חדשות הארץמבזקיםצבא וביטחון

"הפסקת אש שברירית – המערכה הצבאית בעזה מעבר לפינה"

זה לא סוד שרוב אזרחי המדינה חווים בימים אלה תחושה של כישלון. אצל תושבי עוטף עזה וביישובי הדרום התחושות האלה מלוות גם בתחושה של זלזול כי הם יודעים שהתגובה הייתה "מעט" שונה אילו רקטות היו משוגרות לעבר תל אביב וירושלים.

אמש בשעות הערב המאוחרות דווח בכל כלי תקשורת אפשרי בישראל, בעיתוי לא מקרי, זמן קצר לאחר שהודיע הקבינט המדיני ביטחוני על סיום הישיבה ועל כך שהנחה את צה"ל לפעול בעוצמה כנגד הטרור, כי הושגה הפסקת אש בין הפלגים בעזה לישראל.

מקור ישראלי בכיר צוטט בכלי התקשורת אומר כי "לא ידוע לישראל על הפסקת אש" אך מנגד נמסר ממקור דיפלומטי כי אכן הושגה הפסקת אש כזו והדברים התפרסמו באל ג'זירה.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

כמובן שאיש בנינו אינו יודע מה נאמר בישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני אך סביר להניח שהדרג הצבאי הציג לראש הממשלה, שר הביטחון ושרי הקבינט את כל האופציות הצבאיות שעומדות בפני ישראל, התרחישים וההשלכות לכל פעולה שכזו. אם ישראל הסכימה או לא הסכימה להפסקת אש השטח עצמו "מדבר" והשקט נשמר לפי שעה בשני הצדדים, צה"ל אינו תוקף וחמאס נצר את ירי הרקטות זאת לאחר שכל צד הציג לעם שלו את "תמונת הניצחון", בחמאס ירי טיל גראד לעבר באר שבע, לראשונה מאז 'צוק איתן' ובישראל בניין בן 5 קומות ששימש את ביטחון הפנים הפלסטיני שהושמד לחלוטין.

אין ספק כי שני הצדדים שנמצאים תחת המשוואה "שקט יענה בשקט" מודעים לכך שמדובר ב"הפסקת אש" שברירית ומתעתעת שעלולה להתמוגג בכל שנייה ודקה שעוברת. בחמאס אישרו לקיים את צעדת השיבה המתוכננת היום, כבכל יום שישי בגבול המזרחי של עזה עם ישראל, כרגיל ולא נאמר דבר בקשר להמשך הפרחת בלוני התבערה שמין הסתם תימשך גם היום.

בשעות הקרובות נוכל להבין בדיוק לאן "הרוחות נושבות". התקרבות של מפגינים אל גדר המערכת, חבלה בגדר, הנחת מטענים או ירי צלפים מהרצועה יגררו תגובה ישראלית ש"תפריח" את הפסקת האש עם בלוני התערה והדרך למערכת צבאית רחבה תהא הפעם הרבה יותר קצרה.

גורם ביטחוני בכיר אומר היום כי ישראל לא הסכימה לשום הפסקת אש וכי היא פועלת על פי האינטרסים שלה בעזה.

בתוך כך ממשיכים המגעים בין ישראל לחמאס בתיווך מצרי להשגת הסדר ארוך טווח. על פניו נראה כי ייקח עוד זמן רב להשגת הסדר שכזה מאחר וישנו פער גדול בין הדרישות של ישראל וחמאס כאשר שום צד אינו מוכן להתפשר ועומד על דרישותיו באדיקות.

‏תא"ל במיל' צביקה פוגל אמר היום על המצב בדרום, "אני מקיא מבושה! אנחנו הסרנו מהדגל שלנו את המגן דוד ואת הפסים הכחולים ונשארנו לנופף דגל לבן. לא יכול להיות שמדינה כמו שלנו לא מסוגלת להכריע אויב כמו החמאס."

