מבזקיםתנועה ותחבורה

לפני כיפור: "נהיגה על אופניים חשמליים ברישיון בלבד ורק מגיל 16"

יו"ר ועדת התעבורה בלשכת עורכי הדין במחוז תל אביב עו"ד אילון אורון מציע לאפשר נהיגה על אופניים חשמליים ברישיון בלבד ורק מגיל 16. "אנחנו נמצאים ערב יום כיפור – היום הקדוש בשנה כאשר הכבישים והמדרכות יהיו גדושים ברבבות אופניים המסכנים את הציבור וזה הזמן להציף את הנושא ולעורר את תשומת הלב של ההורים וגם של רשויות החוק לתופעה." אומר עו"ד אורון.

נתוני המשטרה מצביעים על כך שבכל יום נפגעים בממוצע חמישה אנשים מרכיבה על אופניים וקורקינטים חשמליים. גם צריך לזכור כי בשנים האחרונות עלו על כבישי ומדרכות הארץ יותר ממאה אלף אופניים חשמליים וגם הנהג העירני ביותר לא יכול לראות אותם כשהם מגיחים מהשטח המת, שלא לדבר על הנהג הישראלי המותש מהפקקים, החום, עודף שעות עבודה ומה לא. אם כך המצב כעת למה נצפה ביום כיפור – היום הקדוש בשנה כאשר הכבישים והמדרכות יהיו גדושים ברבבות אופניים המסכנים את הציבור? למרבה הצער, מתייחסים לנושא של אופניים חשמליים במידה רבה של סלחנות, אבל חשוב להבהיר שמדובר בכלי רכב הטומן בחובו הרבה מאוד סכנות. בחדרי המיון של בתי החולים ובמוקדי הרפואה ברחבי הארץ נערכים כבכל שנה להתמודד ביום כיפור עם תאונות אופניים, אולם נוכח ריבוי המדוושים על אופניים חשמליים בשנים האחרונות החשש מפני תאונות הולך וגובר.

בנוסף על כך, חלה על רוכבי האופניים החשמליים גם פקודת הנזיקין שמחייבת אותם לרכוב בזהירות ורבים מהם צפויים לגדוש את כבישי הארץ במהלך יום הכיפורים, לצד עשרות אלפי רוכבי האופניים הרגילים. כצפוי, תחושת העצמאות נוכח השבתת תנועת כלי הרכב תפגיש את המוני הרוכבים על הכביש ותיצור סיטואציה לא שגרתית בה כל הכלים מכל סוג שהם נדרשים לרכוב יחדיו כאשר בולטת נוכחותם של ילדים מתחת לגיל 14 הרוכבים על אופניים חשמליים בחסות הוריהם.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

במקרה של תאונה עם אופניים חשמליים אפשר לעוף מהם ולספוג פציעה קשה שלא לדבר על כך שהרוכבים אינם מוגנים. "אני לא שש וגם לא מתיימר להיות המוכיח בשער בסיטואציה הזו אבל הכתובת על הקיר ומדובר בכלי רצח והגיע הזמן להסדיר את האכיפה ולאפשר נהיגה על אופניים חשמליים ברישיון בלבד ורק מגיל 16. לא יתכן שילדים ירכבו בלי קסדות ובלי הגנות שבהן משתמשים רוכבי אופנועים כמו מעילים ומגנים על המרפקים. הרוכב יידרש לעבור מבחן רישוי ויידרש רישיון גם לכלי עצמו. רק עם שינוי התקנות ניתן יהיה להתמודד ביעילות עם מסוכנות האופניים החשמליים, במניעת פגיעה בגוף ובנפש." אומר עו"ד אורון ומציין כי "מדובר בכלי רכב שבו נוהגים ילדים ונערים וכי חנויות למכירה ולתיקון האופניים החשמליים משדרגות את האופניים לנסיעה מהירה יותר. היות ומדובר בכלי רצח על הכבישים יש להסדיר את האכיפה על ידי משטרת ישראל במקום הפקחים העירוניים. השוטרים יאכפו את הנושא כמו כל עבירה מסכנת חיים. משטרת ישראל נתקלת בקושי בעיקר לאור הגיל הצעיר של רוכבי האופניים, וגם באכיפה של עבירות תנועה, וזאת לאור העובדה כי אין לאופניים האלה חובת רישוי וגם אין לרוכבים חובת רישיון."

עו"ד אורון מבהיר כי "במצב הקיים אנו חייבים לשנות את התקנות באופן שבו יעלה גיל הרוכבים על אופניים עם מנוע עזר לגיל 16. מדובר בכלי רכב לכל דבר ועניין. היום בגיל 16 אפשר להוציא רישיון על קטנוע, וזה מה שאני מצפה שיקרה גם בהקשר של אופניים עם מנוע עזר, וכמובן שתתלווה לזה חובת רישוי וחובה של רישיון נהיגה. כך גם נוכל לזהות את הנהג, שהוא מעל גיל 16, וגם כמובן נחייב אותו בלימוד של חוקי התנועה בטרם הוא עולה על הכלי, שיכול להיות מסוכן מאוד גם למשתמש בו וגם למשתמשים האחרים שבדרך."

3 תגובות

  1. הבעיה העיקרית שהמדינה פשעה שהעלימה עין בתחילה שהתחילו לרכב על אופניים חשמליות וזה כלי בעייתי הן על המדרכה והן על הכביש וחובה כעת על המדינה לבנות מסלולי אופניים בכל הארץ בתוספת לחוק רכיבה ורשיון וכל המיגון אך ורק מגיל 16

  2. זה מאד חשוב
    ועוד יותר גרוע שמנוע האופניים ממשיך לעבוד גם לאחר עזיבת מיצערת המהירות וזה מתכון לאסון

Back to top button
רוצה לקבל התראות על עדכונים חדשים? הירשמו לעדכונים באתר ותהיו תמיד מעודכנים בכל מה שקורה. לא כרגע כן אשמח