מבזקיםמשפטי/פלילי

לאחר 17 שנה: "הקיוסק של ציון ביטון" בחוף הים באשדוד ייהרס

בית משפט השלום באשדוד דחה בקשה לדחות את ביצועו של צו הריסת "הקיוסק של ציון ביטון" – מבנה בן 3 קומות בחוף הים באשדוד, אשר נבנה ללא היתר כדין לפני למעלה מ- 17 שנים ומשמש את הנאשם למגורים. הצו יכנס לתוקפו ביום 16.10.2018.

נגד הנאשם, ציון ביטון, הגישה הוועדה המקומית לתכנון ובניה של אשדוד בשנת 1999 כתב אישום המייחס לו ביצוע עבירות בניה נרחבות על חוף ימה של אשדוד, עת בנה, ללא היתר, מבנה בן 3 קומות ומעליו קומת מגורים בגובה כולל של כ- 14.5 מטר. המבנה נבנה בניגוד להיתר הבניה אשר ניתן לקיוסק בן קומה אחת (וקומת מרתף) בגובה כולל של 7.5 מטר. במסגרת גזר הדין שניתן בשנת 2000, הוטל על הנאשם להרוס את עבודות הבניה שבוצעו ללא היתר כדין.

לאורך השנים, ניסה הנאשם להכשיר את הבניה הבלתי חוקית, ובמסגרת זו נדחתה כניסתו לתוקף של צו ההריסה, עד ליום 5.5.05.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

מאחר שגם במועד זה, לא היה בידי הנאשם היתר בניה כדין והוא המשיך לעשות שימוש אסור במבנה כבית מגורים, הגישה נגדו הוועדה לתכנון ובניה כתב אישום נוסף בגין הפרת צו בית משפט.

לאחר ניהול הוכחות, הורשע הנאשם בהפרת צו ונגזר עליו, בין היתר, מאסר שירוצה בדרך של עבודות שירות.

כאשר הנאשם המשיך לזלזל בהחלטות בית המשפט ועל אף גזר הדין שהוטל עליו והצווים שניתנו, לא הרס את הבניה האסורה, נטלה המחלקה להנחיית התובעים בפרקליטות המדינה את סמכות האכיפה מהוועדה המקומית לתכנון ובניה אשדוד, והגישה כתב אישום נוסף בגין הפרת צו והמשך שימוש למגורים במבנה שלא כדין.

הנאשם הורשע פעם נוספת בגין הפרת צו וכן בגין השימוש האסור במבנה.

בד בבד, נעשו על ידי הנאשם מאמצים להכשרת הבניה, אולם בהחלטה של המועצה הארצית לתכנון ובניה מאוגוסט 2017, סוכל הנסיון להכשיר את הבניה הבלתי חוקית, תוך שימת דגש על מניעת עידוד עבריינות בניה וחיזוק שלטון החוק למול האינטרס האישי של הנאשם ונסיונו לעשות שינוי יעוד במקרקעין למלונית.

בטרם נגזר דינו של הנאשם בתיק הפרת הצו השנייה, פנה הנאשם לבית המשפט בבקשה להמשיך לדחות את ביצוע צו ההריסה.

בית משפט השלום באשדוד (כב' הש' יהודה ליבליין), כאמור, דחה את הבקשה הנוספת של הנאשם למתן ארכה וציין בהחלטתו, כי: "די לצורך כך בעובדה, ולפיה צו ההריסה ניתן לפני למעלה מ- 17 שנים, ועד היום אין בידי הנאשם היתר בניה, והוא אף איננו נראה ב"אופק"… המבקש מנסה פעם אחר פעם ללא כל הצלחה להכשיר את המבנה, וכל זאת שעה שהוא עושה במבנה שימוש למגורים, שאין חולק כי הוא בלתי חוקי. עד היום, למרות מספר רב של נסיונות לא עלה בידי המבקש לקבל את ההיתר המיוחל ואף לא ניתן לומר כי הוא ב"הישג יד"… מצב שבו ניתנת ארכה פעם אחר פעם תחת איצטלא של נסיונות להסדרת המצב הקיים, הופכת את הצו השיפוטי לפלסתר ושולחת מסר לעברייני התכנון והבניה כי שלטון החוק הוא הפקר".

כמו כן צוין בהחלטה, כי "בית המשפט איננו יכול לתת יד להפרת החוק באמצעות מתן דחיות לכניסתם לתוקף של צווי הריסה".

ההליך הנדון הוא חלק ממאבק המנוהל על ידי רשויות האכיפה בבניה הלא חוקית בכלל ובחוף הים בפרט, אשר הפכה ל"מכת מדינה", כפי שנקבע לא פעם בפסיקת בית המשפט העליון.

צילום: דוברות משרד המשפטים

4 תגובות

  1. תעודת עניות למדינה שמצב כזה מתמשך 17 שנה. בטח העבריין אומר לעצמו שגם אם בסופו של דבר המבנה ייהרס – הרווח גדול מההפסד. העבריינות, מסתבר, משתלמת.

Back to top button