חדשות הארץמבזקיםצבא וביטחון

"יום שישי השחור" ברפיח: הפצ"ר החליט שלא תיפתח חקירה פלילית

היום (רביעי) מפרסם הפרקליט הצבאי הראשי, אלוף שרון אפק, עדכון נוסף בעניין החלטות שקיבל לגבי אירועים חריגים שנטען שהתרחשו במערכת "צוק איתן", ובהם "יום שישי השחור ברפיח", אירועי הקרב ברפיח ביום 1 באוגוסט 2014.

החלטה בנוגע לאירועי הקרב ברפיח ביום 1 באוגוסט 2014

אירועי הקרב ברפיח נבדקו באופן מקיף ומקצועי על-ידי מנגנון הבירור המטכ"לי. לאחר בחינה יסודית של ממצאי הבדיקה, החליט הפצ"ר, אלוף שרון אפק, כי אין מקום לפתיחת חקירה פלילית ביחס לאירועי הקרב.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

הקרב ברפיח נבדק על-ידי שלושה צוותי תחקור בראשות קציני מילואים בדרגת תת-אלוף שהורכבו ממומחים במקצועות הצבאיים הרלוונטיים (בהם מקצועות החי"ר, תותחנות, הפעלת אש אווירית, שריון ומודיעין). במסגרת הבדיקה נאספו מאות רבות של מסמכים, סרטים, הקלטות קשר וחומרים מודיעיניים, ונערכו פעולות רבות שתכליתן לנתח כל היבט הקשור לקרב בכללותו ולאירועים פרטניים במסגרתו. הדבר אפשר לגבש תמונה מקיפה ביחס לקרב, לפקודות שניתנו, למהלכי הכוחות ולאירועים שהתרחשו במהלכו.

הממצאים מלמדים באופן ברור, כי כוחות צה"ל פעלו במטרה לעצור את החטיפה של סגן הדר גולדין ז"ל ולפגוע בארגוני הטרור במרחב, באמצעות תקיפה של מטרות צבאיות ופעילים צבאיים. באותה עת ההערכה בקרב כוחות צה"ל היתה כי סגן גולדין ז"ל עודנו בין החיים. הלחימה הקרקעית והפעלת האש במהלך הקרב נעשתה על בסיס שיקולים מבצעיים, תוך ניסיון להימנע ככל הניתן מפגיעה באזרחים בלתי מעורבים. לא נמצא כל ביסוס לטענות כי תכלית פעולות צה"ל הייתה נקמה על חטיפתו של סגן גולדין ז"ל. כמו כן, לא נמצא בסיס עובדתי לטענות לפיהן הפעלת הוראת "חניבעל" לחילוץ חייל חטוף (שהוחלפה בינתיים בהוראה חדשה) הובילה להפעלת כח בלתי מידתית או בלתי מרוסנת.

מהבדיקה עלה, כי בעקבות הפרת הפסקת האש על-ידי החמאס והריגתם של רס"ן בניה שראל ז"ל ושל סמ"ר ליאל גדעוני ז"ל וחטיפתו של סגן גולדין ז"ל, התחדשה הלחימה במרחב והתפתח קרב שכלל כניסה של כוחות קרקעיים בהיקף גדול ולחימה בעצימות גבוהה, תקיפות לסיוע והגנה על הכוחות המתמרנים, ותקיפה של פעילים צבאיים של ארגוני הטרור הפלסטינים ומטרות צבאיות במרחב העיר רפיח, באש ארטילרית, במרגמות, ובאש מן האוויר. במהלך הקרב הרגו כוחות צה"ל לפחות 42 פעילים צבאיים של ארגוני הטרור הפלסטינים. בנוסף, מבחינה של כלל הטענות שהועלו, אפשר שנהרגו באופן לא מכוון עד כ- 70 אזרחים כתוצאה מתקיפה של מטרות צבאיות ופעילים צבאיים.

כלל הטענות בעניין אירועים במהלך הקרב בהם לפי הנטען נפגעו אזרחים בלתי מעורבים נבחנו ביסודיות ובאופן מקצועי. הבדיקה לא העלתה חשד המצדיק פתיחה בחקירה פלילית. במסגרת העדכון המלא (מצ"ב), פורסם גם מידע בנוגע להחלטת הפצ"ר ביחס לחלק מהאירועים הללו.

במסגרת ההחלטה הצביע הפצ"ר על לקחים מערכתיים ומבצעיים שעלו מהבדיקה שנערכה (כגון, לקחים הנוגעים לתחום הפעלת האש ולפעילותם של תאי התקיפה, ולהרחבת התיעוד של הפעילות המבצעית). חלק משמעותי מהלקחים כבר הועברו לטיפול המפקדים במהלך תהליך הבדיקה ויושמו זה מכבר.

אירועים חריגים נוספים

במסגרת העדכון המלא, הותר לפרסום מידע בנוגע להחלטות הפצ"ר ביחס לאירועים חריגים נוספים שנטען שאירעו במהלך מערכת "צוק איתן", לגביהם עלו טענות ביחס להתנהלות צה"ל. ביחס לכל אחד מהאירועים פרסם הפצ"ר את עיקרי האירוע ותמצית החלטתו.

בחינת אירועי "צוק איתן" – סיכום עד כאן

כפי שנמסר בעבר, במהלך מערכת "צוק איתן" התקבלו בצה"ל דיווחים ותלונות הנוגעים לכ- 360 אירועים חריגים שארעו לכאורה במהלך המערכה.

בשנים האחרונות נבחנו אירועים אלו באופן יסודי, בין במסגרת חקירות שבוצעו על ידי היחידה הארצית לחקירות מבצעיות (יאל"ם) במצ"ח ובין על ידי מנגנון הבירור המטכ"לי. חלק מההחלטות פורסמו בעדכון זה ובעדכונים קודמים.

בדיקת האירועים מצויה בשלב מתקדם. מבין 31 חקירות מצ"ח שנפתחו (24 באופן מיידי, ושבע נוספות בעקבות ממצאי מנגנון הבירור המטכ"לי), נותרו שתי חקירות שהטיפול בהן טרם הסתיים.

בנוסף, מבין 220 אירועים שהופנו לבחינת מנגנון התחקור המטכ"לי, נותרו עשרות בודדות של אירועים שהטיפול בהם טרם הסתיים.
צה"ל פועל להשלמת הבחינה של כלל האירועים בהקדם האפשרי.

המידע המפורט – צוק איתן (לחצו להורדה)

אילוסטרציה (צילום: דובר צה"ל)
Back to top button