חדשות הארץמבזקיםפוליטי / מדיני

"צה"ל צבא העם בסדיר ובמילואים" – הוענקו תעודות הוקרה בכנסת

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ איתן כבל, ציינה היום את יום "צה"ל צבא העם בסדיר ובמילואים", ודנה בהטבות למשרתי המילואים ובהשיגי מערכת הביטחון. היו"ר כבל הזכיר בפתח הישיבה כי הקים את שדולת המילואים לפני שנים רבות, והוביל את חוק המילואים שאושר לפני כעשור, ואמר כי החוק עשה אז טלטלה גדולה אולם הגיע הזמן לבחון אותו מחדש, שכן הצרכים והסיוע לו זקוקים משרתי המילואים הפעילים רק הולכים וגדלים. הוא הזכיר את החוק שיזם, ואושר בשנה שעברה, לאפשר לבני ובנות הזוג של משרתי המילואים לקבל שעת חופש מהעבודה בזמן השירות ואמר כי דרושים צעדים נוספים. הוא הוסיף כי גם הציוד שמקבלים אנשי המילואים בעת השירות נופל לעומת ציוד חיילי הסדיר, ואמר כי צריך לסגור את הפערים האלה.

סגן שר הביטחון, ח"כ אלי בן דהן, ביקש לשים את הדגש על בני משפחותיהם של אנשי המילואים ואמר: "כאב ל-9 ילדים וכמי שעדה הרבה ימי מילואים אני יכול להגיד שמי שהיה גיבור זה לא אני, זו אשתי. אני נהניתי לפגוש חברים ואולי ישנתי קצת פחות בלילות, אבל מי שעבדה קשה זו אשתי". הוא הזכיר שורה של צעדים שביצעה הממשלה לסיוע לאנשי המילואים, ואמר כי ישנה כוונה לבצע צעדים נוספים.

ח"כ מוסי רז אמר כי יש עדיין בעיה עם התגמול היומי של חיילי המילואים, והוסיף כי שירות המילואים נעשה יותר ויותר נדיר בחברה הישראלית. "צה"ל היה פעם צבא העם היום הוא הופל לצבע מקצועי ובשלב מסוים נצטרך להכיר זאת בחקיקה ולשמור על מערך מילואים מתוגמל".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

יו"ר העמותה למען משרתי המילואים, אבי סייג, אמר כי לפני כ-20 שנה בוצעו 10 מיליון ימי מילואים בשנה, בעוד כיום מבוצעים 1.9 מיליון ימים בלבד. "הגבולות לא השתנו וזו קוסמות בלתי אפשרית", אמר. ח"כ רועי פולקמן התייחס לכך ואמר כי מדובר בהתייעלות שביצע הצבא וטוב שכך. היו"ר כבל אמר כי מדובר בירידה באימונים שמבצעים חיילים המלואים, והביע חשש לפגיעה בכשירותם. סייג הוסיף וציין כי צריך לעדכן את שכר המינימום שמקבלים משרתי המילואים כתגמול וכן להפחית את המס על הבונוס המשולם פעם בשנה.

סמג"ד המילואים דביר אינדיג, מ"צו 8- פורום המילואים של ישראל", אמר כי רק אחוז אחד מהאוכלוסייה משרת שירות משמעותי של 20 יום בשלוש שנים, והם מדברים על "צבא של פראיירים". הוא הוסיף כי תגמול עבור ימי מילואים עומד על 600 מיליון שקל בשנה, וקרא להכפיל אותו. "בסוף זה עניין כספי, על מנת לפצות אותנו המדינה צריכה להחליט שהיא מחליפה דיסקט ומתגמלת כראוי. הצבא הוא כבר לא צבא העם". ח"כ פולקמן אמר כי עדיין מדובר באתוס שצריך לשמור עליו, ואינדיג השיב כי רק אחוז אחד משרתים במילואים וכי משרתים בדרגות הבכירות נדרשים לימי מילואים כל כך מרובים שמעסיקים לא מסוגלים להתמודד איתם. "אין אתוס, זו אופוריה ואוטופיה שלא קיימת. צבא העם הוא צבא 40% מהעם בסדיר ואחוז אחד במילואים", אמר.

קצין מילואים ראשי, תא"ל ארי סינגר, אמר כי הצבא מנסה להקל על מ"פים ומג"דים ומאפשר קורסי ערב. הוא הוסיף כי צבא מקצועי יביא לפגיעה בכמות המשרתים ובאיכותם. הוא התייחס לכשירות חיילי המילואים ואמר כי תפקידו להיות מודאג. "אני יודע שהמערך יעמוד במשימות, אבל אני יודע שהוא יכול יותר", אמר.

ח"כ איציק שמולי אמר כי "בעוד מספר ימים ושבועות כל הבית הזה ירעד סביב השוויון בנטל, וזה קשור לחובה לתגמל. אני מסכים שצבא מקצועי זה אסון, אבל כנראה שהחלטות שהתקבלו ועוד יתקבלו בבית הזה יובילו למדרון החלקלק הזה, כי בעוד 15-20 שנה לא יהיו מספיק אנשים שיוכלו להחזיק את מודל צבא העם במילואים ובסדיר וזה בלתי הפיך מבחינת הנזק שזה יסב לחברה הישראלית".

