חדשות הארץמבזקיםפוליטי / מדיני

22 שנים אחרי: הרפורמה במשק החשמל יוצאת לדרך

הוועדה המשותפת לוועדת הכלכלה ולוועדת הכנסת לדיון בתיקון לחוק משק החשמל, בראשות ח"כ איתן כבל, אישרה היום (חמישי) לקריאה שנייה ושלישית את ההצעה הממשלתית לתקן את החוק להוציא לדרך את הרפורמה במשק החשמל, לאחר שלושה ימי דיונים מרתוניים. היו"ר כבל אמר לאחר אישור הרפורמה כי אם זה לא היה קורה היינו יכולים להתעורר בוקר אחד למצב של חברת חשמל חדלת פירעון ולמדינה בצרה צרורה. "למרות לחץ הזמנים לא ויתרנו על אף סעיף ולא השארנו שום בעיה לדורות הבאים, לא השארנו אבן אחת לא הפוכה. זה לא היה קורה ללא יו"ר ועד העובדים צרפתי וללא עובדי חברת חשמל שעשו מעשה לאומי", אמר. עוד הוסיף היו"ר כבל כי מדובר באחד החוקים הדרמטיים ביותר שהונחו על שולחן הכנסת מזה עשרות שנים, ולמרות כל הלחצים החוק יונח ללא הסתייגויות.

לבקשת היו"ר כבל התייחס היום מנכ"ל משרד האנרגיה, אודי אדירי, לעלויות הרפורמה. הוא אמר כי רוב העלויות הן מעולם השכר, אך יחד עם זאת הרפורמה מביאה שינוי מבני נרחב במשק שבו תועלות כלכליות רבות למדינה, למשק החשמל ולחברת החשמל. הוא ציין כי סך כל העלויות נאמדות ב-7.1 מיליארד שקל ואמר כי תכליתן קידום הרפורמה, שיפור התחרות והגברת היעילות לרווחת הצרכן, ולכן מקור המימון הוא התעריף. "הרפורמה תחסוך מיליארד שקל בשנה לחברת החשמל", אמר אדירי. יו"ר רשות החשמל, ד"ר אסף אילת, התייחס להשפעת העלות על התעריף ואמר כי תעריף החשמל יישאר דומה להיום במשך 8 שנים, ולאחר מכן הוא יתחיל לרדת. לדבריו, הציבור לא מממן את הרפורמה, הוא אמנם לא נהנה ממנה מידית אבל אחרי 8 שנים הוא יתחיל להרוויח כי התעריף ירד משמעותית. מנכ"ל משרד האוצר, שי באבד, שיבח את היו"ר כבל והוועדה על העבודה המקצועית, ואמר כי כבר למעלה מ-20 שנה מנסים להביא את החקיקה הזו וזו סגירת מעגל. הוא הוסיף כי זו רפורמה טובה לצרכנים, למדינה ולחברת החשמל ואם היא לא הייתה אז התעריפים לא היו יורדים גם עוד 30 שנה.

ח"כ כבל "למרות כל הלחצים החוק יונח ללא הסתייגויות" (צילום: אתר הכנסת)

מנכ"ל חברת החשמל, עופר בלוך, אמר כי מדובר ברגע היסטורי וכי החברה והעובדים יעשו הכל ליישם את הרפורמה ולהביא את חברת החשמל להיות חברה יותר טובה, חזקה ומקצועית. הוא הוסיף כי העבודה שלהם רק מתחילה עכשיו. יו"ר ועד העובדים של החברה, מיקו צרפתי, אמר כי הוא "מרגיש כמו השעות האחרונות שלפני תום צום יום הכיפורים, שאתה רק רוצה שייגמר, אני מרגיש שאנחנו שותפים לרגע היסטורי". הוא הודה גם ליו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, ואמר כי העובדים מקבלים את הרפורמה בהבנה וזה לא דבר פשוט. "זה הדבר הנכון האפשרי היחיד לעשות, ולא שום דבר אחר", אמר.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

מנכ"ל משרד האנרגיה, אודי אדירי, הציג בישיבה הראשונה את עקרונות הרפורמה ואמר כי חברת החשמל תתייעל ותפנה 5 תחנות ייצור, שכן ייצור החשמל יפתח לתחרות. עוד הוא ציין כי ניהול המערכת יוצא מידי חברת החשמל ויעבור, בעוד שנה וחצי, לידי חברה ממשלתית עצמאית.

