חדשות הארץמבזקיםפוליטי / מדיני

ליברמן על חוק עונש מוות למחבלים, המצב בדרום ורומן זדורוב

שר הביטחון, אביגדור ליברמן, התייחס היום (שני) למספר נושאים מדיניים וביטחוניים בפתח ישיבת סיעת 'ישראל ביתנו' שנערכה בצהריים. בהמשך ענה שר הביטחון על שאלות העיתונאים.

"צהריים טובים לכולם, ברצוני להתייחס לשלוש סוגיות שעל סדר היום: הראשונה היא חוק עונש מוות למחבלים, הסוגיה השנייה היא המצב בדרום והסוגיה השלישית היא המשפט של רומן זדורוב."

"חוק עונש מוות למחבלים- אני נורא הופתעתי לפני שבוע לשמוע כמה וכמה פעמים את שרת המשפטים שמדברת על כך שאין שום צורך בחוק עונש מוות, שהחוק הנוכחי מאפשר לעשות כל מה שצריך, שהבעיה היא בכלל לא בחקיקה ואין בה שום צורך. ב-30.05.16 הכנסת, הקואליציה, הצביעה על הסכם קואליציוני עם סיעת 'ישראל ביתנו'. סעיף 34 בהסכם הקואליציוני מדבר מפורשות על חוק עונש מוות למחבלים. הצביעו כל חברי הקואליציה, כולל שרת המשפטים, לא שמעתי שום הערה על כך שאין שום צורך בחוק עונש מוות. יתרה מזאת, לאחר מכן חוק עונש מוות הגיע לוועדת השרים לחקיקה, ששרת המשפטים היא יו"ר ועדת השרים לחקיקה, והיא העבירה את זה ללא שום הערה. ב-03.01.18 החוק הזה עבר בכנסת בקריאה טרומית ועוד פעם שרת המשפטים הצביעה בעד עבור החוק הזה. כלומר היא הצביעה 3 פעמים על חוק עונש מוות ומעולם לא שמענו, עד לפני שבוע, שאין שום צורך בחוק הנ"ל. אני רק יכול להגיד שמה-03.01 החוק הזה נמצא בוועדת חוק, חוקה ומשפט אצל ניסן סלומינסקי והוא פשוט מקפיא את החוק ולא נותן לקיים שום דיון כדי לקדם אותו. אני רק אביא דוגמה אחת על למה צריך שינוי בחוק עונש מוות, קודם כל ברמה הטכנית- אני מדבר על מקרה מ-2003 כאשר בית הדין הצבאי גזר על ראאד שייח', השוטר הפלסטיני שהורשע ברצח שני חיילי מילואים ישראלים בלינץ' ברמאללה, עונש מוות ברוב של 2 שופטים כנגד 1. מכיוון שגזר הדין לא התקבל ע"י שלושת השופטים פה אחד, החוק נפסל והאיש קיבל שני מאסרי עולם. יתרה מזאת, קבלת החוק בכנסת יסמן שינוי במדיניות. כידוע התביעה הצבאית כפופה לא לשר הביטחון, לא לרמטכ"ל, אלא ליועמ"ש לממשלה. כיוון שהיועמ"ש לממשלה מתנגד להטלת חוק עונש מוות אז כמובן גם התביעה הצבאית פשוט לא מבקשת אותו. קבלת החוק תסמן גם שינוי במדיניות שהתקבלה ונקבעה ע"י הכנסת, לכן הצורך בחוק הוא ברור, הוא דחוף, וסיעת 'הבית היהודי' פשוט מכשילה את החוק פעם אחרי פעם בגלל מניעים פוליטיים. אנחנו חיכינו בסבלנות, וכמו שאמרתי זה היה חלק מההסכם הקואליציוני, סעיף 34, כולם ידעו עליו מראש, והניסיון הזה כרגע להכשיל את ישראל ביתנו הוא ניסיון פוליטי נטו ונובע אך ורק משיקולים פוליטיים.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

"אנחנו נפנה גם לכל הארגונים, גם לכל הקורבנות של פעולות טרור, כל משפחות נפגעי טרור ואיבה ופשוט נבהיר את זה. נפנה גם במכתב גלוי לכל תושבי מדינת ישראל שכולם ידעו שאת החוק הזה, מי שמכשיל אותו זה הבית היהודי, בגלל שיקולים פוליטיים נטו ושום דבר אחר."

