בריאותחדשות הארץמבזקים

סקר: 54% מרופאי הכאב בישראל תומכים בלגליזציה של קנביס

סקר שבוצע באיכילוב מצא כי 54% מרופאי הכאב בישראל תומכים בלגליזציה של קנביס. עוד נתונים שעלו מהסקר הייחודי: 95% מרופאי הכאב בישראל רושמים קנביס רפואי לחוליהם ו- 63% מרופאי הכאב בישראל מהם סבורים כי מדובר בטיפול יעיל. מעל 80% מהרופאים השיבו כי לא קיבלו הכשרה מספקת אודות קנביס כטיפול רפואי במהלך הכשרתם המקצועית הפורמלית.

חוקרים מהמרכז הרפואי איכילוב תל אביב ערכו סקר מעמיק ראשון מסוגו אשר בחן את עמדותיהם של רופאי כאב בישראל באשר לטיפול בקנביס בחולים הסובלים מכאב כרוני. מטרת המחקר הייתה לבחון את הניסיון המצטבר והתרשמותם המקצועית של רופאים מומחים ברפואת כאב בישראל באשר לשימוש בקנביס רפואי לטיפול בכאב כרוני. בסקר השתתפו כשני שלישים מתוך 79 רופאי הכאב בישראל המומחים הרשומים – שיעור הנחשב גבוה במיוחד במחקרים מסוג זה. תוצאות הסקר מצאו כי 95% מרופאי הכאב בישראל רושמים קנביס רפואי לחוליהם. כלומר, 5% בלבד אינם עושים שימוש בטיפול זה לעולם. כמו כן, 63% מרופאי הכאב בישראל מהם סבורים כי מדובר בטיפול יעיל (במידה בינונית או גבוהה). רק 5% מהרופאים הנשאלים בלבד מצאו אותו חסר תועלת לחלוטין.

באשר לבטיחות הטיפול, רוב הרופאים ציינו כי נתקלו בתופעות לוואי קלות בלבד כתוצאה מהטיפול. רק כשליש מהם ציינו כי אכן נתקלו בתופעות לוואי חמורות במספר חולים בודדים. 5% בלבד חשבו כי מדובר בטיפול מזיק במידה משמעותית. באופן מעניין, רק 12% חשבו כי מדובר בטיפול שהינו מזיק יותר מאופיאטים, תרכובות דמויות מורפין אשר מהוות עדיין תרופות נפוצות בטיפול בכאב כרוני אשר חולים נדרשים לקבל לפני הפניה לשקילת טיפול בקנביס רפואי. עם זאת, יש לציין כי רוב המשיבים העריכו כי 15% מהמטופלים בקאנביס מפתחים התמכרות מסוימת לחומר.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

עוד נמצא כי ההתוויות השכיחות היותר למתן הטיפול בקאנביס על ידי רופאי הכאב הן: כאב שנובע מפגיעה עצבית כרונית, כאב ממקור סרטני, כאבי פרקים קשים וכאב כרוני עמיד למגוון רחב של טיפולים מקובלים אחרים. רוב הרופאים סברו כי אין להציע את הטיפול לסובלים ממחלת נפש פסיכוטית קשה כגון סכיזופרניה, כמו גם לנשים בהריון או מניקות ולחולים ומתחת ל גיל 18 .

בחלקו של השאלון אשר בחן עמדות אישיות יותר, עלה נתון מפתיע כי 45% מרופאי הכאב בישראל מעדיפים טיפול בקנביס רפואי מאשר באופיאטים במקרה שהם או בני משפחתם יסבלו מכאב כרוני, וזאת כאמור בניגוד להנחיות הרפואיות הקיימות ולמדיניות משרד הבריאות המחייבת . רק 9% סברו כי היחידה לקנביס רפואי במשרד הבריאות עובדת על פי קריטריונים מקצועיים ברורים, מתוקפים ומעודכנים. בדומה, מעל 80% השיבו כי לא קיבלו הכשרה מספקת אודות קנביס כטיפול רפואי במהלך הכשרתם המקצועית הפורמלית.