בצלאל סמוטריץ מהבית היהודי אומר כי "הפסקת אש" בשלב הזה תהיה טעות קשה שתשחק לידיו של חמאס. חייבים להמשיך לכתוש אותו מהאוויר עד שהוא ירד על הברכיים ויתחנן שנפסיק, ואז להמשיך עוד קצת ולהפסיק כשמתאים לנו. חוץ מכיבוש הרצועה מחדש זו הדרך היחידה להביא כמה שנים של שקט לתושבי הדרום. וכמובן לא להעלות על הדעת בכלל להפסיק בלי שהוא מחזיר את החיילים והאזרחים שלנו שמוחזקים על ידיו. כשהוא ירים ידיים ויתחנן להפסקת אש ללא תנאים זה יהיה התנאי שלנו."

‏תמיר עידאן, ראש מועצת שדות נגב אמר כי "אף אחד לא עדכן אותנו על הפסקת האש. אין רתיעה, חמאס קובע מתי תתחיל לחימה ומתי תסתיים. המשך טרור העפיפונים הוא הפסקת אש? רקטה אחת ביום זה בסדר? מצפים למבצע צבאי שיכריע את חמאס, או להסדר מקיף וארוך טווח שיכלול את כל סוגי הטרור".

ראש עיריית שדרות, אלון דוידי, אמר הבוקר: "אני מבין את הרצון להגיע למשא ומתן, אבל לדעתי הפסקת האש היא טעות. נצטרך להגיע למבצע, למגר את הטרור הזה. המלחמה לסירוגין לא בריאה לנו ולא בריאה למדינת ישראל".

גדי ירקוני , ראש מועצת אשכול התייחס אף הוא למצב וציין כי "מציאות מתמשכת של ארבעה חודשים של מתיחות בטחונית הגיעה אתמול לנקודת קיצון. עברנו יממה של מטחי ירי כבדים ליישובינו וביטול פעילויות חינוך ואירועי תרבות וקהילה. בשעות האחרונות יש שקט ואנו מקווים שהמתיחות האחרונה היתה בגדר ׳עליה לצורך ירידה׳ שלאחריה יגיע הסדר שיבטיח שקט ארוך טווח."

הוא הוסיף כי "אירועי החודשים האחרונים והמעברים החדים משגרה לחירום משפיעים משמעותית על תושבי עוטף עזה. אנו מצפים מהממשלה שכל הסדר רגיעה מדיני כלכלי שמתגבש עם רצועת עזה יכלול גם הסדר כלכלי והשקעה משמעותית ביישובי העוטף. השקעה שתאפשר לנו את המשך הפיתוח ואת חיזוק ההתיישבות לצד הגבול."

ח"כ שלי יחימוביץ' דווקא חיזקה הפעם את הממשלה ואמרה כי היא "לא מוצאת שום עילה לכסח את הממשלה על הפסקת האש. היא מבורכת. טוב שלא היתה כניעה לקריאות האדיוטיות להרוג/לכבוש/להשמיד ״בלי לחשוב״. כמה דם ויגון (וכסף) נחסכו כך. דלות החזון ואפסות המעשה המדיני ראויים לכל ביקורת, אבל איתגור הממשלה מימין פשוט פאתטי."

בתוך כך הודיע צה"ל לפני זמן קצר כי בתום הערכת מצב שהתקיימה הוחלט על הסרת כלל המגבלות ביישובי עוטף עזה וחזרה לשגרה מלאה.

כך או אחרת ראש הממשלה נתניהו מעוניין להציג עצמו בפני העולם כראש ממשלה שקול ומחושב ש"עושה הכל" על מנת לא להיגרר למלחמה. הקבינט יצא אמש בהצהרה לתקשורת כי הנחה כאמור את הדרג הצבאי לפעול בעוצמה כנגד הטרור וכך גם יהיה. נתניהו רוצה לצאת למערכה צבאית באומרו כי "ניסה בכל דרך" למנוע את המלחמה אך הצד השני כפה את זה עלינו ולאחר שמיצינו את כל שאר האפשרויות.

ייתכן שנצירת האש היום מתפרשת בצד השני כתבוסה וחולשה מצד ישראל, אך אני מציע לחמאס ולפלגי ההתנגדות בעזה להתאזר בסבלנות ולא לבחון את הרגע. אינני מאמין שלמישהו בישראל יש ספק בכוחו של צה"ל. הרי ידוע לכל וגם לחמאס כי ברגע שיינתן האור הירוק והרסן "מפיו" של צה"ל יוסר החמאס יוכה מכה קשה מאוד. וגם חמאס יודע את זה טוב מאוד.

Back to top button