"המצב בדרום- עמדתי היא ידועה וברורה, אני חושב שחלק לצערי מחברי הקבינט שבויים בקונספציה שגויה ואנחנו כבר יודעים מן העבר לאן מובילות אותן קונספציות שגויות ולא צריך לחכות לפעם נוספת. כל מי שבונה על ההסדרה עם חמאס- טועה בגדול. אין שום דבר להסדרה עם חמאס ובלי לתת מכה הכי קשה שאנחנו יודעים, אנחנו לא נחזיר שקט ולא רגיעה לדרום. אני ראיתי את התושבים שיצאו במחאה, אני חושב שהתושבים צודקים במאה אחוז, הסיפור נמשך כבר 67 חודשים בדיוק, היום זה 7 חודשים מאז ה-30.03 שחמאס התחיל עם הפעלת האלימות בגדר. ניסינו את כל האופציות וכל האפשרויות ועובדה שאחרי 7 חודשים בליל שישי האחרון תושבי הדרום ספגו 43 רקטות, 43 אזעקות צבע אדום וברור שאי אפשר להמשיך ככה. לכן הדרישה שלי היא ברורה, אני חושב שאי אפשר להסכים גם לאותן משוואות שהחמאס מנסה לקבע, קרי אפשר לקבל הטבות כלכליות, למשל דלק קטארי, ולהמשיך באלימות בו זמנית. לכן חייבים כמו שאמרתי לפעול בצורה אחרת ואין שום צורך במבצע קרקעי. יש לנו מספיק אמצעים על מנת להחזיר את השקט והרגיעה ללא מבצע קרקעי, כי מבחינתי גם אם נהרוג את כל 40,000 המחבלים של חמאס והג'יהאד האסלאמי, זה לא שווה לאבד חייל ישראלי אחד."

"הנושא של רומן זדורוב- כמו כל אזרח במדינת ישראל ראיתי את הכתבות, הידיעות והוויכוח הציבורי. להערכתי אין שום מנוס אלא שמערכת המשפט תהיה חייבת לערוך משפט חוזר. אנחנו אכן נעלה את הנושא הזה בכנסת, לרשות הכנסת יש כמה וכמה כלים, כולל ועדת חקירה פרלמנטרית כי משהו שם לא מסתדר, יש שם יותר מדי שאלות, יותר מדי ספקות, אני לא רואה שלי יש את האפשרות לבחון אותם או לגבש דעה חד משמעית. אבל השאלות והספקות שראינו ושמענו מחייבים את מערכת המשפטית לתשובה חדה וברורה."

בסביבת נתניהו אומרים שהוא מעדיף את האלוף זמיר לסגן הרמטכ"ל, מה אתה אומר על ההעדפה הזו והאם יש לך העדפה אחרת?
"אני חושב שכל הספקולציות וכל אותם ניסיונות לבנות איזשהו תרחיש חשאי, זה פשוט פגיעה בביטחון. ראש הממשלה בירך את האלוף כוכבי על תפקידו כרמטכ"ל, על בחירתו לרמטכ"ל הבא של צבא ההגנה לישראל, אני חושב שזאת הבחירה הכי טובה ולכן כולנו חייבים לברך, להתלכד ולעשות הכל על מנת שכניסתו לתפקיד תהיה חלקה ככל האפשר".

מה עם סגן הרמטכ"ל?

"זה לא נוגע לממשלה, זה לא נוגע לראש הממשלה, את המינוי לתפקיד סגן הרמטכ"ל לא צריך להביא לאישור הממשלה ולא לוועדת בכירים, הנוהל הוא שהרמטכ"ל הנכנס מביא את המועמדים בפני שר הביטחון ושר הביטחון יכול להגיד כן או לא. אבל קודם כל מי שמציג את המועמד לתפקיד סגן הרמטכ"ל זה הרמטכ"ל בעצמו ואני מציע שנישאר במסגרת הנוהל המקובל כבר הרבה מאוד שנים."

כבר כמה ימים אתה אומר שצריך להנחית מכה קשה על עזה, רוב שרי הקבינט מתבטאים באופן דומה ועדיין זה נשמע שיש מי שבולם אותך מלעשות את זה, אם תוכל טיפה להרחיב מי זה? ראש הממשלה שהמדיניות שלו היא הכלה?

"צריך להדגיש שלפי החוק הישראלי מי שמקבל החלטה זה לא שר הביטחון ולא ראש הממשלה, אלא הקבינט. כל פעולה שיש אפשרות שתגרור מערכה רחבה- זו החלטת קבינט. אני מודה ומתוודה שהרוב בקבינט לא סבור כמוני, אני חשבתי שכבר לפני כמה חודשים היינו אמורים להנחית את המכה הזו. צה"ל הציג את כל התוכניות האופרטיביות, הדברים הובאו בפירוט רב לקבינט, גם בכתב וגם בע"פ, אני הצגתי את עמדתי כבר בדצמבר 2016, גם בכתב וגם בע"פ, כל אחד שטוען שלא הציגו בקבינט, לא את המטרות ולא את התוכניות האופרטיביות- אני מתנדב לקנות לו משקפיים וגם מכשיר שמיעה."

