חדשות הארץטיוליםמבזקים

עשור להקמת איגוד ערים כינרת: "המציאות השתנתה מקצה לקצה"

במהלך חגי תשרי לפי 10 שנים בדיוק הוחלט על הקמת איגוד ערים כינרת. מאז חלף עשור של פעילות ענפה ומהפך של ממש בחופי האגם הלאומי שהוביל להחזרת הכינרת לעם וכלל שיקום תשתיות, הסדרת אכיפה וכללי התנהגות, שיפור רמת הניקיון, העלאת תחושת הביטחון האישי ואפילו הוצאת המוסיקה הרועשת מהכינרת. עשור של עשייה לאיגוד ערים כינרת.

לאחר דו"ח חמור במיוחד של מבקר המדינה בשנת 2004, החל התהליך שהוביל 4 שנים מאוחר יותר להקמת איגוד ערים כינרת והזרוע הביצועית- רשות הכינרת. יוסי ורדי, שכיהן כראש מועצת עמק הירדן ויו"ר איגוד ערים כינרת הראשון נזכר: "הייתה מציאות מורכבת וקשה. רשות ניקוז כינרת עשתה ככל יכולתה אך בפועל המועצה נאלצה כל שנה לקחת קופסא ולקושש תקציב לניקיון החופים. הייתה כאן שממה סטטוטורית, העדר תשתיות לקליטת קהל בחופים, גופים פרטיים שהפעילו חופים ולמעלה מ־20 גופים עם יד ורגל בכינרת-ללא גוף מכוון ומתכלל. צביקה סלוצקי ופנחס גרין היו אלה שהבינו שצריך לשנות את המציאות והובילו את התהליך". האיגוד החל לפעול בספטמבר 2008, בדיוק לפני עשור. אז הוגדרה משימתו המרכזית – "שינוי המציאות בחופי הכינרת".

צילום: רשות הכינרת
צילום: רשות הכינרת
צילום: רשות הכינרת

מנהל מחלקת ניהול החופים ברשות הכינרת, אריה סגרון משחזר את שהתמודדו איתו באותם ימים: "החוף הראשון היה חוף שקמים. המצב שם היה חמור מאוד. גדרות, קירות אבן ללא מעקות, הזנחה של שנים רבות, הרים של אשפה בגובה של יותר ממטר, שירותים שבורים, נזילות ועוד. הפעילות הראשונית התרכזה בלהכשיר את החופים לנופש בסיסי, פירקנו את כל הגדרות, הקמנו מעקות בטיחות, שיפצנו מבנים, חידשנו את השירותים, הקמנו מערכות כריזה והחלפנו את סוכות ההצלה- על מנת לאפשר פעילות מידית ראויה בחופים עד להשלמת תוכניות פיתוח מסודרות, כך היה גם בלבנון ובייתר החופים".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
מערכת חניה מתקדמת בצינברי (צילום: רשות הכינרת)

"הכינרת הייתה יפה מרחוק ורחוקה מלהיות יפה כשהתקרבו אליה", אומרת יעל סלע, מנהלת אגף חינוך וקהילה ברשות הכינרת. "מצד אחד נופים, רומנטיקה, קסם, אהבה ופוטוגניות, וכשנכנסנו לחופים מצאנו הזנחה, תשתיות רעועות ועולם אחר נגלה לעינינו. הכינרת עברה תהפוכה. כשהייתי צעירה והיינו נוסעים לחופשה בכינרת זו הייתה חגיגה. לפני הקמת האיגוד נסיעה לכינרת הייתה מובילה להרמת גבה בקרב אנשים ורצינו לשנות את זה, שאנשים ישמחו להגיע לכינרת". תהליכים משמעותיים והרי גורל נתקלים לא פעם ב"צקצקנים" וספקנים. גם בסיפור שלנו בכינרת היו רבים כאלה. דנה בכר, מנהלת אגף מינהלת הכינרת, נזכרת בימים הראשונים לפעילות האיגוד: "לא היו חסרים ספקנים שלא האמינו שניתן לעשות את זה. חוק "חוק הסדרת הטיפול בחופי הכינרת" , יצר יש מאין, ועלינו הוטלה המשימה ליישמו וליצוק בו תוכן. התחלנו לפעול בשטח, לבצע שינויים ולגבש תכניות עבודה תוך כדי תנועה, לימוד והפקת לקחים".