אמש ביקש היו"ר כבל התייחסות למצב עובדי חברת החשמל שיעברו לחברת ניהול המערכת החדשה, שתוקם לאחר אישור הרפורמה. בישיבה השתתפו עובדות חברת החשמל שצפויות לעבור לחברת ניהול המערכת, יעל בן פורת ואולגה גופמן, שהביעו דאגה מכך שהן עוברות מחברה גדולה וחזקה כמו חברת החשמל, עם 13 אלף עובדים, לחברה חדשה וקטנה. הן ביקשו לוודא שכל הזכויות של עובדי חברת החשמל ישמרו עם המעבר. סגנית מנהלת רשות החברות הממשלתיות, יודפת אפק ארזי, אמרה כי כל תנאי השכר וההעסקה של העובדים ישמרו במלואם. יו"ר ועד עובדי חברת החשמל, מיקו צרפתי, הבהיר כי עד כניסת הרפורמה לתוקף הוועד וההסתדרות ממשיכים לייצג את העובדים וידאגו לזכויותיהם. יועצת ועד העובדים, עו"ד תהילה בנישו, אמרה כי אם חברת הניהול לא תחתום על הסכם מול ההסתדרות העובדים לא יעברו מחברת החשמל לחברת הניהול. היו"ר כבל דרש דיווח על תיאום מעבר העובדים ואמר: "אין מצב שהן לא תדענה מה קורה איתן".

במהלך הדיון אמש התברר עוד כי במסגרת הרפורמה תפנה חברת החשמל 16 נכסים הנמצאים על קרקעות באזורי ביקוש, שיוכלו לשמש לדיור, תעסוקה, מסחר, פארקים ועוד. בבדיקה שערכה המדינה נמצא שבידי חברת החשמל 220 נכסים, מתוכם נבחרו 16 נכסים באזורי ביקוש אותם תפנה חברת החשמל במסגרת הרפורמה והחקיקה. בנוסף לכך ישנם תמריצים לחברת החשמל להתייעל ולפנות עוד למעלה מ-100 נכסים נוספים, כאשר יתר הנכסים יישארו בידי החברה.

על מנת לוודא את ביצוע הרפורמה אישרה הוועדה את הצעת היו"ר כבל: שר האנרגיה ידווח עד 31 בינואר לכל שנה על התקדמות ביישום הרפורמה. מכירת יחידות ייצור רישיונות חלוקה שניתנו שנדע שיש התקדמות. כולל מכירת תחנות. מחכירת יחידות ייצור.

הרפורמה במשק החשמל יוצאת לדרך

בדיון אתמול בבוקר התגלתה מחלוקת באשר להליך מכירת תחנות הייצור של חברת החשמל (אלון תבור, רמת חובב, רידינג, חגית, ואשכול). לפי ההצעה הממשלתית מכירת התחנות צריכה לצאת לדרך בדצמבר 2019, אולם הממשלה ביקשה לתת לרשות החשמל, באישור שר האנרגיה, סמכות להאריך את רישיונות היצור ובכך לדחות את מועד המכירה בתקופות נוספות של חצי שנה בכל פעם. היו"ר כבל סירבה לאפשר הארכות בלתי מוגבלות. "מאוד מפריע לי שמציינים מועדים, יודעים שלא מתכוונים לעמוד בהם ומכינים מראש את פתח המילוט".

מנכ"ל משרד האנרגיה, אודי אדירי, הסביר כי הצעת החוק נקבה בתאריכים שלהערכתו אפשר לעמוד בהם ולמכור את התחנות. לפי ההצעה, רישיון הייצור של אלון תבור יוגבל עד ל-3 בדצמבר 2019, רישיון רמת חובב עד ה-3 בדצמבר 2020, רישיון רידינג עד ה-3 ביוני 2021, רישיון חגית עד ה-3 ביוני 2022 ורישיון אשכול עד 3 ביוני 2023. אדירי הציע לתת לכל תחנה ארבע ארכות לכל היותר ולהגביל במצטבר את הארכות על כל התחנות. ח"כ רועי פולקמן הזהיר ממה שקרה בפינוי תע"ש. מנכ"ל חברת החשמל, עופר בלוך, אמר כי לחברה יש אינטרס מובהק למכור את כל התחנות, אך הדבר לא תלוי רק בה. לדבריו, "הליכי המכירה תלויים במספר גורמים, הם ארוכים ולוח הזמנים שנקבע מאתגר מאוד".

לבסוף אושרה הצעתו של היו"ר כבל, לפיה תוכל רשות החשמל, באישור שר האנרגיה, להאריך את רישיון הייצור של כל תחנה לשתי תקופות של חצי שנה כל אחת ללא צורך באישור ועדת הכלכלה. במקרה הצורך יוכל השר לבקש את אישור ועדת הכלכלה להארכה אחת נוספת של חצי שנה. כמו כן נקבע כי רק בנסיבות מיוחדות וחריגות ורק באשר לתחנה את בלבד מתוך תחנות הייצור – יוכל השר להעניק הארכה של חצי שנה נוספת לרישיון הייצור באישור ועדת הכלכלה.

בנוסף לכך, סגן הכלכלן הראשי של הרשות להגבלים עסקיים, אוריאל סיטרואן, התייחס לטענות שהועלו אתמול מצד פורום קהלת והתנועה לאיכות השלטון באשר להשפעת הרפורמה על התחרות. לדבריו, הרפורמה מנטרלת ניגודי עניינים שהיו לחברת החשמל. הוא הוסיף כי הרשות מייחסת חשיבות רבה מאוד לכך שניהול המערכת יוצא מחברת החשמל.

Back to top button