בריאותמבזקים

מחקר חדשני: הדמיה מוחית מוכיחה שנטילת קנאביס מפחיתה כאב

מחקר חדשני שבוצע במרכז הרפואי איכילוב הוכיח בהדמיה מוחית כי קנאביס מפחית כאב באמצעות השפעה על מנגנוני עיבוד כאב במוח.

מחקר ראשון מסוגו בעולם בדק בזמן אמת השפעת קנביס בחולי כאב על ידי הדמיה מוחית. תוצאות המחקר מראות כי ל THC השפעה מטיבה על הכאב, המתבטאת במוח בירידה בקישוריות בין אזורים מוחיים המעבדים אספקטים שונים של חווית הכאב. לדברי ד"ר חגי שרון, רופא בכיר: "שיכוך הכאב באמצעות קנאביס מוביל לשינוי באיכות חוויית הכאב"

מחקר חדשני שבוצע במכון סגול לתפקודי המוח בשיתוף מכון הכאב במרכז הרפואי איכילוב תל אביב בדק את התגובה המוחית של חולים הסובלים מכאב כרוני לנטילת קנאביס. תוצאות המחקר מצאו כי קנביס גורם לשינויים בפעילות וקישוריות של אזורי מוח המעורבים בחוויית הכאב, וכי הוכח קשר בין שינויים אלו לבין השיפור הקליני בכאב בעקבות טיפול בקנאביס. התוצאות פורסמו החודש בכתב עת המדעי היוקרתי Neurology .

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

קנאביס והחומר הפסיכואקטיבי העיקרי בו (האחראי לתחושת ה"היי" שהסם גורם), THC, משמשים להקלה וטיפול במגוון הפרעות רפואיות. נכון להיום, השימוש הרווח ביותר לטיפול באמצעות קנאביס הינו לכאב כרוני, אך למרות שישנן עדויות מחקריות מסוימות ליעילותו בשיכוך כאב, המנגנון המוחי העומד בבסיס השפעה זו טרם נחקר. צוות החוקרים בחן את ההשפעה של מתן THC, החומר הפסיכואקטיבי בקנאביס, על רמת שיכוך הכאב בחולים עם כאב עצבי כרוני. כמו כן נבחנה במקביל ההשפעה של החומר על הפעילות המוחית באמצעות סריקות FMRI תפקודי של המוח. תוצאות המחקר מראות כי ל THC השפעה מטיבה על הכאב, המתבטאת במוח בירידה בקישוריות בין אזורים מוחיים המעבדים אספקטים שונים של חווית הכאב.

במסגרת המחקר אשר בוצע ע"י ליבת ויצמן, סטודנטית לתואר שני ובהנחיית ד"ר חגי שרון, רופא בכיר במרכז לחקר המוח ובמכון הכאב נבדקו 15 חולים (כל חולה נבדק פעמיים – פעם אחת עם קאנביס ובפעם השניה עם פלצבו. סה"כ 30 חולים) הסובלים מכאב עצבי כרוני. הם הוערכו קלינית, דירגו את כאבם, ועברו סריקת מוח – FMRI (סריקה תפקודית של המוח) לפני ואחרי כשעתיים ממתן הטיפול בקאנביס. החוקרים מצאו ראשית כי חלה הקלה משמעותית בכאב עליו דיווחו החולים לאחר הטיפול בקנאביס בהשוואה לטיפול בפלסבו. בנוסף, נמצא כי רמת השיפור בכאבם של החולים תאמה את רמת השינוי בקישורית המוחית בין אזורי כאב שונים במוח. לבסוף, ממצאי המחקר הראו גם כי הפעילות המוחית של החולים לפני מתן התרופה יכולה לחזות את שיעור תגובתם לטיפול, דבר שיכול לסייע בעתיד בהתאמת הטיפול לחולים ספציפיים. לא נמצא שינוי משמעותי במדדים נוספים שנבחנו כמו רמות חרדה, לחץ דם ודופק.

ד"ר חגי שרון, מומחה לרפואה פנימית ורפואת כאב וחוקר במכון סגול לתפקודי המוח אשר הוביל את המחקר מסביר כי "תפיסת כאב במוח הינה חוויה מורכבת המערבת תהליכים ותחומים שונים של עיבוד: חושי, רגשי וקוגניטיבי. עיבוד משולב של תהליכים אלו הוא שמוביל בסופו של דבר לחוויה אחודה הנתפסת ככאב. ניתן להבחין במוח בין אזורים מסוימים ונפרדים המעבדים את המרכיבים השונים של חוויית הכאב ומתקשרים ביניהם לצורך עיבוד רגשי מורכב המביא ליצירת החוויה הכוללת. ממצאי המחקר הנוכחי הראו ירידה בקשר בין אזורים האחראיים על עיבוד חושי לאלו האחראים על עיבוד רגשי. משמעות הדבר היא ששיכוך הכאב באמצעות קנאביס מוביל לשינוי באיכות חוויית הכאב ולאו דווקא בעוצמת תחושת הכאב עצמה".

תוצאות המחקר הוצגו בכנסים בארץ ובעולם וכאמור פורסמו במלואן בגליון ספטמבר של כתב העת היוקרתי Neurology.

ד״ר חגי שרון. צילום: מתן שליטא

2 תגובות

Back to top button
רוצה לקבל התראות על עדכונים חדשים? הירשמו לעדכונים באתר ותהיו תמיד מעודכנים בכל מה שקורה. לא כרגע כן אשמח