חדשות הארץמבזקים

"הגיעו מים עד נפש" שנת הלימודים באוניברסיטת ת"א לא תיפתח

שנת הלימודים באוניברסיטת ת"א לא תיפתח ב 14 באוקטובר. הסגל הזוטר לא יפתח את שנת הלימודים משום שלטענתו הגיעו מים עד נפש לאור סוגיות של היעדר הביטחון התעסוקתי והפגיעה הקשה בשכר ובתנאים הסוציאליים.

בפנייה לנשיא האוניברסיטה, פרופ׳ יצחק קלפטר, הודיעה הבוקר (שלישי) יו"ר הסגל האקדמי הזוטר באוניברסיטת תל אביב, נטלי לוי, כי בכוונת הסגל הזוטר להשבית את הלימודים ב- 14 באוקטובר לאור המשך השחיקה במעמדם ובשכרם של עובדי הסגל הזוטר באוניברסיטה, שהפכו עם השנים להיות "עובדי הקבלן" של האקדמיה.

יו"ר הסגל הזוטר, נטלי לוי, מסבירה: "הסגל הזוטר אומר היום 'עד כאן'. אין לנו ברירה אחרת זולת אי פתיחת שנת הלימודים, זאת לאחר תקופה ממושכת של ניסיונות כנים מצדנו להגיע לפתרון – ניסיונות אשר נענו בחוסר תום לב ובהתנהלות שערורייתית של הנהלת האוניברסיטה. ההנהלה, בראשות הנשיא (ויו״ר ועד ראשי האוניברסיטאות) פרופ׳ יצחק קלפטר, הפקירה אותנו וסגרה מאחורי גבנו דילים במחשכים, אשר פוגעים לא רק בסגל הזוטר באונ' ת"א אלא באקדמיה בישראל כולה. אנחנו העוגן של המערכת האקדמית בישראל – לא נסכים עוד להיות עובדי קבלן שתלויים בהשלמות לשכר המינימום עם 'אפס ביטחון תעסוקתי'. יתרה מכך, לאחרונה הודיעה לנו הנהלת אוניברסיטת ת"א על פירוק המו"מ הארצי. לפיכך קראנו לה לקיים מו"מ מקומי, וגם לכך לא קיבלנו תגובה".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

החלטת הסגל הזוטר שלא לפתוח את שנת הלימודים הקרובה מתבססת על המבוי הסתום אליו הגיע המשא ומתן הארצי שהתקיים עם ועד ראשי האוניברסיטאות (ור"ה) לקראת חתימה על הסכם קיבוצי חדש. במאי 2018 הגישו נציגי הסגל הזוטר את ההתייחסויות להצעת ור"ה בטיוטה מתוקנת, ועד לרגע זה לא התקבלה כל תגובה לטיוטה, ולפיכך מאז מאי לא התקיים שיח בין הצדדים למרות הפניות החוזרות ונשנות של ועד הסגל האקדמי הזוטר להמשך קיום המו"מ.

סגן יו"ר הסגל הזוטר, רונן צדקה, הוסיף : "נוצר מצב אבסורדי של ניגוד עניינים מובנה בפעילותו של פרופ' קלפטר. לא רק שהוא לא הגן על הסגל של אוניברסיטת תל אביב, כמצופה מתוקף תפקידו, אלא הגדיל לעשות ורקח הסכמים עם אוניברסיטאות אחרות ללא ידיעת הסגל באונ' שלו הוא. המטרה היא אחת – לפרק את הקואליציה הארצית ולהחליש את כוחם של העובדים. הגענו למצב שכבר אין לנו מה להפסיד – מתחשבנים אתנו על ימי מחלה, אבל ומילואים. צריך להבין שמדובר במאבק על פניה של האקדמיה בישראל ולא במאבק מקומי בלבד – אנו קוראים לאנשי הסגל הזוטר בכל האוניברסיטאות בארץ לחבור אלינו במאבקנו הצודק".

חברי הסגל האקדמי ה"זוטר" באוניברסיטת תל אביב מונים כ- 4,000 מלגאים ומועסקים בהוראה, הדרכה, תרגול, מחקר וסיוע להוראה. ביניהם: סטודנטים (תלמידים לתואר ראשון, שני ושלישי באוניברסיטה המועסקים כעוזרי הוראה), ומרצים שאינם סטודנטים (מועסקים כמורים מן החוץ ועמיתי הוראה). חברי הסגל הזוטר עושים את רוב עבודת ההוראה, אחראים על איכות ההוראה ועל הכשרת דור העתיד של החוקרים של מדינת ישראל.

הסכם השכר האחרון של הסגל הזוטר הסתיים באוקטובר 2014. לאחרונה נפתח מו"מ להסכם קיבוצי חדש להסדרת ההעסקה של הסגל הזוטר באוניברסיטאות וכאמור השיח עם ור"ה הופסק על ידם באופן חד צדדי במאי 2018.

 

עיקר דרישותיו של הסגל האקדמי הזוטר באוניברסיטאות מתייחסות לנקודות הבאות:

‏א. היעדר ביטחון תעסוקתי לחברי הסגל האקדמי הזוטר: דרישה להרחבת הסכם הביטחון התעסוקתי והחלתו על קבוצה גדולה יותר של עמיתי הוראה. כמו כן, דרישה למתן עילות לפיטורים. כיום, חברי הסגל חסרי ביטחון תעסוקתי, מועסקים במשך שנים ארוכות בחוזים לתקופה קצובה, אשר מסתיימים ומתחדשים מדי חצי שנה. במקרים רבים מסתיימת העסקתם של חברי הסגל מסיבות שונות ולעיתים שרירותיות, שבינן לבין כישוריהם ויכולת ההוראה שלהם אין כל קשר.

‏ב. תוספות שכר וגישור על פערי השכר בין קבוצות שונות בסגל (עוזרי הוראה ואסיסטנטים-מדריכים; עמיתי הוראה ומורים מן החוץ). בין הדרישות: תוספות שכר למסטרנטים ודוקטורנטים, תשלום על נסיעות, תוספת מעונות, מענק, מסלול מקביל.

‏ג. ביטול הדרישה להשלמת ימי מחלה ואבל; תשלום עבור ימי מילואים (!)

מכתב לנשיא אונ תל אביב – הודעה על שביתה

Back to top button