בריאותחדשות הארץמבזקים

מחקר פורץ דרך: סוף לבשר מעובד מסרטן

צוות חוקרים מהאוניברסיטה העברית הצליחו לפתח לראשונה בעולם תחליף לתוסף המזון המסרטן בבשר מעובד. פרופ' תירוש ראש צוות המחקר: "פיתוח זה יכול להוביל מהפכה בתחום עיבוד הבשר וקידום בריאות הציבור".

בשנת 2015 ארגון הבריאות העולמי הצהיר כי צריכה מוגברת של בשר מעובד עלולה לגרום לסרטן. תעשיית הבשר המעובד מתבססת על תוסף המזון ניטריט (E250) שנועד למניעת התפתחות החיידק אשר מייצר את הרעלן בוטולינום שהינו החומר הרעיל ביותר בטבע. בנוסף, תוסף מזון זה אחראי ליצירת הצבע הוורוד המאפיין את הבשר המעובד וייצוב טעמו של הבשר דרך מניעת חמצון שומנים. ניטריט למרות מעלותיו מוביל ליצירת חומרים מסרטנים בבני האדם. התוסף ניטריט יכול ליצור חומרים מסרטנים כמו ה- N-nitrosamines ברמה גבוהה. חומרים אלה לאחר מטבוליזם תאי הופכים לפעילים כימית ופוגעים ב- DNA התאי ליצירת מוטציות סרטניות במערכת העיכול. ארגון הבריאות האמריקאי מכיר גם הוא ביצירה האנדוגנית של N-nitrosamines במערכת העיכול כמקור מרכזי לחומרים מסרטנים אשר יכולים להוביל להתפתחות סרטן המעי הגס.

במחקר פורץ דרך צוות חוקרים מהאוניברסיטה העברית בראשות פרופ' אורן תירוש, פרופ' יוסף קנר ותלמידת מחקר עדי שפייזר מהמכון לביוכימיה מזון ותזונה, פיתחו מולקולה חדשה אשר יכולה לשמש כתחליף בטוח לניטריט, תוסף המזון המסרטן. פיתוח זה הוא הראשון מסוגו בעולם, עד המחקר הנוכחי לא נמצא תוסף מזון לבשר מעובד שיכול להחליף את הניטריט. פרופ' תירוש ציין כי "פיתוח זה יכול להוביל מהפכה בתחום עיבוד הבשר וקידום בריאות הציבור. בנוסף, מדובר בפעם הראשונה במציאת תחליף לניטריט היכול לענות על כל התכונות הקשורות לפעילותו המיטיבה תוך הפחתת הסיכון לחשיפה לחומרים מסרטנים."

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

המולקולה מתבררת בימים אלו כיעילה ביותר במניעת התפתחות חיידקים בבשר מעובד, היא גם משפרת את הטעם והמראה של מוצרי בשר בדומה ואף ביעילות גבוהה מזו של ניטריט. בניגוד לניטריט המולקולה החדשה יצרה באופן מובהק ביותר פחות חומרים מסרטנים הן במוצרי בשר ולאחר עיכול הבשר במודל קיבה. המחקר תוקצב על ידי המדען הראשי במשרד החקלאות ופיתוח הכפר והתפרסם לאחרונה בכתב העת המדעי Journal of Agricultural and Food Chemistry.

באדיבות האוניברסיטה העברית

בתמונה (משמאל לימין): גב' עדי שפייזר, פרופסור אורן תירוש, פרופסור יוסי קנר

5 תגובות

  1. לא נבדק כלל אם יש הבדל בין החומר החדש לישן מבחינת היכולת לגרום סרטן בעכברים.
    סתם יחסי ציבור

  2. אז למה מחכים? קדימה. הצילו את העם. ישראלים ובגלל ילדים אוהבים בשר. גם התוסף הרעיל נמצא בהרבה סוגים של אוכל. עשיתם פריצת דרך, אז קדימה. רק שלא תהיינה תוצאות לוואי דומות….

Back to top button
רוצה לקבל התראות על עדכונים חדשים? הירשמו לעדכונים באתר ותהיו תמיד מעודכנים בכל מה שקורה. לא כרגע כן אשמח