מבזקיםפוליטי / מדיניצבא וביטחון

מהפכה בצה"ל! אושר בטרומית: תסקיר קצין מבחן לחיילים

זהו שבוע היסטורי עבור ח"כ ד"ר ענת ברקו בו 3 חוקים שיזמה עברו במליאת הכנסת בקריאה ראשונה וטרומית.

מליאת הכנסת אישרה אתמול (רביעי) בקריאה טרומית את הצעת חוק השיפוט הצבאי (תיקון – קביעת תסקיר מבחן לחיילים), התשע"ח–2018 של חה"כ ד"ר ענת ברקו.

הצעת החוק נועדה לקבוע בדין את החובה לעיין בתסקיר מבחן בטרם יורשע חייל ויושת עליו עונש מאסר לריצוי בפועל. כידוע, המערכת המשפטית הצבאית מחמירה בעבירות מסוימות יותר מהמערכת האזרחית. לעיתים זה נדרש ממהותו ומאופיו של השירות בצבא, אך לעתים הדבר פוגע למעלה מן הנדרש בחיילים ובזכויותיהם. הצעת חוק זו עוסקת בתיקון המצב שלפיו חיילים מופלים לרעה ללא הצדקה עניינית, בכך שניתן לגזור עליהם עונש מאסר בלי ששופטי המותב בבית הדין הצבאי נחשפים למצבם האישי והמשפחתי.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

לפי נתוני הפרקליטות הצבאית, בשנה שעברה הוגשו 4,700 כתבי אישום נגד חיילים. 57% מהם עסקו בעבירות של היעדרות מהשירות הצבאי ו-22% – בעבירות תעבורה. יתר כתבי האישום עסקו בעבירות אחרות, וכ-75% מהם הוגשו בשל עבירות סמים. על פי דו"ח נוסף של הצבא, 70% מהחיילים בכלא הצבאי סובלים מבעיות כלכליות, כ-60% מהכלואים נאסרו בגין עריקות ונפקדות, ולפי קצין בכיר רובם עשו זאת כדי לסייע בפרנסת משפחתם. החיילים נאלצים לעמוד בפני בחירה בלתי מוסרית בין הבית לצבא.

משרד הביטחון התנגד להצעה זו במשך שנה זאת לאור טענות חוזרות ונשנות כי יקבע תסקיר קצין מבחן לחיילים בצו אלוף. עם זאת, על פי דו"ח הסנגוריה הצבאית, מאז 2013 כאשר החלו הדיונים בנושא, הצבא ומשרד הביטחון גורר רגליים ודוחה הטיפול בהכנסת שירות מבחן. הוחלט כי לאחר העברת החוק בקריאה טרומית, משרד הביטחון וצה"ל יחלו בפיילוט בחודש ינואר לבדיקת ביצוע תסקיר קצין מבחן לחיילים.

חה"כ ברקו בנאומה אתמול: "עם הקמת צה"ל היה ברור כי בשירות הצבאי יש אפשרות כי חיילים נורמטיביים לא בעלי פרופיל עברייני ימעדו ויואשמו בעבירות שונות. לכן הוקמה מערכת אוטונומית צבאית של חקירה, שיפוט וכליאה. אני מניחה כי האבות המייסדים הבינו כי יש צורך לעיתים להחזיר לשירות גם מי שריצה עונשו בכלא הצבאי והקלו גם בתחום הרישום הפלילי של חיילים.

אך ברבות השנים, החקיקה הישראלית בדבר זכויות נאשמים התפתחה והצבא דשדש מאחור. לקח זמן רב עד שנתכונן עונש עבודות שירות, הנקרא עבודות צבאיות. מתברר שהצבא לא מאמץ הסדרים לטובת נאשמים במשפט הפלילי. ולעניינו מתברר לי כי בעוד עבריין פלילי זוכה לכך שהשופט הדן אותו למאסר ילמד אודות נסיבותיו האישיות ואפשרויות השיקום שלו בתסקיר מבחן שצריך לתת לו לפני שיגזור את מאסרו, הרי בצבא נשפטים חיילים לתקופות מאסר, ואין בפני השופטים הצבאיים תסקיר מבחן מהרשויות המוסמכות."

ח"כ ענת ברקו (צילום: אתר הכנסת)
Back to top button