חדשות הארץמבזקיםמשפטי/פלילי

צו סגירה סופי למיכל האמוניה בחיפה וקנס בסך חצי מיליון ש"ח

צו סגירה סופי למיכל האמוניה וקנס בסך חצי מיליון ש"ח הוטל ביום חמישי האחרון ע"י בית המשפט על חברת "חיפה כימיקלים", בגין ניהול מיכל האמוניה ללא רישיון. בנוסף חויבה החברה לחתום על התחייבות כספית בסך 2 מיליון ₪, להימנע במשך שנתיים מביצוע עבירה על הוראות חוק רישוי עסקים.

גזר הדין ניתן ביום חמישי האחרון ע"י בית המשפט לעניינים מקומיים בחיפה מפי השופטת ג'אדה בסול. בתוך כך, הוציא בית המשפט צו סגירה קבוע למיכל האמוניה, אשר מחליף את הצו הזמני שניתן ע"י ביהמ"ש במסגרת הליך הביניים, אותו ניהלה עיריית חיפה לסגירת מיכל האמוניה.

גזר הדין מסכם מאבק משפטי ארוך, אותו מובילה עיריית חיפה משנת 2004 בכל הערכאות המשפטיות האפשריות לסגירת המיכל, שפעל לאורך השנים ללא רישיון עסק ובניגוד לחוק. המאבק התנהל בבית המשפט לעניינים מקומיים, בית המשפט המחוזי ועד לבית המשפט העליון, אשר הורה על סגירת המיכל.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

בגזר הדין כותבת כב' השופט בסול כי "…מדובר במיכל אדיר ממדים המשמש לאחסון אמוניה שהינה בגדר "חומר מסוכן", עסק הטומן בחובו סיכונים רבים סביבתיים, בטיחותיים, ביטחוניים וכן מהווה סיכון משמעותי לביטחון הצבור ובטיחותו, ואף סכנת חיים באירועי חירום".

עוד נכתב כי " ……משך השנים נעשו ניסיונות לא מעטים למציאת פתרון לאספקת האמוניה למשק המדינה, כאשר משך כל הזמן הנ"ל, הסברה המקובלת הייתה, כי סגירת מיכל האמוניה עלול לגרום לנזק חסר תקדים למשק המדינה, ואף להשבתתו, לאור העובדה שהנאשמת היא האחראית לאחזקת האמוניה עבור המדינה………".

"תפיסה זו", קובע בית המשפט בגז הדין "באשר להשלכות סגירת המיכל, ושאלת הסכנה הבטיחותית והביטחונית מהמשך הפעלתו, השתנתה ושינוי זה בא לידי ביטוי בבקשה שהמאשימה [עיריית חיפה] הגישה במסגרת תיק זה להפסקת העיסוק …..וכך התברר כי מלאי האמוניה המיועד עבור משק המדינה ….הינו באחוזים שוליים למדיי, לעומת כמויות האמוניה המאוחסנות והמשמשות לעסק ייצור הדשנים של הנאשמת".

ראש העיר, יונה יהב אמר בתגובה לפסק הדין כי "לאחר מאבק של 13 שנים בכל הערכאות, אנו יכולים לומר שהסרנו איום ממשי מעל ראשיהם של כמיליון מתושבי המטרופולין הצפוני, אשר מודים היום לבית המשפט. בשם אותם מיליון תושבים אני מודה היום לצוות היועצים המשפטיים של עיריית חיפה, אשר מנהל משפטית את המאבק הצודק הזה שנים כה רבות. הנחיתי את אנשי המקצוע בעירייה להמשיך בהליך המקביל שנשאר פתוח להריסת המיכל. נמשיך לנהל מאבק ולשלב ידיים עם הארגונים הסביבתיים בהמשך המאבק להסרת מפגעים סביבתיים ממפרץ חיפה, למען בריאותם וביטחונם של תושבי המטרופולין הצפוני"

Back to top button