כלכלהמבזקים

היסטוריה: יהלומנים סינים ילטשו יהלומים בישראל

היפוך היסטורי במגמת הגלובליזציה: יהלומנים מבורסת היהלומים של שנגחאי יעבירו פעילות ליטוש למפעל שמוקם בתוך הבורסה ליהלומים ברמת גן

יהלומנים סינים ילטשו יהלומים גדולים במפעל לליטוש יהלומים של הבורסה ליהלומים ברמת גן ומכון היהלומים לליטוש יהלומים גדולים שמוקם בימים אלה בתוך מתחם הבורסה. כך סוכם בין נשיא הבורסה ליהלומים ברמת גן, יורם דבש, לראשי בורסת היהלומים של שנגחאי שביקרו שלשום (שני) בבורסה ברמת גן. מדובר במקרה נדיר בהיסטוריה המודרנית, שבו פעילות תעשייתית עוברת "בכיוון ההפוך" ממדינה מערבית לסין – ולא להיפך

"המהלך יוצא הדופן הזה, שבו הסינים מוציאים עבודה לישראל בניגוד למגמה העולמית, הוא עדות מדהימה ליתרונותיה של הטכנולוגיה הישראלית ולמוניטין העולמי של ענף היהלומים שלנו", אומר נשיא הבורסה יורם דבש, "הקמת מפעל היהלומים החדש הוא חלק מהמהפכה הטכנולוגית שהבורסה עוברת בימים אלה, בהמשך למהלכים שכבר יצאו לדרך, כמו, לדוגמא השקת החנות הווירטואלית הגדולה בעולם למכירת יהלומים און-ליין. המהלכים המוצלחים הללו הם הדרך שמביאה את הענף להיחלץ חלץ בהדרגה מהמשבר הקשה שנקלע אליו".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
נשיא הבורסה יורם דבש עם נשיא הבורסה הסינית לין קיאנג וראש עיריית פודונג האנג יינגוואי. (צילום: אפי שמח)

הבורסה ליהלומים של רמת גן ושל שנגחאי חתמו אתמול במהלך ביקור היהלומנים הסינים על מזכר הבנות לשיתוף פעולה, שבו הסכימו לספק זו לזו משרדים וחדרי מסחר ולהקל ולקצר את תהליך הקבלה של יהלומן ישראלי בבורסה הסינית ליהלומים ושל יהלומן סיני בבורסת רמת גן. חברי הבורסה הישראלית אף הוזמנו להשתתף בקורסים אקדמיים שהבורסה ליהלומים בשנגחאי מעניקה לחבריה. עוד נכתב במזכר ההבנות כי שתי הבורסות יסייעו זו לזו בפיתוח תעשיית היהלומים "מתוך הבנה הדדית בחשיבותם של שני הצדדים (הבורסות) לענף היהלומים והתכשיטים הבינלאומי והעניין ההדדי בשיתוף פעולה".

צילום: אפי שמח

מפעל חדשני לליטוש יהלומים גדולים

הבורסה ליהלומים ברמת גן ומכון היהלומים הישראלי בונים מפעל חדש וגדול לליטוש יהלומים גדולים בטכנולוגיות המתקדמות בעולם, במטרה להשאיר את מה שנשאר מפעילות ליטוש היהלומים בישראל ולהרחיבה מחדש. המפעל יכלול שני מרכזי ליטוש במתחם הבורסה שישתרעו יחד של שטח של כ-1,100 מ"ר. המפעל יוקם בהשקעה של כ-10 מיליון שקלים, ויועסקו בו כ-150 עובדים. פעילות ליטוש האבנים הקטנות, שבעבר התקיימה במלטשות ברמת גן ובנתניה, עברה כמעט כולה לחו"ל, בעיקר בהודו, עקב עלויות העבודה. פעילות הליטוש של האבנים הגדולות, לעומת זאת, נשארה בישראל, בעיקר משיקולי ביטחון ובשל הייתרונות הטכנולוגי של המפעלים הישראלים. המפעל מיועד לשרת יהלומנים שכיום מלטשים אבנים גדולות במפעלים קטנים מסביב לבורסה, וכן יהלומנים מחו"ל. ההערכה היא שבמפעל ילוטשו אלפי יהלומים בשנה בגדלים של חמישה קראט עד עשרות קראט.

יורם דבש והמשלחת הסינית. (צילום: אפי שמח

טכנולוגיות הליטוש במפעל, שיתבססו כולן על פיתוחים ישראלים, יהיו המתקדמות בעולם. בין השאר, ישתמשו במפעל במכונת הלייזר המתקדמת בעולם, המנסרת יהלומים באמצעות לייזר ומים – תהליך שמפחית כמעט לגמרי את הפחת של היהלום, ובמכשיר המתקדם בעולם לסריקה וזיהוי של יהלומים. המפעל צפוי להיפתח בסוף ינואר 2019, במסגרת תערוכת היהלומים הבינלאומית המתקיימת מדי חורף ברמת-גן.

Back to top button