חדשות הארץמבזקיםפוליטי / מדיני

שופט בית המשפט העליון פרופ' שטיין הצהיר אמונים בפני נשיא המדינה

שופט בית המשפט העליון המתמנה פרופ' אלכסנדר שטיין הצהיר אמונים היום (חמישי) בפני נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין. ההשבעה התקיימה במעמד שרת המשפטים איילת שקד, נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות, שופטי בית המשפט העליון, חברי הוועדה למינוי שופטים ויו"ר לשכת עורכי הדין.

בפתח דבריו התייחס הנשיא להסלמה בדרום ואמר: "אנחנו מתכנסים כאן, בעוד עיננו וליבנו עם תושבי הדרום, שהיו נתונים למתקפה נפשעת כל הלילה. איננו יודעים מה עוד נכון לנו ולאן פנינו. מה שברור הוא שעל כל פגיעה נשיב בעוצמה ושבימים הקשים הללו, עלינו לעמוד יחד. תושבי הדרום, בזמן הזה אזרחי ישראל עומדים אתכם, כולנו עומדים אתכם, לא רק כמטבע לשון, אלא מתוך סולידאריות אמתית של עם אחד. זה הזמן לפתוח את הלב, את הבתים, מקומות התרבות, הפנאי והאירוח, לאחיותינו ואחינו בדרום, לילדיהם, לאפשר תקווה ושמחה בימים הקשים האלה של ריצה בין המקלטים, ברגעי חרדה ודאגה, ואל מול עמל כפיים שעולה באש. נעמוד יחד בתקופה הקשה הזאת, נוכל לה ונצא ממנה מחוזקים ומאוחדים".

"פרופסור אלכס שטיין, הוא עילוי משפטי במלוא מובן המילה", הוסיף הנשיא ופנה אל השופט שטיין: "אתה נכנס למקום הנדרש לעסוק בסוגיות הקשות ביותר העומדות לפתחה של החברה הישראלית", הנשיא אמר עוד: "אני מאחל לך ולנו, שנוכחותך על כס השיפוט, תוסיף נדבך משפטי ייחודי ומשמעותי למסורת המשפטית שלנו".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

בהמשך דבריו התייחס הנשיא לצורך בחוק יסוד החקיקה: "נשמת אפה של כל דמוקרטיה ובעיקר של הדמוקרטיה שלנו היא הפרדת הרשויות ועצמאותן. עצמאות כל אחת מהן ללא זליגה בניהן. למרות זאת אנו נקלעים פעם אחר פעם לתוך מערבולת שבה כל רשות טוענת שהאחרת נכנסת וזולגת לתחומה. הרשות השופטת חייבת לזכור שהיא יונקת את כוחה מהריבון, העם, שנציגתו היא הכנסת. והכנסת, המחוקקים והרשות המחוקקת חייבים להבין שעליהם לכבד את עצמאותה ואי תלותה של הרשות השופטת. הדרך היחידה לשמירה על גבולות הגזרה של כל רשות ורשות והדרך למנוע מרשות אחת לזלוג לשיקוליה והחלטותיה של רשות אחרת היא בהסדרה. מתחוללת סערה שעלולה לפגוע ביסודות השיטה הדמוקרטית שלנו, והדרך הנכונה היא לא לפתוח במלחמה בין הרשויות אלא להסדיר את היחסים בחוק יסוד החקיקה שיקבע את גבולות הגזרה. אמרתי תמיד וגם היום אני סבור שחוק יסוד החקיקה הוא חוק יסוד מחויב המציאות. זהו חוק אשר יבוא ויקבע גבולות ויחסים ברורים בין הרשות המחוקקת לרשות השופטת וימנע התנגשויות הפוגעות במערכת הדמוקרטית הישראלית. חשוב לא פחות, לקדם את חקיקתו של חוק יסוד החקיקה, אך ורק בדרך המכבדת את הרשויות השונות ואת האיזון החיוני ביניהן. בדרך של שיח, הבנה והסכמה".

שרת המשפטים איילת שקד אמרה כי "בית המשפט העליון היום מגוון יותר, משקף יותר ומאוזן יותר מזה שהיה לפני שלוש שנים. אחת התכונות המרכזיות שמייחדות את שטיין היא עצמאותו המחשבתית. הוא אינו פוסע בהכרח בתלם שנחרש לפניו. הוא אינו מקבל דבר כמובן מאליו. כל נושא, גם כזה הזוכה לקונצנזוס, מנותח על ידו ביסודיות על כל היבטיו בטרם תיקבע עמדתו. משגובשה עמדתו מתבססת היא על מגדל הבנוי לתלפיות. אין לי ספק שחשיבתו המקורית תהווה ערך מוסף משמעותי בבית המשפט העליון. לעתים, נדמה שבנושאים מסוימים מערכת המשפט איננה מאתגרת את הדרך שנסללה בה זה מכבר. "כך מקובלני מבית אבא", אומרת אִמרה תלמודית נושנה. אלא שאמירה שכזו אינה יכול לשמש כסוף פסוק. היא פותחת את הדיון. בפירוש לא מסיימת אותו. סביב השמעתה, מתנהל שיח שחייב לאתגר, וטוב שיאתגר, את הנחות היסוד. למסורת ולתקדים שמור בעיניי מקום של כבוד במערכת המשפט. גם אין זה סוד שאני מחזיקה בתפיסת עולם שמרנית. אלא ששמרנות אין משמעה קפיאה על השמרים. לעתים דווקא היא מחייבת בחינה מחודשת של הדרך שצעדנו בה עד היום. לעתים דווקא היא מחייבת הנחת מסילה חדשה. אני מאמינה, שבצד מומחיותו וחשיבתו הייחודית של פרופסור שטיין, הוא ישמש גם כמקור גאווה עבור העולים ממדינות ברית המועצות לשעבר. מדובר באוכלוסייה עצומה, בעלת עושר תרבותי ואינטלקטואלי יוצא דופן, שעדיין אינה מיוצגת דיה במערכת המשפט ושילובה בה הוא משימה לאומית".

צילום: עמוס בן גרשום / לע"מ
צילום: עמוס בן גרשום / לע"מ
Back to top button
רוצה לקבל התראות על עדכונים חדשים? הירשמו לעדכונים באתר ותהיו תמיד מעודכנים בכל מה שקורה. לא כרגע כן אשמח