האם אתה מאשר שלראש הממשלה נתניהו היה מועמד אחר לתפקיד הרמטכ"ל שהוא העדיף?

"תראה, היו 4 מועמדים לתפקיד הרמטכ"ל, כל הרביעייה כולם היו ראויים, כל אחד קצין וג'נטלמן. אני מודה ומתוודה שבהשוואה למערכת פוליטית לא ראיתי כזו התמודדות הוגנת, אף אחד לא ניסה להכשיל את השני אלא בדיוק ההפך- כל אחד פרגן לאחרים. אני גאה שזה צה"ל ואלו קציניו ובסופו של דבר יש רק רמטכ"ל אחד, אי אפשר למנות 4 רמטכ"לים, ובחרנו את הרמטכ"ל הכי טוב".

אני שואל על המועמד של נתניהו כי הוא גם לא הגיב בשעות הראשונות לאחר ההודעה שאתה פרסמת.

"תקשיב, אני ממש לא נכנס לכל הספינים ולכל הספקולציות, ראש הממשלה בירך על בחירתו של הרמטכ"ל, אני כמובן בירכתי על בחירתו של הרמטכ"ל, אני חושב שלכולם יש קונצנזוס רחב גם בקרב הצמרת הפוליטית ויותר שמחתי שאפילו בקרב הפרשנים, שזה בכלל מוצר נדיר שיש הסכמה מקיר לקיר בין כל הפרשנים על כך שזה המועמד הכי טוב".

הקבינט לא מקבל את עמדתך בנושא של ההתמודדות עם הטרור בדרום, הקואליציה לא מקבלת את עמדתך בנושא של חוק עונש מוות, אתה מרגיש שיש לך השפעה במשהו?

"בהחלט יש לי השפעה ואנחנו נלחמים על העמדות שלנו, אני לא מצפה שיגישו לנו הכל על מגש של כסף, יש לך עמדה, אתה חייב לבטא אותה בצורה ברורה, ואתה צריך להילחם מתוך הקואליציה על העמדות. אני בטוח שבסופו של דבר עמדותיי ועמדת מפלגת ישראל ביתנו תתקבל. גם בנושא של חוק עונש מוות, יש התחייבות קואליציונית וכולם חתומים על ההסכם הקואליציוני איתנו, לא המצאנו משהו באופן אקראי בגלל הנסיבות. כולם הצביעו ב-30.05 בכנסת, כולם הצביעו אגב גם בקריאה הטרומית והעבירו את זה בוועדת השרים לחקיקה, ולכן כל ההסגות שאני שומע עכשיו אחרי 3 הצבעות, זה בלשון המעטה תמוה ביותר."

בנוגע למצב בעזה, יש איזו טענה שאנחנו עסוקים כי יש את החזית בצפון, שיש את יחסי ישראל עם מדינות המפרץ וזה לא הזמן הנכון להיכנס למערכה בעזה, למה אתה לא מסכים איתם?. ושאלה שנייה היא לכמה זמן כהונת הרמטכ"ל הבא, החלטה שתביא לממשלה הזו, ל-4 שנים קבוע או 3+1?

"כמו ששמת לב אני הארכתי לשנה רביעית בלי התניות, בלי להתמקח, בלי שום דבר וגדי קיבל שנה רביעית ללא שום בעיה. החוק לא מאפשר למנות ישר ל-4 שנים אלא ל-3+1 ועוד פעם אני חושב שאולי כדאי אכן לשקול לשנות את החוק, את הנוהל, ולמנות ישר ל-4 שנים. אבל קודם כל יש לנו רמטכ"ל, אני מקווה שכל הפרוצדורה תסתיים מהר גם מבחינת הוועדה למינוי בכירים, גם בממשלה ואז נדון על שאר הסוגיות. לגבי כל הנימוקים והפילוסופיות, זה לא המקום לפרוס פה את כל הנימוקים 'למה ואיך', בסופו של דבר חובתה של המדינה להבטיח את ביטחונם של האזרחים, זה נמשך 7 חודשים, ניסו הרבה אופציות אחרות, מיצינו את כל האפשרויות ואת כל האופציות האחרות".

Back to top button