזור שהמים זורמים בברזיה תמיד. יש לנו מומחיות במים לחקלאות, בחקלאות מדברית ובהתפלה. הטכנולוגיה, עם כל הסכנות הגלומות בה, היא נכס עבורנו". "כשהייתי רמטכ"ל", אמר יעלון, "הקמתי את אגף התקשוב, מתוך הבנה כי ל-IT יש יכולת להיות מכפיל כוח מבצעי. כשיש לך את זה, מחזרים אחריך. זה מקור עוצמה, גם כלכלי".

צילום: ניב קנטור
Back to top button