חדשות הארץמבזקים

"ירושלים לא שוכחת את בניה", נחנכה אנדרטה לזכר חיילי צוק איתן

היום (חמישי) התקיים טקס חנוכת האנדרטה לזכרם של 11 חיילי מבצע צוק איתן שנפלו על הגנת הארץ ונקברו בירושלים. הטקס התקיים בפאתי עמק הצבאים במעמד ראש העיר ירושלים, ניר ברקת, יו"ר אגף ההנצחה במשרד הביטחון, אריה מועלם, רע"ן נפגעים מקחצ"ר, סא"ל ענבר קפלן, המשפחות השכולות ומכובדים נוספים.

הקמת האנדרטה הינה יוזמה של ראש העיר, ניר ברקת ובהמשך להבטחתו למשפחות השכולות בעת ביקרם ביקור ניחום אבלים לפני ארבע שנים, ובשיחות עם המשפחות השכולות הן הביעו את כמיהתן להנצחת יקיריהם באמצעות אנדרטה ובסביבה בה קיימת נראות וחיות. בהתאם לשאיפת המשפחות במקום בו הוקמה האנדרטה יוקם פארק אתגרי לילדי העיר ויחד עם עמק הצבאים המשודרג יהווה מקום בילוי ופעילות למשפחות רבות עם ילדיהם.

האדריכלים הירושלמים, עודד וקורן אבידני נבחרו להקים את האנדרטה בשיתוף המשפחות השכולות. ההורים השכולים קיבלו מספר חלופות לסקיצות ולבסוף נבחרה אנדרטת "הבית" – אנדרטה בצורת בית בשילוב אבנים ירושלמיות ועליהם הוטבעו סמלים השייכים ומציינים כל אחד מהנופלים בהתאם לבחירת המשפחות.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

האנדרטה עשויה מפלדת "קורטן" (נראה כמו חלודה) ובאובייקט נוסף שולבה אבן טבעית וחול. הייחוד של פלדת הקורטן היא שתהליך החילוד שהיא עוברת פוסק לאחר זמן מה, בניגוד לברזל למשל. בעיני האדריכלית, העבודה על האנדרטה הולידה חידוש בתחום שכן מחד האנדרטה היא ציבורית אך מנגד יש בה משהו פרטי הנוגע לכל משפחה. כל משפחה יכולה למצוא באנדרטה את הבן הפרטי שלה.

ראש העיר ירושלים, ניר ברקת ציין כי "בשמונה ביולי 2014, מדינת ישראל יצאה למבצע צוק איתן. עזה הוכתה שוק על ירך, אך תמורת שלום יישובי הנגב, שילמנו את המחיר היקר ביותר: שישים ושמונה מחיילינו לא שבו. אחד עשר מהם קבורים כאן, באדמתה של ירושלים. אחד עשר הלוחמים שלנו היו מלח הארץ, כל אחד מהם – עולם ומלואו. הם הגיעו מכל קצוות החברה הישראלית ובניהם חיברו שורשים עמוקים של אהבת העם והארץ, חינוך ציוני וערכים שעליהם גדלו, אבל יותר מכל, חיברה ביניהם ירושלים, שכל אחד מהם היה קשור אליה בקשר עמוק משלו. האנדרטה שהוקמה היום בפארק הצבאים המחודש, נבנתה בהמון מחשבה, היא מצליחה לשלב בתוכה את הסיפור האישי של כל אחד מהבנים לצד הסיפור הלאומי. היא מנציחה את הזיכרון ולצד זאת מאפשרת חיים. תלמידים ומשפחות צעירות יגיעו לכאן, יישבו, ינוחו, ילדים ישחקו ויצחקו. החיים ימשכו. זו צוואתם של הנופלים, שאותה אנחנו נחושים למלא. ירושלים לא שוכחת את בניה – נזכור את הבנים ונמשיך את החיים".

הפרויקט משותף לעיריית ירושלים, צוות תכנית אב לתחבורה, חברת מוריה – החברה המבצעת וסטודיו אבידני ירושלים.

צילום: ג'קי לוי
Back to top button