חדשות הארץמבזקיםפוליטי / מדיני

יעלון: "הפוליטיקאים שלנו מפטפטים יותר מדי. מתלהמים ומאיימים"

שר הביטחון לשעבר, רא"ל (מיל') משה (בוגי) יעלון דיבר היום (שלישי) בכנס הבינלאומי ה-18 של המכון למדיניות נגד טרור במרכז הבינתחומי הרצליה.

רא"ל (במיל) בוגי יעלון מתח בראשית דבריו ביקורת על המערכת הפוליטית ואמר כי "מדינת ישראל למודת ניסיון ונלחמת היטב בטרור גם היום. אם יש בעיה היא בעיקר עם הפוליטיקאים שלנו – זו ההערה היחידה כלפי פנים, הם מפטפטים יותר מדי, מתלהמים ומאיימים יותר. דוגמת ההתבטאות של היממה האחרונה, זו שמאיימת על הפעילות האמריקנית בעיראק – זו התבטאות מדאיגה. אני חושב שהאמירה באנגלית 'אם אתה רוצה לירות תירה, אל תדבר' היא אמירה נכונה.

"כלל ראשון במלחמה בטרור: לעולם אל תיכנע בטרור. זה כלל שלעתים קשה ליישום לפוליטיקאים אבל זה כלל ברזל שהוכח בהיסטוריה שלנו כנכון. כאשר מדינת ישראל נהגה כך גם במצבים קשים של פיגועי מיקוח במעלות, אנטבה ועוד, טרור פיגועי המיקוח פסק והפסיק להיות כדאי. כאשר מדינת ישראל נכנעה כמו בעסקת ג'יבריל או גלעד שליט, הפכה את פיגוע החטיפה לכדאי עד עצם היום הזה. כאשר מדינת ישראל נסוגה מדינית מטרור ואלימות כפי שנתפס בהסכם אוסלו או בהתנתקות – הטרור גבר. כאשר ישראל לא נכנעה לדרישות הטרוריסטיים כמו בצוק איתן – זה הוביל לארבע שנות שקט, הרתעה וריסון עד עצם היום הזה.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

"בהקשר של המערכת הבינלאומית: טרור הוא טרור. אין טרור טוב ואין טרור רע. העובדה שהמערכת הבינלאומית מבחינה בין טרור טוב לטרור רע מאפשרת קיומו והתפתחותו. הסבלנות שמגלה הקהילה הבינלאומית כלפי המשטר האיראני למשל תומכת בטרור, חותרת תחת משטרים באזור ופוגעת לא רק באינטרס הישראלי. המשטר מחמש את הג'יהאד האסלאמי והחמאס בעזה, את חיזבאללה בלבנון ואף גורמים קיצוניים בתימן, ויש לו תשתית טרור בחמש יבשות. אז אתה שואל את עצמך, איך מדינות לא מצטרפות למהלך הסנקציות האמריקני בשל הפרות אלה? המערכת הבינלאומית חייבת להתגבש ולפעול מדינית ודיפלומטית כדי להעביר כלל זה לגורמים הריבוניים, ולא לתקוף ולגנות את ישראל. המערכת הבינלאומית לא מתגייסת כדי לבודד את איראן ריבונית וכלכלית וזו מהווה פגיעה בסדר העולמי.

"מלחמה בטרור צריכה לכלול את הלחימה במקורות הכלכליים של הטרור, ואמצעים של סנקציות כלכליות נגד משטרים וגורמים כמו איראן, חיזבאללה ולבנון. אנחנו רואים איך הסנקציות האמריקניות כבר מפחיתות את זרימת הכסף מחיזבאללה. יש להמשיך בתביעות משפטיות נגד גורמים אלו גם – כמו שעושים בארגון שורת הדין. פגיעה בערוצי העברת הכספים של ארגוני הטרור ועוד. חוק טיילור פורס האמריקני שמקנה סיוע כספי לרש"פ להפסקת מימון האסירים הפלסטינים ובני משפחותיהם – שאין ספק שזה עידוד לטרור – מהווה חידוש חשוב שיש בו בהירות מוסרית וגם אסטרטגית. גם בתחום המדיני-אסטרטגי, ההגנה הטובה ביותר היא ההתקפה"

צילום: ליאור אביטן
Back to top button