היו"ר כבל סיכם את הדיון ואמר כי "כמילואימניק עוד מפברואר 1981, שחי ונושם את המילואים לפני ולפנים, אני רוצה לומר לכם שהאתגרים שעומדים בפנינו יותר גדולים מהיכולת לסגור את הפערים. אנחנו תמיד נגיע ונתייצב, ואני לא מדבר מהמקום של התגמול, אלא מרמת המיומנות המדאיגה. מי שכבר מגיע וצריך להפעיל את הטנק, הנגמ"ש או התותח עלול להיות לא מספיק מיומן".

צילום: יצחק הררי, דוברות הכנסת

תעודות הוקרה ליום המילואים:

1. איגור בולדוזב, מ.א. 5734405, בן 40 מקריית ים, נולד בבלארוס ועלה לארץ בשנת 91. נשוי לאנה ואב ל-2. משרת בתפקיד נהג משא כבד לאחר ששירת בצבא כבוחן רכב וקצין רכב. בשנת 2016 ביצע 50 ימי מילואים בשנת 2017 ביצע 70 יום מילואים. השנה 2018 ביצע 28 יום ויש לו כבר 2 צווים ממתינים של 10 ימים אימון ועוד 4 ימים אימון והיד עוד נטויה. אשתו של איגור אנה מעידה שאין מצב שיקראו לו למילואים והוא לא ילך, ושבעבודה שואלים אותו לכמה זמן הוא חזר לעבודה לפני שילך שוב למילואים. על המסירות והאהבה לארץ ישראל אנחנו רוצים להעניק לאיגור תעודת הוקרה והערכה.

צילום: יצחק הררי, דוברות הכנסת

2. טל כהן, מ.א. 6377722, בת 39 מקרית אונו. משרתת כיום כסגן אלוף במילואים, כמג״ד יחידה לוגיסטית בילמ״ר דרום של בפיקוד העורף. בשנת 2017 עשתה 50 ימי מילואים והשנה כבר קרובה ל- 30 ימים. מודל החיקוי של טל היה אביה, ששירת גם הוא במילואים בפיקוד העורף והגיע לדרגת רב סרן- כך שטל עקפה אותו בדרגה כשקיבלה לאחרונה את דרגת סגן האלוף במילואים, על כך אנחנו רוצים להעניק לה תעודת הוקרה והערכה.

 

צילום: יצחק הררי, דוברות הכנסת

3. עדי איטח. מ.א. 7293773, בת 34 מרמת גן. סרן במילואים ומשרתת כבר למעלה מ 14 שנה בתפקיד שלישה וקצינת חמ״ל בגדס״ר צנחנים של החטיבה המרכזית (אוגדה 98). מעולם לא החמיצה אימון, תרגיל, קו ולקחה חלק גם במלחמות ומבצעים. כשהתחילה הייתה עדי האישה הראשונה והיחידה בגדוד! על כך ועל המסירות וההתמדה אנו רוצים להעניק לעדי תעודת הוקרה והערכה.

צילום: יצחק הררי, דוברות הכנסת

4. יפעת הנדל, מ.א. 7098524 בת 36 מרמת גן. חזרה לארץ לאחר לימודי רפואה באיטליה, ומיד לאחר לימודיה חזרה ישר לשירות המילואים. משרתת כרופאה כירורגית בגדוד בצפון על הגבול. אפילו על ההיריון שלה גילתה בזמן שירות מילואים! יפעת מרגישה שהגשת עזרה רפואית לחיילים ולפצועים בשטח זה הייעוד שלה, ועל כך אנו רוצים להעניק לה תעודת הוקרה והערכה.

צילום: יצחק הררי, דוברות הכנסת

5. גילה טלמון, מ.א. 3215434, בת 55 מרעננה, אמא לשלושה ילדים. משרתת במילואים כמודיעת נפגעים. בשנת 2018 לבדה עשתה 100 ימי כוננות ועוד כ90.5 ימי מילואים פעילים! בנוסף, גילה אימצה חמש חיילות בודדות ומאז מלחמת לבנון השנייה מתנדבת עם משפחות שכולות. גילה היא ללא ספק שיאנית המילואים שלנו שלא מוותרת על מילואים גם בגיל 55, ועל כך אנו רוצים להעניק לה תעודת הוקרה והערכה.

צילום: יצחק הררי, דוברות הכנסת

6. מור לבנטר כהן, מ.א. 7454686, בת 32, מגבעתיים. התגייסה בשנת 2004 ושירתה כמ"מ טירונים וקצינת הדרכה ביחידה מיוחדת של חיל ההנדסה. משרתת במילואים כבר 12 שנים ומשרתת כיום כקצינת מבצעים בחמ"ל מלכ"א של אוגדה 98. מרגישה זכות להיות קול נשי בסביבה גברית, ומשרתת במילואים מתוך ציונות ואהבה למולדת, ועל כך אנחנו רוצים להעניק לה תעודת הוקרה והערכה.

צילום: יצחק הררי, דוברות הכנסת

תגובה אחת

  1. שילכו עם התעודות האלה לקנות בסופר מרקט……
    החרא דים מקבלים מזומנים בלי לעשות דבר

Back to top button