חדשות הארץמבזקיםפוליטי / מדיני

בנט: "היעד הושג – הוכפל מספר התלמידים ב-5 יחידות מתמטיקה!"

שר החינוך, נפתלי בנט, הציג היום (רביעי) את נתוני הקיץ האחרון ב- 5 יחידות לימוד במתמטיקה והכריז: הושג היעד של התכנית הלאומית 'לתת חמש' – מספר התלמידים הוכפל בתוך שלוש שנים בלבד. בנט הציג את סיכום התכנית עד כה, וחשף את הצעדים החדשים שצפויים להיכנס כבר בשנת הלימודים הקרובה (תשע"ט). מניתוח נתוני הקיץ האחרון עולה, כי בשנה האחרונה ניגשו 18,050 תלמידים ל- 5 יחידות לימוד. מדובר בתוספת של 1,965 תלמידים ל- 5 יחידות לימוד במתמטיקה ביחס לשנת הלימודים הקודמת תשע"ז. עליה נרשמה גם בפריפריה. בנוסף, מאז יציאתה של התכנית הלאומית לדרך נפתחו 751 מגמות ללימוד 5 יחידות מתמטיקה, מתוכן 107 מגמות בעשירונים הנמוכים 1-5.

שר החינוך, נפתלי בנט ציין: "כשיצאנו לדרך עם התכנית הלאומית 'לתת חמש' הצבנו יעד ברור – הכפלת מספר הלומדים ב-5 יחידות מתמטיקה תוך ארבע שנים. בחלוף שלוש שנים בלבד, המספרים מדברים בעד עצמם: הבטחנו – וקיימנו. השינוי הוא בלתי נתפש, למעשה יצרנו את התשתית להמשך קיומה של אומת הסטארט אפ בשנים הבאות. הקריסה המתמשכת בלימודי המתמטיקה והמדעים היוותה סכנה ממשית לעתיד המשק הישראלי: המספרים דעכו, בעוד האוכלוסייה גדלה, עד שהגענו לשפל חסר תקדים של 8,800 בוגרים בלבד".

עוד הוסיף בנט "משך שנים תלמידים בפריפריה נאלצו לוותר מראש על ההזדמנות לפרוץ קדימה. בשלומי היו 0 תלמידים, בכפר חב"ד ובאור יהודה – 0 תלמידים, ברהט ובאופקים – בקושי 2%. למה? מי החליט שמצוינות תלויה במיקום גיאוגרפי? התפישה כי השכל מרוכז במספר מקומות וכל מי שגר בפריפריה מוכשר פחות – התנפצה. הבאנו שינוי דרמטי בדיוק במקומות האלו, צמצמנו פערים והזנקנו את הפריפריה קדימה. זה ללא ספק המהלך החברתי ביותר בשנים האחרונות!

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

כעת, לאור הצלחת התכנית, אנחנו מתרחבים גם לחטיבות הביניים ולבתי הספר היסודיים – נביא את הבשורה בגיל צעיר יותר. אני מתרגש להביט היום בעיניים של 18,000 תלמידים ולהגיד להם: עשינו את זה!".

מנכ"ל משרד החינוך, שמואל אבואב: "מערכת החינוך מחויבת כלפי כל תלמידה ותלמיד בישראל. מחויבת להעניק להם את כל הכלים להצליח, לממש את הפוטנציאל, להשתלב בחברה ולפרוץ גבולות. הכפלת מספר הניגשים ל-5 יחידות במתמטיקה, בכל רחבי הארץ ובכל המגזרים, היא המימוש שלנו למחויבות זו. אלפי תלמידות ותלמידים, שבעבר לא חלמו להצטיין במתמטיקה, בפעם הראשונה קיבלו הזדמנות. נמשיך לקדם את התכנית הלאומית במתמטיקה, לפתוח עוד מגמות ולהכשיר עוד מורים, ולעשות הכל כדי לאפשר לכל תלמיד בישראל להאמין בעצמו ולמצות את יכולתו – ולא משנה איפה הוא גר".