הרחבת מתחם החנייה בחוף חוקוק צפון (צילום: רשות הכינרת)

פנחס גרין, המשנה למנכ"ל רשות הכינרת לא מבזבז זמן בהתרפקות על הצלחות ההווה: "יש כאן שינוי של 180 מעלות, כל האנשים שמגיעים לחופים אומרים את זה ומעריכים אותו. אנחנו צריכים להמשיך בכיוון הזה, להתמיד בפעילות החשובה הזו, בתקווה שגם המדינה תמשיך לתקצב את הפעילות. יש צורך להמשיך לפתח את החופים על בסיס התוכניות שבנינו, אז יהיה ניתן למסור אותם לזכיינים ולהפעיל אותם על פי הכללים ובמתכונת שגיבשנו. יש לנו עוד הרבה עבודה". לחזון הזה שותפה גם דנה בכר: "בעוד עשור הייתי רוצה לראות את האיגוד כגוף המעניק בחופים "שירותי – על" כגון: שירותי הצלה, פינוי אשפה, פיקוח ואכיפה, חינוך, הסברה, ביטחון ובטיחות, תוך כדי בקרה הדוקה על הפעלת החופים אשר תתבצע ברובה ע"י מפעילים חדשים".

צילום: רשות הכינרת
צילום: רשות הכינרת

האדריכל של הקמת האיגוד וריכוז הסמכויות סביב הכינרת, מנכ"ל רשות הכינרת צביקה סלוצקי אמר: "הדבר החשוב ביותר הינו רצון המדינה לתמוך בחופים ולהכיר בהם כמשאב טבע לאומי. ההבנה שאין כינרת אחרת, הובילו לתקצוב שאפשר לקדם את התכנון והמדיניות שנים קדימה. מדובר בהכרה בחשיבות הכינרת לעם ישראל כאתר נופש לאומי. האיגוד פועל על פי הנורמות והסטנדרטים הגבוהים ביותר, שינויים אלו מורגשים בתדמית חיובית של החופים ובמצבם הפיזי. לאחר המשברים הגדולים שהכינרת עברה, אנו מצליחים להחזיר את הכינרת לעם ישראל- זה השינוי המרכזי בכינרת-חופי הכינרת חזרו להיות יעד פופולארי מבוקש בקרב הנופש הישראלי".

צילום: רשות הכינרת

יו"ר איגוד ערים כינרת ומי שהביא את בשורת החופים השקטים אלי מלכה סיכם: "מהלך 8 השנים בהם שימש יוסי ורדי כיו"ר האיגוד, ניתן דגש על טיפול מידי שהחופים היו חייבים לעבור- פתיחתם לציבור, שיקום תשתיות, שיפור שירותי האבטחה וההצלה, דרכי הגישה ובניית תוכניות מעמיקות. בשנתיים האחרונות החלטנו שהגיעה העת לעלות מדרגה בפיתוח החופים וכמה שזה נשמע טריוויאלי, השינוי הגדול הוא בניקיון החופים. ביצענו מהפך של ממש ואני חושב שכל מי שמגיע לחופי הכנרת בימים אלה חש בשינוי. כאשר הושלם תהליך זה, הגיעה העת 'להחזיר את המשפחות לכינרת ואת הכינרת למשפחות', והכרזנו על כל החופים כחופים שקטים -מהפך אמיתי בחופי הכינרת"

Back to top button