חדשות הארץמבזקיםמשפטי/פלילי

הסדר טיעון נחתם עם העבריינים מאיר אברג'יל ומוטי חסין

בית המשפט המחוזי בתל אביב הרשיע את מאיר אברג'יל ומרדכי (מוטי) חסין. מאיר אברג'יל הורשע בקשירת קשר לביצוע פשע, בעסקה אחרת בסם במסגרת ארגון פשיעה והלבנת הון. מוטי חסין הורשע בקשירת קשר לביצוע פשע.

על פי כתב האישום המתוקן, בו הודה הנאשם מאיר אברג'יל במסגרת הסדר טיעון ולאחר הליך גישור ממושך, ב- 27.6.02, נרצח יעקב אברג'יל, אחיו של מאיר בידי אלמוני. במועד בלתי ידוע, קשר הנאשם קשר עם אחרים לפגוע פגיעה חמורה במשפחות יריבות, על רקע חשדו של הנאשם והאחרים כי המשפחות היריבות אחראיות, בין היתר, לרצח של יעקב ז"ל. במהלך השנים 2002-2003, התרחשו אירועי אלימות שונים במסגרת מאבקים פליליים, לרבות רצח 3 אזרחים חפים מפשע באמצעות מטען חבלה שהונח על גג צ'יינג' ברחוב יהודה הלוי בת"א.

באישום השני, מואשם אברג'יל בחלקו ב"עסקה הגדולה"- לפי אישום זה, קשר הנאשם קשר עם אחרים ועם עד המדינה, להעביר מפרו לקנדה כמות גדולה של קוקאין, אשר נרכשו במועד שאינו ידוע בשנת 1998, או בסמוך, על ידי מנשה אליהו ואשר (מסעוד) אבוטבול והוסלקו בתוך גלגלי ברזל המורכבים במכונה תעשייתית בפרו. בהמשך, קישר הנאשם את עד המדינה לאחר שזהותו ידועה לפרקליטות, מ', במטרה לקדם את העברת הסמים מפרו לקנדה. במקביל למתואר סיכמו האחרים, עד המדינה והנאשם, את חלוקת רווחי מכירת הסמים לפיה 10% מרווחי תמורת מכירת הסמים יועברו לסמי ביטון, אזרח קנדי, בתמורה לאיחסון הסמים בקנדה והלבנת רווחי מכירתם, וכי יתרת התמורה תתחלק באופן שווה בין הנאשם, עד המדינה והאחרים, והכל במסגרת ארגון פשיעה.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

ב- 31.12.02 או בסמוך, הגיעה המכונה לקנדה ובהמשך החל מ' בפתיחת הגלגלים ומכירת הסמים, בכמות כוללת של כ-480 ק"ג, בשווי של כ32,788,800 ₪. כספי תמורת העסקה התחלקו בהתאם לתוכנית בין הנאשם לאחרים. במהלך שנת 2003, בהזדמנויות שונות, העבירו סמי ביטון ומ' לישראל סכום מצטבר של לפחות 2,970,000 דולר אמריקאי ו-125,000 דולר קנדי, בדרכים שונות. כמו כן, פעל סמי להסתיר ולהסוות חלק מההעברות של כספי הסמים. מלוא כספי תמורת העסקה התחלקו בין האחרים והנאשם, בין היתר, כאשר מתוך הכספים שהועברו והולבנו על ידי סמי, העביר עד המדינה לידי הנאשם, בישראל, סכום משמעותי של בין 400,000$ ל-500,000$, אותם קיבל מבלדר ששלח סמי.

על פי הסדר הטיעון, הצדדים יעתרו במשותף לעונש של 8.5 שנות מאסר בפועל, מתוכן 3.5 ירוצו בחופף לעונש שריצה בארה"ב על עבירות שבוצעו במסגרת הארגון, מאסר על תנאי, פיצוי בסך 150 אלף ש"ח, קנס בסך 350 אלף ש"ח וחילוט בסך 2 מיליון ש"ח.

השיקולים להגעה להסדר הטיעון הינם, בין היתר, העובדה כי הנאשם הינו הנאשם הראשון שמודה בפרשה ולוקח אחריות על מעשיו ואף על מסע האלימות המתואר בכתב האישום; בעניין זה יודגש כי הודאת הנאשם אינה משנה באופן מהותי במישור העובדתי את שיוחס לו בכתב האישום המקורי, כאשר ברור, גם אז וגם היום, כי לא מדובר בנאשם אשר מחולל פשיעה- הנאשם לא היה שותף בניהול הארגון, לא היו תחתיו אנשים מהארגון והוא לא כיוון את פעילותו. תרומתו היתה בכך שהעסקה הגדולה בה נטל חלק מימנה את הארגון (כפי שנטען על ידי עדי המדינה); גילו של הנאשם, 64; העונש הכספי הגבוה שיוטל על הנאשם- 2.5 מיליון ש"ח, מתוכם 2 מיליון ש"ח יחולטו לטובת קופת המדינה, וזאת לצד פיצוי וקנס; התחשבות בתקופה שריצה הנאשם בתיק ההסגרה לארה"ב.

מאיר אברג'יל (צילום: דוברות המשטרה)

על פי כתב האישום המתוקן, בו הודה הנאשם מוטי חסין במסגרת הסדר טיעון ולאחר הליך גישור ממושך, בתקופה הרלוונטית לכתב האישום, התגורר דוד ביטון ז"ל, המכונה "דיידונה", בתל אביב ועסק בניכיון שיקים. במועדים שאינם ידועים, אך לפני ה- 14.1.03, קשר הנאשם קשר עם אחרים לחבול בדיידונה ולגרום לו, בצוותא חדא, פגיעה פיזית חמורה.

יודגש, כתב האישום נגד הנאשם הוגש מלכתחילה שלא במסגרת ארגון פשיעה, שכן חוק המאבק בארגוני הפשיעה נכנס לתוקף לאחר ביצוע המעשה, כך שאינו חל במקרה זה.

על פי הסדר הטיעון, יעתרו הצדדים במשותף ל- 5 שנות מאסר בפועל, מאסר על תנאי ופיצוי למשפחת המנוח בסך 50 אלף ש"ח.

השיקולים להגעה להסדר הטיעון הינם, בין היתר, קשיים ראייתיים, ביניהם גרסת עד המדינה בפרשה 1131 לפיה שמע התוודות של אדם אחר ברצח המנוח; חלקו היחסי של הנאשם באירוע; היעדר עבר פלילי של הנאשם בעת ביצוע המעשה וקבלת האחריות מצידו.

Back to top button