מחקר מסכם של ראמ"ה מהשנה הנוכחית (2018) אשר העריך את התכנית למתמטיקה מציין כי "בתום שלוש שנים לקיומה של התוכנית לקידום המתמטיקה נראה כי ההשפעה המרכזית שלה היא במהפך של ממש שהיא חוללה בגישתם של כל המעורבים בה, מתפיסה ממיינת ולפיה המתמטיקה מתאימה רק למי שנולדו לכך, לתפיסה מטפחת הרואה כמעט בכל תלמיד פוטנציאל להצלחה בתחום לימוד זה". עוד מציין המחקר כי "באשר לפעולות בתי הספר להגדלת הסיכויים להצלחת התוכנית – שלוש שנים לאחר החלת התוכנית התגבש במרבית בתי הספר מערך פעילות מקיף, מורכב ו'משומן' היטב, שנועד להעלות את מספר התלמידים הלומדים מתמטיקה ברמה של 5 יח"ל. נראה כי המהפכה כוללת את כל החזיתות הקשורות בלימודים אלו. ראשית, הוקטנו חסמי הכניסה ל-5 יחידות והוגדלו החסמים ליציאה מהן".

מהפכת 'לתת חמש' – עיקרי הפעולות שיצרו את השינוי:

ü הקצאה של עוד 3,000 שעות לימוד בתיכוניים: השעות הוקצו לטובת פיצול כיתות גדולות ולפתיחתן של כיתות נוספות בבית הספר.

ü חונכות וירטואלית: 3,850 תלמידים מהפריפריה לוו על ידי סטודנטים מצטיינים אחר הצהריים כדי שיסייעו להם בהכנת שיעורים ותרגול, הגשת עבודות ומבחנים.

ü שיעורים פרטיים ברשת: השנה , נתנו 11,366 שיעורים פרטיים ברשת. מהשיעורים נהנו 60,608 תלמידים.

ü שיעורים פרטיים בקבוצות וואטסאפ: במהלך השנה האחרונה המשרד כ- 4,500 תלמידים השתתפו בקבוצות וואטסאפ בהן ניתנו שיעורים פרטיים על ידי מורים מוסמכים. בכוונת המשרד להגדיל את ההיקף ל- 5,500 תלמידים בשנה הבאה.

ü הרצאות מהנדסים: נעל 500 סדנאות והרצאות של מהנדסים מהתעשייה והיי-טק הגיעו לבתי הספר במטרה לעודד את התלמידים ללמוד מתמטיקה מוגברת.

ü תיכון וירטואלי: 350 תלמידים למדו במסגרת התיכון הווירטואלי שנפתח במקומות בהם קשה לגייס מורים ללימוד 5 יחידות לימוד.

ü הרחבת ההסמכה למורים: עד לשנה זו הוסמכו 530 מורים ללמד 5 יחידות. בשנה הבאה יוסמכו עוד 250 מורים למתמטיקה מוגבר.

ü מרתונים לקראת בגרויות: המשרד הקצה 14,508 שעות למרתונים ממוקדים לקראת הבגרות. שעות אלו יוקצו גם בשנה הבאה.

ü הקצאה של 2 מיליון ₪ – קליטה והכשרה של 400 מתנדבים להיות לתומכי הוראה בכיתות הלימוד.

לאור הצלחת התכנית החליטו שר החינוך ומנכ"ל המשרד להגדיל את העתודה של התלמידים אשר ייגשו בשנים הבאות ל- 5 יחידות לימוד. בתוך כך, גובשו שורה של פעולות שיעמיקו את הפעולות בתיכון ובמקביל ירחיבו את הצעדים לחטיבות הביניים ולבתי הספר היסודיים.

בבתי הספר התיכונים:

ü הקמת מכון לאומי למורים מובילים במתמטיקה ובמדעים – במסגרתו יפותחו כלים ומחקר שיופצו לשדה לשימוש המורים. בשנה הבאה ישתלבו 200 מורים במכון ובשנה שלאחר מכן 400, כאשר עד 2022 ישתלבו במכון 800 מורים אשר יפתחו כלים ומחקר בהוראת המתמטיקה.

