צרכנות

פיצויי פיטורין

כל אדם אשר מיושב בדעתו עובד לפרנסתו במקום עבודה כל שהוא. ככל שמדובר על שכיר אשר מקבל את משכורתו מידי חודש מאת המעביד, חל עליהם חוק עובד מעביד שמציג סעיפים ותתי סעיפים רבים, והם מפרטים באופן ברור ולא משתמע לשתי פנים את כל הזכויות שיש לעובד. בין שלל הסעיפים והתקנות קיימים הליכים ברורים אשר מתייחסים למצב בו העובד מפוטר או מתפטר מתפקידו. כאמור, ישנן סיבות שונות שעשויות להביא למצב של פיטורין, אך בסופו של דבר על המעביד מוטלת האחריות לשלם פיצויים לעובד על פי הקריטריונים אשר מופיעים בתקנות.

מה עושה עובד שפוטר

עובד אשר פוטר ללא קשר לסיבה הפיטורין אך לאחר שהשלים שנת עבודה מלאה או קרוב לכך, באותה העבודה תחת אלול המעסיק. עובד זה ימלא טופס 161 א, בטופס זה יהיה עליו לכתוב את כל הפרטים האישיים שלו ולפרט את כל המקומות בהם הוא עבד. בנוסף יהיה עליו להציג פירוט של תשלומי פיצויי פיטורין שקיבל. טופס 161 הינו הודעה  של המעביד על פרישה מעבודה של עובד אותו ימלא המעביד וימסור לעובד.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

המעסיק יוכל להחליט באיזה דרך הוא ישלם את הפיצויים לעובד:

  • תשלום ישירות לעובד. על המעסיק לבצע את התשלום לא יאוחר מ-15 יום מרגע הפיטורין. במידה והוא מאחר ניתן יהיה לתבוע אותו על הלנה פיצויים. פיצויים אלה יעזרו לעובד מבחינה כלכלית עד אשר ימצא עבודה חדשה.
  • העברת פיצויים מתוך קרן הפנסיה/ פיצויים של העובד. מדובר על כספים אשר הוקצו לשם כך וניתן להעביר אותם באישור העובד.

תשלום של מס הכנסה על הפיצויים הוא הוראה חוקית שעל המעביד לעמוד בה. המס לא כולל כל סכום של כספים שהוקצו למטרת פיצויים. גובה המס מחושב על פי מדרגות המס באותה השנה שבה הפיצויים משולמים. למעשה הם מוכרים כהכנסה של העובד. קיים מצב של פטור ממס הכנסה על פיצויים אבל יש לו כמובן תקרה מקסימלית. בזמן משיכת הכספים העובד יהי פטור מתשלום של מס הכנסה על כספים שכבר הורד מהם מס הכנסה.

ואם עבדתי פחות משנה?

ישנם מצבים בהם העובד עבד פחות משנה במקום העבודה ואז פוטר. במקרה כזה העובד לא יהיה זכאי לפיצויים אבל כספי הפיצויים אשר הופקדו לו בביטוח פנסיה יוותרו בבעלותו ותהיה לו אפשרות למשוך אותם במקרים הבאים:

  • אירוע מזכה אשר יכול להיות פרישה לגמלאות, נכות או מוות.
  • אם המעסיק מאשר את משיכת הכסף על ידו. העובד יוכל למשוך את הכסף בזמנו החופשי.

יש לדעת כי כאשר מעביד מפטר את העובד בסמוך לסיום שנת עבודה אחת מלאה הדבר עשוי להיחשב כפיטורין שנעשו מנת להפטר מתשלום של פיצויים לעובד. במקרים כאלו העובד יהיה זכאי לפיצויים מלאים וחובת ההוכחה מוטלת על המעביד.

Back to top button