חדשות הארץמבזקים

הנשיא ריבלין: "האויבים בוחנים כל הזמן את החוסן הלאומי שלנו"

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין נשא דברים היום (רביעי) באירוע פורום מטכ"ל לדורותיו. עוד השתתפו באירוע שר הביטחון אביגדור ליברמן, הרמטכ"ל גדי איזנקוט ופורום מטכ"ל בסדיר ומילואים.

"יש כאן בחדר הזה עוצמה, ניסיון ומחויבות עילאית לביטחון ישראל," פתח הנשיא ואמר "אתם, המפקדים של המפקדים, מהווים עדות לעוצמתו האדירה של צה"ל ולאיכויות האנושיות והפיקודיות המעולות שלו. תודה לכם, על תרומתכם, לביטחון ישראל. תודה על מה שעשיתם מה שאתם עושים, ומה שעוד תעשו."

הנשיא אמר כי "המבנה החברתי של מדינת ישראל שונה מאוד מהמדינות המקיפות אותה. לאורך השנים השכילה מדינת ישראל לבסס חברה שיודעת להתמודד גם עם האיומים החיצוניים וגם עם השסעים הפנימיים. עמדנו במבחנים קשים של קליטת עליה, מלחמות, טרור, והסכמים שפלגו את העם. לעתים, כמו בימי רצח רבין, כמעט ועמדנו על סף מלחמת אחים. אבל הצלחנו להתגבר על כך, לא לעבור את הסף המסוכן, לא לתת לאלימות לחסל אותנו מבפנים, ולא להתיש אותנו מבחוץ. הוכחנו שאנחנו דמוקרטיה איתנה."

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
צילום: מארק ניימן/ לע"מ

"ההצלחה היחסית שלנו בביצור החוסן הלאומי שלנו, ובהתמודדות עם השסעים, קשורה בכך שראינו לנגד עיננו את האתגר החברתי כאתגר מחייב," המשיך הנשיא ואמר: "פתחנו מנגנונים לטפול בשסעים, מנגנונים שבאים לידי ביטוי בעקר במוסדות הדמוקרטיים שלנו. אין לי ספק שבמדינת ישראל כוח העמידה, הסולידריות, והערכיות של החברה הישראלית הם משתנה משמעותי בביטחון הלאומי שלנו, ועמדה זו הייתה לנגד עיני מנהיגי המדינה מאז ומתמיד. החוסן הלאומי שלנו, מהווה משתנה מרכזי גם בעיני האויב. אין היום אויב שסבור שהוא יכול להכריע אותנו בכח. האויבים מאיראן, חמאס, חיזבאללה וגורמים נוספים, מסתכלים ובוחנים כל הזמן את החוסן הלאומי שלנו. הם בוחנים את אחוזי הגיוס, את רמת הקיטוב, איפה יש שיח ציבורי מפלג. הם מביטים על החברה הישראלית, ומנסים תוך שימוש בטרור ולוחמה פסיכולוגית להיכנס לסדקים ביננו, ולהרחיב אותם. אינני צריך לספר לכם עד כמה היה צה"ל מרכזי, בחיזוק המרכיבים ה"רכים" במרכאות, של הביטחון הלאומי. חיל חנוך, גדנ"ע, פנימיות נוער, נוער בסיכון, נערי רפול, ועוד. אינני צריך לספר לכם עד כמה עסוק צה"ל גם כיום, בהכשרת המפקדים להתמודדות עם משימות חנוכיות ולאומיות, ועם יחסי צבא חברה. הקריאה "אחרי", של המפקד, היא קריאה של לוחם, כמו שהיא קריאה של מחנך ומתווה דרך. גם המפקדים שלנו נדרשים להתמודד עם שאלות אזרחיות, מורכבות."

צילום: מארק ניימן/ לע"מ

"האתגר הלאומי, החברתי והכלכלי המרכזי העומד בפנינו בעשורים הקרובים הוא בתמורות שעוברת החברה הישראלית, ובחלוקה שלה לשבטים – החילוני, הדתי, החרדי, והערבי – ובעובדה ששבטים אלו מתקרבים זה לזה בגדלם." אמר הנשיא והמשיך: "כבר כיום צה"ל ומפקדיו נקראים לאתגר הזה במלוא כוחו. בהיבטי כוח אדם, צה"ל כיום הוא צבא חצי-העם. בהיבטי המשימות העומדות בפני החברה הישראלית, צה"ל ומפקדיו הם מהמובילים, ביצירת ישראליות משותפת. ישראליות ששומרת על תחושת הביטחון של כל מגזר ומגזר בזהותו הייחודית, אך במקביל יוצרת הכרות ושתופי פעולה בין המגזרים השונים. כתוצאה מכך, כתוצאה מהנכונות להתמודד עם החברה הישראלית, כפי שהיא צה"ל ומפקדיו, נחשפים לטענות מורכבות יותר ויותר, מכל מגזר ומגזר. מגזר אחד מאשים בהדתה, השני מאשים בחילון. מגזר אחד מאשים בפגיעה במעמד האישה, והשני בשוויון יתר. וכמובן לאחרונה, עלתה ביתר שאת שאלת השוויון בפני החוק, חוק הלאום, שאלה שצה"ל לא בחר בה אבל נאלץ להתמודד איתה. אני מאחל לכולנו, שצה"ל ימשיך להתמודד עם אתגרים אלה, באותה יושרה, אחריות ושיקול דעת, ואני חושב שלכל המערכות במדינת ישראל יש לא מעט ללמוד מההצלחות של צה"ל בעניין זה."

בסיום דבריו אמר הנשיא: "חוסנה החברתי והכלכלי העתידי של מדינת ישראל, תלוי לא רק ביכולת שלנו להכיל שונות אלא גם ביכולת שלנו ליצור את ה'יחד'. ליצור חוויה ישראלית מגבשת, שתהיה משותפת, לכלל המגזרים בחברה. אני מאמין שבחברה שבה יותר אנשים ירגישו שייכים, נראה גם אחוזי שירות גבוהים יותר, מי בשירות בטחוני, מי בשירות לאומי, ומי בשירות אזרחי. כיצד ייראה החוזה החברתי הישראלי שיעמוד בתשתית החוסן הלאומי העתידי שלנו? זאת אינני יודע. אולם, אני מביט בחדר הזה, בכם, המפקדים, המפקדים של המפקדים, וקורא לכם, שוב, עזרו לעם בישראל לנסח אותו. להבטיח את חוסננו לדורות., להבטיח את עתידה ושגשוגה של מדינת ישראל, כמדינה יהודית ודמוקרטית."

צילום: מארק ניימן/ לע"מ
Back to top button
רוצה לקבל התראות על עדכונים חדשים? הירשמו לעדכונים באתר ותהיו תמיד מעודכנים בכל מה שקורה. לא כרגע כן אשמח