חדשות הארץמבזקיםצבא וביטחון

שר הביטחון: "שאף אחד לא ינסה אותנו, נדע לתת מענה לכל פרובוקציה"

שר הביטחון, אביגדור ליברמן, סייר הבוקר (חמישי) במערך ההגנה האווירית של חיל האוויר בצפון הארץ, יחד עם מהגנ"א, תא"ל צביקה חיימוביץ' ובין השאר ביקר בסוללת היהלום (פטריוט) ובסוללת קלע דוד. שר הביטחון נפגש עם מפקדי וחיילי מערך ההגנה האווירית ובהם סרן אור נעמן, מפקדת סוללת הפטריוט, שהיתה אחראית ליירוטים המוצלחים בשבועות האחרונים.

שר הביטחון, אביגדור ליברמן, אמר במהלך סיורו: "בוקר טוב לכולם, באתי לכאן לסיור לבחון את מערכת הגנ"א, לראות את ההיערכות שלנו לכל התפתחות אפשרית פה בגבול הצפון. כמו שראיתם, הנ"מ, ההגנ"א שלנו באמת ערוכים, מוכנים וברגע של אמת גם מוכיחים את היכולת. לגבי כל מה שקורה בצד השני, בסוריה, מבחינתנו המצב חוזר למצב הקודם לפני מלחמת האזרחים, קרי יש כתובת ברורה, יש אחריות ויש שלטון מרכזי. אנחנו לא התערבנו  ולא מתערבים בעניינים הפנימיים של סוריה. אבל זה בתנאי שמתקיימות כל אותן שלוש נקודות שהן חשובות עבורנו: שמירה קפדנית על קוצו של יוד של הסכם ההפרדה מ-74', אדמת סוריה לא יכולה לשמש בסיס קדמי איראני כנגד מדינת ישראל וסוריה לא יכולה להיות תחנת מעבר ראשית להברחת נשק לחיזבאללה בלבנון. ברגע שכל שלושת התנאים מתקיימים אין לנו שום עניין להתערב או לפעול בתוך שטח סוריה. ברגע שזה לא מתקיים, אנחנו נפעל בהתאם לאינטרס הביטחוני של מדינת ישראל."

כבוד השר, אזרחים בצפון ששומעים שאסד חוזר הם לא רואים בזה משהו מרגיע. בעצם אנחנו אמורים להיות עכשיו יותר רגועים ממה שקורה שם? אני לא חושב שהמצב יחזור לקדמותו, למה שהיה שם לפני פרוץ מלחמת האזרחים.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

"אני מאמין שכן. אני חושב שזה גם אינטרס של אסד, כי הוא מבין מה יקרה אם זה לא חוזר למצב הקודם ואני מניח שהוא יעשה את השיקולים שלו. בכל אופן, כמו שהבהרתי, אנחנו לא נוותר על האינטרסים הביטחוניים שלנו ואנחנו במידה ולא יהיה צורך אין לנו שום כוונה להתערב שם בעניינים הפנימיים."

'המצב חוזר לקדמותו' זה אומר שגם חיזבאללה חוזר ללבנון וחוזר ארגון אחר, אפילו צבא?

"עוד פעם, אני לא הייתי ממהר פה עם המסקנות, ובכל מקרה אנחנו מאז לבנון השנייה עשינו הפקת לקחים פרוסים היטב, גם בתקווה שאף אחד לא ינסה אותנו. אנחנו לא מחפשים חיכוכים אבל נדע לתת מענה לכל פרובוקציה ולכל אתגר. זה לא משנה אם זה יהיה מלבנון, מסוריה, מרצועת עזה או מכל מקום אחר."

נתת הוראה לא להכניס גז מכרם שלום לרצועת עזה. זה לא איזשהו פינג פונג שהם קצת מנסים בכל זאת עוד טרור עפיפונים או טרור תבערה ואנחנו סוגרים קצת ופותחים קצת, אולי הגיע הזמן לתת משהו חד משמעי?

"קודם כל אתה צודק לחלוטין. אנחנו לא מתכוונים לשחק פינג פונג. הייתה בקשה מצרית ונענינו לבקשת מצרים. עשינו חצי צעד ואפשרנו להכניס גז ודלק אבל הייתה התחייבות מצרית נוספת שלא יהיו שיגורים, לא עפיפונים, לא תבערה ולא חיכוך על הגדר. מכיוון שהדברים האלו נמשכים, החלטתי לסגור גם את אספקת הגז והדלק לרצועה ומה שאני משאיר זה רק מזון ותרופות. עד שלא ייפסק לגמרי כל הסיפור של העפיפונים, התבערה והחיכוך על הגדר, זה מה שיישאר. אני רק רוצה להדגיש שלגז אין שום אלטרנטיבה אחרת לרצועת עזה. ממעבר רפיח הם יכולים להכניס דלק, אך לא גז. גם לצערי הייצוא שלהם, בעיקר של טקסטיל וחקלאות, הוא רק דרך מעבר כרם שלום ולצערי גם זה סגור. אני מקווה שהציבור בעזה יפעיל לחץ על הנהגת החמאס ויבין שיש אלטרנטיבות הרבה יותר טובות מלקבל חשמל 4 שעות ביממה. וגם בנושא של התעסוקה, הצמיחה, הם חייבים להפסיק לחלוטין כל אלימות ואם הם רוצים שיקום, אז שיקום תמורת פירוז."

איך רואים בצה"ל את שיגורי העפיפונים?

השר: "אני חוזר ואומר: לנו יש מדיניות ברורה בנוגע לרצועת עזה, גם כל הנושא של השבויים ונעדרים בלי הסדר ברור אי אפשר להתקדם שם. לגבי מפעילי העפיפונים, בגלל שהם משגרים אותם מתוך בתים מאוכלסים ושולחים בכוונה ילדים קטנים, גם ממרחקים של 3-4 ק"מ שאתה לא רואה יותר חוליות שיגור, אז אנחנו עושים את השיקולים שלנו. בכל אופן צריך לפגוע באלו שמפעילים את אותם משגרי בלונים ולא בפיונים, לא במבצעים, אלא במשלחים. אנו נפעל בהתאם. בשבוע האחרון הם עברו למהלך מסודר ומתוכנן תחת הנחיה ברורה של ראשי חמאס לשגר את העפיפונים או הבלונים מתוך בתים מאוכלסים ומתוך דירות ובעיקר ע"י ילדים."

צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון
צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון
צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון
Back to top button