חדשות הארץמבזקיםצבא וביטחון

ההידרדרות שהובילה להסלמה והאיום המפורש של חמאס לנקמה

אחרי שעות של עשרות תקיפות שביצע צה"ל אמש (שישי) ברצועת עזה בתגובה לירי לעבר כוח צה"ל בדרום רצועת עזה ממנו נהרג חייל צה"ל, הודיע דובר חמאס סמוך לשעה 01:00 בלילה כי הושגה הפסקת אש עם ישראל בתיווך מצרים והאו"ם.

הלילה עבר שקט יחסית אך הבוקר שוב הופר השקט כאשר חוליית מחבלים חדרו לשטח ישראל, נכנסו לעמדה צבאית וגנבו ציוד צבאי. בתגובה ביצע צה"ל ירי מטנק לעבר עמדת חמאס בצפון הרצועה. דובר צה"ל מסר כי החשודים חזרו לשטח הרצועה.

מוקדם יותר הבוקר הודיע דובר צה"ל כי "בתום הערכת מצב בפיקוד הדרום הבוקר הוחלט על קיום שגרה אזרחית מלאה ביישובי עוטף עזה. אין מגבלות מיוחדות לעורף."

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

ההידרדרות שהובילה להסלמה החלה כבר ביום חמישי האחרון אחר הצהריים ירו מחבלים פצצת מרמה לעבר כוח צה"ל בדרום רצועת עזה. באותו היום ירו מחבלים שלוש פעמים פצצות מרגמה לעבר ישראל ולמרבה המזל לא היו נפגעים. במקביל נמשכו ההצתות מבלוני התבערה בעוטף ולאחר מספר ימים שצה"ל שמר על איפוק על אף השינוי במדיניותו, חזר לפעול וביצע ירי לעבר חוליית משגרי בלוני תבערה באזור רפיח שבדרום רצועת עזה.

כתוצאה מתקיפת צה"ל נהרג עבד אל-כרים רדואן, מפקד שטח בדרגת קצין השייך לחטיבת רפיח בזרוע הצבאית של חמאס. בעקבות חיסולו פרסמה באותו יום בערב הזרוע הצבאית של חמאס הודעה בה הבטיחו לנקום את מותו "האויב הפחדן ביצע ירי מכוון לעבר אחד מלוחמינו ממזרח לרפיח בצהרי היום מה שהוביל למותו של עבד אל-כרים אסמאעיל רדואן. המוות שלו הוא פשע וטיפשות של האויב שיישא באחריות המלאה. הוא ישלם במחיר של דם."

המחבל שחוסל עבד אל-כרים אסמאעיל רדואן
המחבל שחוסל עבד אל-כרים אסמאעיל רדואן

ואכן לצערנו לא עברה יממה וחמאס מממש את הבטחתו לנקמה. מחבלים פתחו באש ביום שישי בצהריים לעבר כוח צה"ל באזור כיסופים שבדרום רצועת עזה והחלו חילופי אש בין הצדדים מהלכם נפצע צה"ל באורח קשה מאוד מירי בחזהו על אף שהיה לבוש באפוד קרמי. צוותי רפואה הוזעקו למקום והחלו לטפל בו בשטח ואף הוזעק מסוק בכדי לסייע בפיניו אך למרבה הצער זמן קצר לאחר מכן נקבע מותו.

בעקבות התקרית החמורה כינסו ראש הממשלה, שר הביטחון וראשי מערכת הביטחון ובהם בכירים בצה"ל דיון חירום בקרייה בתל אביב והוחלט להגיב באופן משמעותי וקשה ברצועת עזה. במשך שעות תקפו כלי טיס של חיל האוויר וטנקים כ- 60 יעדי טרור של חמאס והשמידו כליל שלוש מפקדות גדודיות של ארגון הטרור חמאס, מפקדת גדוד זיתון בצפון הרצועה, מפקדת גדוד חאן יונס בדרום הרצועה ומפקדת גדוד אל-בורייג׳ במרכזה.

דיון חירום בקרייה. צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון.

מדובר צה"ל נמסר כי במפקדות הושמדו כ-60 מבנים ותשתיות ונשללו יכולות פיקוד, שליטה וטרור משמעותיות. "תקיפות צה"ל הביאו לפגיעה קשה במערכי הפיקוד והשליטה, אמצעי לחימה, תשתיות צבאיות, הגנה האווירית, מערכי אימונים, מערכי הלוגיסטיקה ובתשתיות צבאיות שונות של ארגון הטרור חמאס בגדודים שנתקפו.

בין המטרות הותקפו מפעלים ומחרטות לייצור אמצעי לחימה, פיר כניסה לרשת מנהרות טרור, מפעל המשמש לייצור רכיבים לתשתיות תת-קרקע, מחסן כלי טיס בלתי מאוישים, חמ"לים צבאיים, מתחמי אימונים, עמדות תצפית ועוד."

לאחר שעות של תקיפות צה"ל חמאס הגיב פעם אחת בירי של שלוש פצצות מרגמה לעבר שטח ישראל. שתיים מהן יורטו על ידי כיפת ברזל ואחת נפלה בשטח פתוח ולא גרמה לנפגעים או לנזק.

כל מנהיגי חמאס וביניהם איסמעיל הנייה ויחיא סינוואר ירדו למחתרת מחשש שצה"ל ינסה לפגוע בהם. דובר צה"ל בערבית אביחי אדרעי אף שלח אמש מסר ישיר לסינוואר וכתב כי מי שמעורב בטרור חשוב שיזכור כי איננו חסין.

כאמור, לקראת השעה 01:00 הודיע דובר חמאס כי הושגה הפסקת אש בתיווך מצרים והאו"ם.

הבוקר הפר שוב את השקט ירי פגז של צה"ל לעבר עמדת חמאס בצפון הרצועה בתגובה לחדירת המחבלים הבוקר וירי נוסף לפני כשעה לעבר עמדת חמאס בשאג'עיה בצפון רצועת עזה בתגובה להצתה של בלון תבערה בנחל עוז.

צילום: רפי, נחל עוז קבוצת ביגפוט תקשורת

חדירת המחבלים הבוקר וגניבת ציוד צבאי

בנקודה היום באנו נמצאים קשה מאוד לדעת מה יהיו צעדיו של כל צד, אך מניסיון העבר ניתן להניח כי השקט, אם בכלל, לא יישמר לזמן רב. שר הביטחון אביגדור ליברמן אמר אמש לאחר ששוחח עם שליח האו"ם למזרח התיכון, ניקולאי מלדנוב כי חמאס מדרדר את המצב באופן מכוון והזהיר בפני שליח האו"ם "נגיב בצורה קשה וכל האחריות מעתה ואילך היא על הנהגת חמאס. אם חמאס ימשיך עם שיגור הרקטות, התוצאה תהיה הרבה יותר קשה ממה שהם חושבים. האחריות על כל ההרס וחיי אדם תהיה על חמאס", אמר ליברמן למלדנוב.

היום החלו בעזה לפרסם תמונות של חיילי צה"ל שנמצאים לכאורה על הכוונת של מחבלי חמאס. בנוסף פורסמו תמונות של צלפי ארגון הטרור מכוונים לעבר החיילים את רובה הצלפים מעל כוונת הרובה נכתב בעברית ובערבית "אל תבחנו אותנו".

Back to top button
רוצה לקבל התראות על עדכונים חדשים? הירשמו לעדכונים באתר ותהיו תמיד מעודכנים בכל מה שקורה. לא כרגע כן אשמח