חדשות הארץמבזקים

ילד מהגליל העליון מצא פסלון נדיר בן 11 אלף שנה בטיול בצפון

ילד מהגליל מצא פסלון פריון נדיר והשיבו לידי אוצרות המדינה. רשות העתיקות העניקה לו תעודה על אזרחותו הטובה. ככל הידוע, רק שני פסלונים דומים מוכרים בארץ.

אבן מסקרנת שמצא ילד במהלך טיול בצפון, התבררה כפסלון פריון עתיק ונדיר. לפני שנתיים, כשטייל איתמר ברנע בן ה-8 (היום בן 10), תושב קיבוץ מלכיה ואוהב ארכיאולוגיה, באזור שבין תל קדש לנחל דישון, הוא מצא חלוק נחל שצורתו יוצאת דופן. איתמר הניח אותו בקופסה ושכח ממנו. לפני כחודש, בעת שאימו של איתמר, רעות, ערכה סדר בבית, היא זיהתה את החפץ המעניין והציגה אותו לארכיאולוגית ד"ר רנטה רוזנטל-הגינבוטום. זו, העבירה את הממצא לזיהוי ברשות העתיקות.

לדברי ד"ר יניר מילבסקי, ראש ענף פרהיסטוריה ברשות העתיקות, "הופתענו כשהוצגה לנו צלמית נדירה, מעין פסלון -ככל הנראה השלישי מסוגו המוכר בארץ, ובן כ-11,500 שנה. הפסלון, שבמבט ראשון קשה להבחין שטופל בידי אדם, עשוי על חלוק נחל ומידותיו 37 X 25 X 23 מילימטרים. הוא מייצג דמות של אישה בהריון, ונעשה באמצעות שפשוף וחריטות על שטח חלוק הנחל. הראש המעוגל נבדל מהגוף על ידי חריטה, וגם ציון הרגליים נעשה על ידי חריטות. שתי צלמיות דומות (אך לא זהות לגמרי) נמצאו באתרי נחל אורן שבכרמל וסלביה שבבקעת הירדן. אתרים אלה מתוארכים לתחילת התקופה הניאוליתית הקדם-קרמית – כ- 11,000 שנה לפני זמננו".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

לדברי מילבסקי, "לצערנו אנחנו לא יודעים מה ההקשר הארכיאולוגי של הצלמית שנמצאה בגליל העליון, אבל לפי המחקר, צלמיות אלו היו סמל לפיריון אנושי, ויש חוקרים שרואים בהן את "האלה האם". יתכן שהפסלון שימשו כקמע. מדובר בתקופה שבמהלכה במזרח הקרוב ובדרום הלבנט בני אדם עברו ליישובי קבע, עסקו בחקלאות והתחילו לביית בעלי חיים. בתקופה זו, נושא הפוריות בחברה האנושית היה חשוב מאוד".

מילבסקי מוסיף, ש"משפחת ברנע והילד איתמר הפגינו אזרחות טובה במסירת הצלמית לאוצרות המדינה. נראה שלאיתמר יש עתיד מבטיח בחקר הטבע וההיסטוריה של התרבויות הקדומות בארץ ובאזור". מילבסקי ביקש להזכיר לציבור, ש"ברגע שנמצא ממצא במהלך טיול, חשוב לדווח לרשות העתיקות ממקום המציאה עצמו, וזאת על מנת שהארכיאולוגים יוכלו להפיק את מירב המידע מהשטח בעת הגילוי."

צילום: אסף פרץ, רשות העתיקות
צילום: אסף פרץ, רשות העתיקות

תגובה אחת

  1. אני מוכן להתחייב שזה לא יותר מ5800 שנה רק שהארכיאוגים לא יודעים שהיתה תקופה בתחילת הבריאה שהזמן היה שונה והיו חיים בני אדם כמעט אלף שנה ועוד למשל טיפת זרע בבטן גודלת תוך 9 חודשים פי 5000 תארו לכם שתינוק שנולד אחרי 9 חודשים יגדל פי 5000 וכן בכל יצור בהתחלה הוא גודל מהר ולאחר מכן מפסיק לגדול כך היה בתחילת הבריאה

Back to top button