חדשות הארץמבזקים

אירגוני המאבק בעישון: "הפרסום הורג"

ועדת הכלכלה של הכנסת בראשות ח"כ איתן כבל תדון ביום שני ה – 15 באוקטובר בהשלמת עידכון החוק להגבלת הפרסומת והשיווק של מוצרי עישון לרבות סיגריות אלקטרוניות. בישיבה צפוי להשתתף סגן שר הבריאות, ח"כ יעקב ליצמן.

לקראת הישיבה קוראים אירגוני הרופאים והמאבק בעישון להשלים את הפיגור בחקיקה שהוכחה כיעילה להפחתת נגע העישון הממכר והממית, במיוחד בקרב צעירים ובני נוער.

האגודה למלחמה בסרטן, איגוד רופאי בריאות הציבור, החברה הרפואית למניעה ולגמילה מעישון והאיגוד הישראלי לרפואת ילדים בהסתדרות הרפואית מסרו היום: "אנו קוראים לכל חברי ועדת הכלכלה לסייע באופן נמרץ ולהצטרף לח"כ איתן כבל, ח"כ יהודה גליק וח"כ איל בן ראובן כדי להשלים בדחיפות את אישור החוק לאיסור הפרסומת והגבלת השיווק של מוצרי עישון ואידוי. אנו מקווים שהחוק יעבור במהירות ובמתכונתו המלאה, ללא קיצוצים וללא ויתורים! איסור פרסום מוחלט והגבלת השיווק של מוצרי עישון, חיוני על מנת להגן על בריאות ובמיוחד על בריאותם של בני נוער וצעירים.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

מגפת העישון הורגת 8,000 ישראלים מידי שנה ולאמצעי הפרסום יש חלק דרמטי במקרי המוות הללו. פרסום הינו אחד הגורמים המשפיעים ביותר על תחילת עישון והוא ממלא תפקיד מהותי בעידוד צעירים להתנסות בעישון הסיגריה הראשונה. איסור פרסום יעיל, לא רק למניעת התחלת עישון אלא גם מסייע בגמילה ומניעת חזרה לעישון.

אף אחד אינו מחוסן מפני הפרסום ועל מדינת ישראל להגן על אזרחיה מפני השפעתו של הפרסום, בכל צורותיו. אנו מצפים מסגן שר הבריאות, יעקב ליצמן, ליישר קו עם המדיניות המקובלת בעולם ולממש את הבטחתו להילחם בנזקי העישון, בהתאם להמלצות הגורמים המקצועיים והמשפטיים.

הפרסום הורג אבל הפרסום אודות נזקי העישון על גבי חפיסות הסיגריות יכול גם להציל חיים! דו"ח בינלאומי שפורסם לאחרונה על ידי האגודה למלחמה בסרטן הקנדית בשיתוף ארגון הבריאות העולמי, בו מדורגות 206 מדינות וטריטוריות, בהתאם לקיום החוק המחייב חפיסות סיגריות עם אזהרות, לפי גודל האזהרה והופעת תמונות עליהן, מגלה שישראל נמצאת במקום הלא מכובד – 138, כאשר הרחק לפניה מדינות מהמזרח התיכון, אפריקה, אסיה, דרום אמריקה ואירופה. מחקרים מדעיים הוכיחו שאזהרות גדולות עם תמונות, וכן חפיסות סיגריות אחידות לכל מותגי הסיגריות, הן אמצעי בעל עלות תועלת גבוהה להעלאת המודעות לנזקי העישון, להפחתת ממדי העישון ולמניעת התחלת עישון.

לכן יש לוודא שהחוק יכלול איסור מכירת סיגריות בטעמים כפי שצוין בהצעת חוק קודמת ואזהרות בתמונות אשר על פי נתוני אירגון הבריאות העולמי מיושמות ביעילות כבר ב – 118 מדינות בעולם וגם חפיסות אחידות, המיושמות כבר בתשע מדינות בעולם. גודל האזהרות חייב להיות לפחות 50% משטח החפיסה, מקדימה ומאחורה. השלמת החקיקה הינה נדבך נוסף המתבקש מהאמנה הבינלאומית נגד עישון ה- FCTC, עליה חתומה מדינת ישראל".

יש לציין כי הצעת החוק כבר אושרה בקריאה ראשונה, הדיון ביום שני נועד להשלים את הכנתה לקריאה שנייה ושלישית. לאחר אישור הוועדה תועלה ההצעה להצבעה סופית במליאה בקריאה השנייה והשלישית.

אילוסטרציה. קרדיט: pixabay
Back to top button