חדשות הארץמבזקיםצבא וביטחון

ליברמן במעבר קוניטרה: "מוכנים לפתיחת המעבר כפי שהיה קודם"

שר הביטחון, אביגדור ליברמן, ביקר היום (חמישי) במעבר קוניטרה בגבול ישראל-סוריה, יחד עם מפקד פיקוד הצפון, אלוף יואל סטריק וקצינים בכירים נוספים.

שר הביטחון קיבל סקירה ביטחונית על היערכות צה"ל לפתיחת מעבר קוניטרה ובסיום הביקור אמר לתקשורת: "כפי ששמתם בוודאי לב אנחנו נמצאים ליד השער של מעבר קוניטרה, אמרנו מלכתחילה שאין לנו עניין בהתערבות במלחמת האזרחים בתוך סוריה, מעולם לא התערבנו, ומה שמעניין אותנו זה להבטיח את ביטחונם של אזרחי ישראל."

הוא ציין כי "עצם העובדה שאנחנו הגענו לכאן, לשער אלפא, ומבחינתנו גם כוח אונדו"ף התחילו לפעול ולסייר בסיוע צה"ל, זה אומר שאנחנו מוכנים לפתיחת המעבר כפי שהיה קודם וכרגע הכדור נמצא במגרש הסורי. מבחינת היכולת להפעיל את המעבר, גם מבחינה ביטחונית וגם מבחינה אדמיניסטרטיבית, הכל מוכן וסגור. מה שכן אני חוזר ואומר, אנחנו נקפיד על מילוי של כל סעיף וסעיף באותו הסכם ההפרדה מ-74'. אנחנו בודקים את עצמנו יום יום, אנחנו נמצאים בקשר יומיומי עם חיילי אונדו"ף שנמצאים פה מימיננו, מי שיסתכל על המגדל יראה את חיילי אונדו"ף פועלים ועושים פתיחת ציר ואני מקווה שגם כאן החיים יחזרו לנורמאליות ולשגרה".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

בהמשך ענה שר הביטחון על מספר שאלות.

מה אתם שומעים מהצד הסורי על הנכונות לשיתוף פעולה בפתיחת המעבר, האם הרוסים מתערבים פה בעניין?
"אני לא מתערב בצד הסורי, אני רואה שבמעבר מהצד השני נמצאים המשטרה הסורית, אנשי המכס הסורים, אני רואה שמבצעים גם שם עבודות, יש שם סיורים של המשטרה הצבאית רוסית, וכפי שכבר אמרתי אנחנו מוכנים להחזיר את החיים לשגרה. הכל נמצא בצד השני ותמיד בין שער אלפא לשער בראבו זה הנורמאליות של האזור הלא נורמאלי הזה."

 

אבל זו לא הכרה בעצם במשטר אסד שחזר לשלוט בסוריה, עם כל ההיסטוריה של מה שהוא עשה לאזרחים שלו במשך 7 שנים האחרונות, ישראל מכירה בריבונות שלו כאן?
"אנחנו מעולם לא שינינו את הקו, אמרנו שלא מתערבים, זה עניינם של הסורים. אסד הוא לא חבר שלנו, מבחינתי מדובר בפושע מלחמה וכל אותם גופים בין לאומיים שכל כך חרדים לזכויות האדם, אני לא רואה אותם פועלים דווקא בצד הסורי ולא מבקשים הבהרות מאסד או מהמשטר וזה לא ענייננו. אנחנו דואגים אך ורק לביטחונם של אזרחי ישראל."

 

אתה רואה מצב שבו עוד כמה חודשים חקלאים דרוזים ימכרו תפוחים לסוריה?
אנחנו בהחלט נשקול את כל האופציות, ואתה בוודאי מכיר שבעבר הייתה פה בעיקר תנועת התפוחים וכלות, זה עיקר העיסוק של המעבר הזה, אבל יחד עם זה זו כרגע תקופה אחרת וברגע שייפתח המעבר גם מהצד השני נשקול כל דבר לגופו של עניין בהתאם לנסיבות ביטחוניות."

האם יש התפתחויות נוספות מול הרוסים על העברת מערכת ההגנה האווירית החדשה והמתקדמת ביותר לידיים של אסד, למשטר שלו?
"קודם כל אנחנו מעריכים את יחסינו עם רוסיה, והתיאום הביטחוני בין צבא רוסיה לצה"ל זה דבר חשוב ביותר. אנחנו גם מצטערים על אובדן 15 הקצינים והחיילים הרוסים, יחד עם זה אין לנו שום עניין לנהל שיח תקשורתי עם רוסיה, כל מה שצריך ויש הרבה מגעים ויש הרבה תיאומים, הכל בצינורות החסויים, מבחינתנו כל מי שקצת יתעמק זה ברור שכל האחריות על הפלת המטוס הרוסי היא על צבא סוריה. על כל השאר נדסקס איתם בפורומים הסדורים."

 

לפני הפלת המטוס היו יחסים טובים מבחינת טלפון ישיר כל הזמן. עד כמה הפגיעה הייתה קשה ביחסים מאז?
"אנחנו ממשיכים בתיאום הביטחוני וכמו שכבר כמה פעמים הבהרתי אין לנו שום עניין לנהל שיח תקשורתי עם הרוסים, יש לנו דרכים לתקשר."

 

בעקבות ההחלטה של רוסיה למכור את ה-S-300 האם ישראל שוקלת לשנות את המדיניות שלה?
"אין לי מה להוסיף בנושא הרוסי, הייתה הודעת דובר צה"ל, מעבר לזה אין לי מה להוסיף."

נשיא ארה"ב דיבר לפני יומיים באו"ם על כן מדינה פלסטינית, הוא כבר קצת סייג מעל זה ורה"מ חזר לאמירות שהוא לא אמר כבר שנים, מה עמדתך בנושא?

"המדינה הפלסטינית פשוט לא מעניינת אותי, מה שמעניין אותי זו המדינה היהודית ופה יש הרבה יותר בעיות אקוטיות מסתם סיסמאות. זה שבמדינת ישראל יש 20% אוכלוסיה ערבית שיוצאת פעם אחרי פעם להפגנות, למחאות, עם דגלי פלסטין ולא עם דגלי ישראל, לי יש בעיה עם זה וזו הבעיה האמיתית. אנחנו צריכים לדאוג למדינה היהודית וכל השאר זה פחות מעניין."

 

מדינה פלסטינית זה חלק מאינטרס ישראלי

"האינטרס הישראלי זה מדינה יהודית, מדינה יהודית ובטוחה. כל השאר פחות מעניין אותנו."

צילום: שחר לוי, משרד הביטחון

Back to top button
רוצה לקבל התראות על עדכונים חדשים? הירשמו לעדכונים באתר ותהיו תמיד מעודכנים בכל מה שקורה. לא כרגע כן אשמח