מבזקים

כמיליון וחצי תלמידים וכ-90,000 עובדי הוראה יסיימו מחר את שנה"ל

כ- 1,500,000 תלמידי החינוך היסודי (כיתות א'-ו') וילדי הגנים וכן כ -90,000 עובדי הוראה, יסיימו מחר (שישי) את שנת הלימודים, תשע"ח, ויפתחו באופן רשמי את חופשת הקיץ. שנת הלימודים הנוכחית לוותה ברפורמות לאומיות גדולות וחשובות.

השנה החלו לפעול לראשונה מסגרות של בתי הספר של החגים. כ- 560,000 ילדים מגן ועד כיתה ג' נהנו ממסגרת חינוכית עשירה ומסודרת. לאור הצלחת התכנית, התכנית תופעל גם בפסח וגם בחנוכה תשע"ט. "בתי הספר של החגים", נותנים מענה חינוכי לפער שקיים היום במשק הישראלי בין ימי חופשתם של ההורים לבין אלה של התלמידים. בשנה הבאה התכנית תורחב גם לחג החנוכה.

שר החינוך, נפתלי בנט: ״הכל אני יכול בחופש הגדול – כך כתבה נעמי שמר, וכך אני אומר למעל 2 מיליון ילדים שיוצאים היום לחופשת הקיץ. החופשה היא הזדמנות נפלאה למלא את הזמן הפנוי במשמעות וערך מוסף – לקרוא ספר, להעצים תחביב או כשרון, להתנדב בקהילה ולצבור ידע בתחומים חדשים. אני מאחל לכל תלמידה ותלמיד חוויות נפלאות בים, בבריכה ובטיולים עם המשפחה – אבל לא רק. חופש של חוויה ומשמעות, והכי חשוב – שישמרו על עצמם״.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

השר בנט בירך את המורים ואמר ״זה הזמן לקחת פסק זמן, למלא מצברים ולחדש כוחות אחרי שנת לימודים פורייה ומוצלחת. המורים בישראל הם חוד החנית שלנו, אני גאה בכם ובעשייה המבורכת שלכם למען ילדי ישראל. תודה לכם על שנה נפלאה!"

מנכ"ל משרד החינוך שמואל אבואב: "אנו מסכמים היום שנה מרובת חידושים ותכניות לאומיות, להזנקת מערכת החינוך, לצמצום פערים בחברה הישראלית ולהתאמת המערכת למאה ה-21. השקנו את תכנית הצהרונים, פתחנו את מוסדות החינוך בחגים, ולראשונה החל משרד החינוך לסבסד חוגים. אני רוצה להודות לאנשי החינוך המסורים, על עבודה חינוכית מאומצת, איכותית והישגית, שנעשתה לאורך כל שנת הלימודים. אני מאחל למערכת החינוך כולה חופשת קיץ מהנה, חווייתית ומשמעותית".

תכנית הצפון – 120 מיליון ₪

כ-33,000 תלמידים מכיתות ד'-ה השתתפו השנה בתכנית חוג לכל ילד שיזם שר החינוך נפתלי בנט. החוגים כללו מגוון של תחומים – בשפות (אנגלית, ערבית, עברית), טכנולוגיה/מדעים (מחשבים, פיתוח חשיבה, רובוטיקה, יזמות וחדשנות, רשתות חברתיות באינטרנט), טבע, (סביבה וקיימות), שחייה/ספורט (התעמלות מכשירים, התעמלות קרקע, אומנויות לחימה, שחמט, שחיה, אופנים, כדורסל וכדורגל), מוזיקה בקבוצות (כלי נשיפה, כלי פריטה, כלי הקשה, מקהלות, הרכבים מוזיקליים ואמנות – תיאטרון, קולנוע, צילום סטילס/וידיאו/סמרטפונים, אמנות פלסטית, כתיבה יוצרת).

הודות לתכנית, לראשונה כ-20,000 תלמידים שמעולם לא השתתפו בחוגים זכו לקחת בהם חלק. התכנית "חוג לכל ילדה וילד" פועלת בקרב תלמידי ד'-ה' במגזר היהודי ובקרב תלמידי ד-ו' במגזר הלא יהודי. בנוסף, כל רשות בחרה על פי הצרכים שלה פתחה מרכזי נוער או קיבלה מלגה לצורך סבסוד פעילויות פנאי, קידמה ו "יוזמות חינוכיות רשותיות" ותכניות לטיפול בילדים בסיכון. הרשויות אף קיבלו תקציב לשם שיפור סביבת הלמידה של תלמידים מעשירונים נמוכים.

צמצום תלמידים בכיתה – 50 מיליון ₪

השנה, המשרד הרחיב את הרפורמה של צמצום תלמדים בכיתה גם לכיתות ג' בנה הבאה היא תורחב גם לכיתות ד', כך שהוא יכלול את הרצף של ארבע שכבות גיל א-ד. המתווה פועל באופן דיפרנציאלי, על פי עשירוני הטיפוח: עשירוני טיפוח 9-10: 32 תלמידים בכיתה, עשירוני טיפוח 8: 33 תלמידים בכיתה, עשירוני טיפוח 1-7: 34 תלמידים בכיתה.

