חדשות הארץמבזקיםפוליטי / מדיני

העדפת תוצרת כחול לבן? העבריינית הראשית היא הממשלה

ועדת הכלכלה של הכנסת קיימה היום (שלישי) ישיבת מעקב אחר הטיפול בהעדפת תוצרת "כחול לבן", במסגרת ציון יום התעשייה בכנסת. ח"כ איילת נחמיאס ורבין, שמילאה את מקומו של היו"ר, פתחה את הדיון ואמרה כי מבחינתה כל יום הוא יום כחול לבן. היא הוסיפה כי ראשוני מפרי התקנות בעניין העדפת כחול לבן הם הממשלה ומוסדות המדינה, וכי מה שקורה הוא בגדר שערורייה. "אנחנו נחושים לגרום לכך שהממשלה תקיים את חובותיה", אמרה. יו"ר הוועדה, ח"כ איתן כבל, אמר גם הוא כי בנושא הזה העבריינית הראשית היא הממשלה, וכשזה קורה קשה לה יותר לתת הנחיות לגופים הכפופים לה.

ח"כ מרב בן ארי אמרה מנגד כי לא צריך להיתפס לייאוש, אם כי צריך לטפל בהעדפת תוצרת כחול לבן. "לא מדובר בהעדפה רק של התעשייה אלא ברווחת כל תושבי ישראל, ולא ננוח עד שהנושא יטופל", אמרה. יו"ר מטה מיוצר בישראל, ד"ר נורית הראל, אמרה כי היא בתפקידה רק 3 חודשים ובזמן הזה כבר הספיקה להיתקל באין סוף עוולות בנושא העדפת תוצרת כחול לבן. נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש, אמר: "זה נראה שאנחנו מדברים עם עצמנו. כולנו רוצים להעדיף תעשייה ישראלית אז למה זה לא קורה? זה לא קורה כי מי שהיה צריך להיות פה זה שר האוצר שבמשרדו לא נותנים לזה יד ומקלקלים. הגיע הזמן שהוא יאסוף את הפקידים ויאמר להם 'עד כאן'".

ראשי מפעלים ובעלי עסקים רבים שהשתתפו בדיון סיפרו על הקשיים מול רשויות מקומיות ועסקים אחרים, שמעדיפים לקנות מוצרים זולים יותר ממדינות זרות כמו טורקיה. נשיא התאחדות בעלי המלאכה, יוסי אלקובי, סיפר כי קיבל הזמנת רהיטים ממלון בירושלים, שביטל אותה והזמין מוצרים זולים יותר מטורקיה. "החלטתי לסגור את שערי העסק, עמדו לי דמעות בעיניים כשכינסתי את עשרים העובדים שלי. אם אפילו הכיפות בכותל מיוצרות בסין זה אומר הכל", אמר.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

ראש מועצת רמת ישי, עופר בן אליעזר, אמר כי ראשי הרשויות מעדיפים תוצרת כחול לבן, אבל הם לא יכולים להשתמש בכספי ציבור בצורה לא נאותה. "אם אני צריך 15% מהתקציב שלי להוציא על העדפת כחול לבן במקום להוציא על חינוך אז זו בעיה. אם המדינה רוצה לעודד את התעשייה היא צריכה לשלם את אותם 15%, אבל היא לא עושה זאת", אמר. ח"כ נחמיאס ורבין אמרה בתגובה כי הממשלה צריכה להקים שולחן עגול עם התעשיינים וראשי הרשויות, ולפתור את הבעיה.

מנכ"ל משרד הכלכלה והתעשייה, שי רינסקי, אמר כי 90% מתקציב המשרד, קצת יותר מ-3 מיליארד שקל, מופנים לסיוע לתעשייה. הוא הוסיף כי הכוונה היא לתקן את החקיקה כך שהעדפת תוצרת ישראל תהייה חובה ולא המלצה, ואמר כי בכוונתו להיפגש עם החשב הכללי באוצר בעניין. מנהלת הרשות להשקעות זרות במשרד, זיוה איגר, אמרה כי רכש גומלין הכניס למדינה 2.5 מיליארד דולר בשנה שעברה, אך בממשלה עדיין יש חסמים משפטיים. ח"כ נחמיאס ורבין אמרה כי התפלפלויות משפטיות זה לא תירוץ, וכי זה מעיד על כך שהממשלה לא באמת רוצה להעדיף תוצרת ישראלית. היא קראה למשרד הכלכלה להקים חדר מצב שיקבל פניות מבעלי העסקים ויטפל בהן בזמן אמת.

(צילום: פייסבוק – קונים כחול לבן)

(צילום: פייסבוק – קונים כחול לבן)
(צילום: פייסבוק – קונים כחול לבן)

תגובה אחת

  1. חשוב לעודד את התעשייה המקומית וקנית כחול לבן-זה מפרנס את תושבי הארץ ומספק תוצרת איכותית העומדת בתיו תקן .כלכלני הממשלה צריכים לייצר מנגנון ומיסוי למפעלים שיוכלו לייצר ולשלם שכר הוגן לעובדים וגם להרוויח מהעסק .

Back to top button
רוצה לקבל התראות על עדכונים חדשים? הירשמו לעדכונים באתר ותהיו תמיד מעודכנים בכל מה שקורה. לא כרגע כן אשמח