ü הקמה של מנהלת "מהיי-טק להוראה" – גיוס, הסבה, השמה וליווי לאנשי היי טק אשר ישתלבו במערכת כמורים. בשנה הבאה יתלווה המנהלת 100 מוסבים להוראה מהיי טק ועד סוף שנת 2022 היא תלווה 400 מוסבים.

ü פיילוט חדש! תכנית למידה אישית מותאמת לכל תלמיד – הפיילוט יחל ב- 53 בתי ספר כשהוא יופעל יחד עם 10 חברות סטרטאפ שנבחרו לשם הפיילוט. החברות הללו יפתחו מודלים שונים להתאמת למידה אישית לכל תלמידה ותלמיד, כאשר לכל חברה יוצמדו 5 בתי ספר.

בחטיבות הביניים:

ü מתן תוספת של שעתיים לימודיות לכיתות ט' – בסה"כ: 7 שעות לימוד שבועיות לשם העמקה בחומר הלימוד המוגבר.

ü הרחבת ההכשרה של מורים בחטיבות הביניים יעברו הכשרה מיוחדת ללימוד מתמטיקה ברמה – כדי להכשיר את התלמידים להשתלבות ברמה של 5 יחידות לימוד בחטיבה העליונה. בשנה הבאה יוכשרו 100 מורים ובשנה שלאחריה 400, עד סוף שנת 2020 יוכשרו 800 מורים.

ü תכנית חדשה לעידוד המוטיבציה של התלמידים בחטיבות הביניים – התכנית תתבצע באמצעות פתיחתן של קהילות מורים ייעודיות שיפעלו לחיזוק הקשר שבין החטיבה לתיכון כאשר המיקוד יהיה בחשיבותה ותרומתה של המתמטיקה להתפתחות העתידית של בוגר המערכת. בשנה הבאה תפתחנה 10 קהילות מורים, כשבכל שנה יצטרפו עוד 10 קהילות, כך שעד לשנת 2020 תפעלנה 100 קהילות מורים שתעסוקנה בעידוד ומוטיבציה של תלמידים לגשת ל- 5 מתמטיקה.

בבתי הספר היסודיים:

ü "תכנית קנגרו" לבתי הספר היסודיים – התכנית מתבססת על תחרות עממית של פתרון תרגילים מקוונים וחווייתיים כדי לעודד ולחבב את המתמטיקה על הילדים ובדרך זו לגרום להם לעסוק במתמטיקה עם חשיבה גבוהה. השנה, כ- 15,000 תלמידם לקחו בה חלק במסגרת פיילוט, ובשנה הבאה היא תורחב לכ- 17,500.

ü "תכנית עשר אצבעות" לבתי הספר היסודיים – גם תכנית זו נועדה לעודד את העיסוק במתמטיקה באמצעות תרגול חווייתי. השנה, כ- 225,000 תלמידים לקחו בה חלק ובשנה הבאה היא תתרחב ל- 236,000 תלמידים.

ü הרחבת הסמכה למורים ביסודי בתחום הוראת מתמטיקה – בשנה הבאה יוכשרו 90 מורים ובשנה לאחר מכן יוכשרו 120 מורים, עד לסוף שנת 2020 יוכשרו 200 מורים בתחום.

התכנית הלאומית לקידום לימודי המתמטיקה הובילה ל:

ü גידול של 40% במכסות הסטודנטים להנדסה באוניברסיטאות.

ü הגדלת הבונוס של האוניברסיטאות ללומדים 5 יחידות לימוד בונוס של 35 נקודות.

ü החלטה חדשה של הטכניון לפיה רק מועמדים שלמדו 5 יחידות לימוד יתקבלו לפקולטות להנדסה.

ü התעניינות גוברת מצד גורמים חיצוניים להשתלב במערכת החינוך וללמד מתמטיקה 5 יחידות לימוד.

Back to top button