סייעת שניה – כחצי מיליארד ₪

השנה בכ- 5,200 גנים פעלה סייעת שניה בגן. התכנית מעניקה חינוך אישי ואיכותי יותר לילדי הגן באמצעות העסקתה של סייעת שנייה בגנים בהם לומדים 30 ילדים ומעלה. מהלך זה מגביר את הזמינות של הצוות לילדים ומעניק יחס חם ואישי לכל ילד וילד בגן. תגבור הצוות החינוכי בגן מאפשר מתן ביטוי הולם יותר לשונות בין הילדים ומענה לצרכים פיזיים ורגשיים בזמן אמת. הגדלת התקציב מביאה לידי ביטוי גם בהעמקה של תכניות לימוד בתחומי השפה, חשיבה חשבונית, מוסיקה ואומנות, ערכים סביבתיים ועוד. בנוסף, בכל אשכול גנים מונתה "גננת מובילה" שמלווה את הצוותים החינוכיים ומייעצת להם מבחינה אישית ומקצועית. התכנית כוללת גם תקצוב להעשרת הסביבה החינוכית בגן והתאמתה למשחק, פעילות ומנוחה בעת הצורך. הסביבה החינוכית תכלול בין היתר, משחקי הרכבה והעשרה, פינה מוטורית, וכן גם פינה רכה למנוחה (מזרונים ומושבים רכים). לצורך כך, מוקצה תקציב ייעודי בסך של עד 5,000 שקלים לכל גן (בהתאם לאשכולות למ"ס).

השלמת מודל התקצוב הדיפרנציאלי ביסודי – יותר שעות טיפול לתלמידים מרקע כלכלי מוחלש

במסגרת היעד הלאומי לצמצום הפערים הוטמעה השנה הפעימה הרביעית של מודל התקצוב הדיפרנציאלי והיא הגיעה לשיעור של 78%. המודל מוטמע במערכת מזה ארבע שנים ובשנה הבאה הוא יחתום חמש שנים מלאות, כך שבתום התהליך על כל שעה שיקבל תלמיד מרקע כלכלי גבוה, תלמיד מרקע כלכלי נמוך יקבל תוספת של 6 שעות טיפוח. כדי להבטיח שהקצאת השעות תעשנה באופן מיטבי וראוי, המשרד מלווה את בתי הספר בתכנית מסודרת ובצוות של יועצים, חלקם חיצוני. בשנה הבאה נטמיע את המודל בשיעור של 100% ונביא אותו לכדי השלמה וסיום.

לקראת היציאה לחופשת הקיץ יפעיל המשרד שורה של תכניות, בהן

"בתי הספר של החופש הגדול"

גם בחופשת הקיץ הקרובה ייהנו תלמידי כיתות א'-ג' ממסגרת חינוכית בעלות בסיסית בלבד. השנה צפויים להשתתף בתכנית 450 אלף תלמידים ובכללם תלמידים עם צרכים מיוחדים. התכנית תפעל במהלך שלושת השבועות הראשונים של חודש יולי בין השעות 8.00-13.00.

התלמידים יהנו מפעילות חינוכית וחווייתית בתוך בתיה"ס, שמטרותיה הן- לקדם מענה חינוכי איכותי לתלמידים, טיפוח תרבות פנאי משמעותית, חיזוק מקומו של המוסד החינוכי כעוגן לקהילה וכן הקלה בנטל ההורים.

תכנית "בתי הספר של החופש הגדול" תתמקד השנה בנושא "מפליגים עם סיפורים" ותכלול פעילויות מגוונות, חווייתיות ויצירתיות באמצעות חוגי העשרה, ספורט, אומנות, תנועה, חינוך סביבתי, מרכזי למידה אינטראקטיביים, מועדון קריאה וסדנת כתיבה יוצרת. כמו כן, ישולבו בפעילויות ימי שיא סביב נושאים חברתיים-ערכיים.

עלות להורים: בלמ"ס 1-4 ללא עלות, בלמ"ס 5-7 300 ₪, בלמ"ס 8-10 450 ₪.

סמינרים ומחנות קיץ, תנועות נוער וארגוני נוער

כ-150 אלף תלמידים ייקחו חלק בסמינרים, מחנות קיץ, קייטנות וטיולים.

קייטנות קיץ בפיקוח משרד החינוך

כ-650,000 תלמידים ייקחו חלק בקייטנות הקיץ. סה"כ ניתנו כ- 7,200 רישיונות לקייטנות. מינהל רישוי בקרה ואכיפה יקיים גם השנה בקרות בכדי לוודא שהן עומדות בהנחיות המשרד.

קייטנות דיגיטליות

כ-9,000 תלמידים מכיתות ד'-יב' ישתתפו בכ-90 קייטנות דיגיטליות.

הארכת שנת לימודים בחינוך מיוחד

כ-85,000 תלמידים ייהנו מהארכת שנת הלימודים עד ל-30.7 או עד ל-15/8 כפי שמפורט בחוזר מנכ"ל תשסד/5(א)

Summer school

החל מיום ראשון הקרוב ה- 1.7.2018 כ- 3,500 תלמידי כיתות ה' ישתתפו ב- Summer School הישראלי. התכנית תפעל ב- 41 יישובים המשתייכים לאשכולות למ"ס 1-4, בסכום של 4 מיליון שקל. הלימודים יתקיימו בשפה האנגלית על ידי שני מורים בקבוצות של 15-25 תלמידים, והם יכללו פעילויות חברתיות, למידה, העשרה וארוחה קלה. הלימודים יחלו בשעות 8:00 ועד 13:00, בשלושת השבועות הראשונים של חופשת הקיץ – מה-1 ביולי ועד ה-21 ביולי.

התכנית פועלת כחלק מהתכנית הלאומית לחיזוק האנגלית המדוברת בבתי הספר הרשמיים ובמוכרים שאינם רשמיים.

בית ספר | אילוסטרציה
Back to top button