לבסוף, כ-54% מרופאי מהכאב בישראל ציינו על סמך ניסיונם במעקב אחר חולים המשתמשים בקנביס לאורך תקופות ארוכות, כי הם תומכים בלגליזציה של קנביס.

ד"ר חגי שרון, רופא בכיר במכון כאב ובמכון סגול לתפקודי המוח במרכז הרפואי איכילוב ת"א אשר הוביל את המחקר, אומר כי "אין עוד גוף קליני בעולם אשר לו ניסיון בהיקף ובמידה של רופאי הכאב בישראל, שבה מספר מאד מצומצם של רופאים מומחים מרכז את הטיפול בקנביס רפואי בחולים אלו. כיון שכך, לניסיונם המצטבר יש משמעות רבה. הסקר המדובר מהווה בעצם 'דעת מומחים' ראשונה מסוגה באשר לטיפול בקנביס רפואי בקונטקסט של כאב כרוני".

ד״ר חגי שרון. צילום: מתן שליטא

אכן, מהסקר עולות כמה תובנות מעניינות. לדברי שרון: "העובדה כי חלק ניכר מרופאי הכאב היו מעדיפים טיפול בקאנביס על פני טיפולים קיימים חילופיים מצדיקה דיונים מחודשים באשר למיקומו של הטיפול בקנביס בסכמת הטיפול הנהוגה כיום בכאב כרוני. כיום כאמור הטיפול ניתן רק לאחר כישלון של טיפולים מרובים אחרים וייתכן ויש מקום לתת את הטיפול בשלב מוקדם יותר".

ד"ר שרון מדגיש כי "עם זאת, לאור הידע המוגבל בתחום ומידת הזהירות, כמו גם לאור העובדה כי אין בידינו תכשירים רפואיים באיכות טובה של מוצרי קנביס , ברור כי הסיכונים ותופעות הלוואי בשימוש מתמשך ממשיכים להיות הדאגה העיקרית של כל מי שרושם טיפול זה לחוליו, ויש עדיין להשתמש בו במשורה. חלק ניכר מהמאמץ המחקרי כעת צריך להיות מכוון לזיהוי גורמי סיכון ואוכלוסיות רגישות אשר בהן הטיפול עשוי להיות מזיק במיוחד. בכל מקרה אין ספק שמדובר בנושא מעורר מחלוקת, אשר מערב מגוון אינטרסים לא מדעיים ולא רפואיים, וכזה שבו הידע המדעי הקיים לוקה מאד בחסר, והדבר משתקף במגוון הדעות והפרקטיקות הנהוגות על ידי רופאים שונים".

ד"ר סילביו בריל, מנהל המכון לטיפול בכאב באיכילוב מוסיף כי "אין כיום תרופה אחרת ברפואה המערבית אשר ניתנת בצורה דומה לזו בה ניתן קנביס – למרות הכשרה לקויה, חוסר וודאות באשר לתכשיר הסופי שהחולה מקבל, חוסר עדויות מדעיות בסטנדרט מקובל והעדר מידע מבוסס מספיק אודות סיכונים ותופעות לוואי. כיון שכך יש להשקיע מאמצים רבים במחקר, הדרכת מטופלים והכשרת רופאים. חשוב להזכיר בהקשר זה כי הדבר הנכון הוא כי הרופא הרושם את הטיפול יהיה מומחה במחלתו של החולה ומכיר את החולה הספציפי , ובמקרה של כאב כרוני רופא מומחה ברפואת כאב, ולא רופא אשר הכשרתו היא בנוהלי רישום קנביס בישראל".

תוצאות הסקר פורסמו לאחרונה בכתב העת Journal of Pain Research .

Back to top button
רוצה לקבל התראות על עדכונים חדשים? הירשמו לעדכונים באתר ותהיו תמיד מעודכנים בכל מה שקורה. לא כרגע כן אשמח